3 945 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Fuktskada i bjälklag - hur hantera?
Ja det kan jag tänka mig. Men här rör det sig om ett rum på drygt 3m2 och fukt som finns kvar precis i ytan/ovankant på mindre än 1m golvbjälkar.BirgitS skrev:
200 kWh kostar ju ändå bara några hundringar, inte så mycket att oroa sig för sammanhanget tycker jag. Jag är mest intresserad av att få det tillräckligt torrt så snart som möjligt.
Såg ditt tillägg om mätare nu, och hade faktiskt tänkt fråga om hur tillförlitlig en billig kan tänkas vara. Det är ju ingen raketforskning (gissar att den mäter elektrisk resistans mellan de två nålarna bara), men om det finns skäl att misstänka mätfel kan det ju vara värt att skaffa en bättre.mexitegel skrev:
Fuktkvoten ska ner till 15%.
Vid en fuktskada så brukar försäkringsbolagen ordna med riktiga sorbtionsavfuktare och torka ut. Det tar ofta minst 2-3 veckor. Vad har ni haft för kontakt med er ert försäkringsbolag?
En liten värmefläkt förslår inte mycket, särskilt inte nu när vi är inne i en fuktig årstid med hög luftfuktighet.
Edit: Se till att mäta med en riktig mätare, de går att hyra om du inte vill köpa.
Vad för märke/modell är en "riktig" då enligt dig?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 013 inlägg
200 kWh är inget att oroa sig för utan jag tog med det för att visa att det inte var frågan om någon enkel vanlig fläkt. Ska torkningen gå fort ska det vara en kraftig värmefläkt och man ske se till att värmen från den bara kommer fram till det område som ska torkas upp, inte värma/torka hela rummet, t.ex. genom att plasta in det fuktskadade området.H Hylman skrev:Ja det kan jag tänka mig. Men här rör det sig om ett rum på drygt 3m2 och fukt som finns kvar precis i ytan/ovankant på mindre än 1m golvbjälkar.
200 kWh kostar ju ändå bara några hundringar, inte så mycket att oroa sig för sammanhanget tycker jag. Jag är mest intresserad av att få det tillräckligt torrt så snart som möjligt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bra poäng, vi behöver helt klart värme!BirgitS skrev:
200 kWh är inget att oroa sig för utan jag tog med det för att visa att det inte var frågan om någon enkel vanlig fläkt. Ska torkningen gå fort ska det vara en kraftig värmefläkt och man ske se till att värmen från den bara kommer fram till det område som ska torkas upp, inte värma/torka hela rummet, t.ex. genom att plasta in det fuktskadade området.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 013 inlägg
200 kWh på några veckor är förvisso mindre än vad en liten kupefläkt drar.BirgitS skrev:
Vilken metod som används beror på omständigheterna. I bjälklag har jag varit med om att man kör med undertryckstorkning mha kanalanslutna sorbtionsavfuktare.
Sen är det så klart viktigt att allt skadat material med marginal avlägsnas.
De allra billigaste ska man nog undvika men Clas Ohlson har en av fabrikat Bosch för under femhundra som verkar ge tillförlitliga mätvärden och är försedd med ett motstånd så man kan kontrollera att mätaren visar korrekt värde.H Hylman skrev:Såg ditt tillägg om mätare nu, och hade faktiskt tänkt fråga om hur tillförlitlig en billig kan tänkas vara. Det är ju ingen raketforskning (gissar att den mäter elektrisk resistans mellan de två nålarna bara), men om det finns skäl att misstänka mätfel kan det ju vara värt att skaffa en bättre.
Vad för märke/modell är en "riktig" då enligt dig?
Jo så är det kanske. Det ligger fuktspärr ovan takgipsen där vattenläckan varit, nära yttervägg, men den ser ut att sluta en halvmeter in mot husets mitt. Samtidigt är ju luftcirkulationen minimal i bjälklagsfacken, så jag vill inte räkna med att det ska eftertorka på det viset.H Herr_Per skrev:
Ta och ring en professionell fuktsaneringsfirma, tex OCAB (inte Anticimex). Det ligger i försäkringsbolagets intresse också att det blir rätt utfört. Kolla med dem att de verkligen tog höjd för fuktsanering I kontantersättningen.H Hylman skrev:Ok, tack!
Försäkringsbolaget har låtit göra en skadebesiktning, och de ska göra en kalkyl för ersättning för totalrenovering. Så vi räknar med att få pengar, dock vet vi ännu inte totalt belopp. Antar att där ingår utgifter för sånt här. Men eftersom vi kommer välja kontantersättning istf att deras firma sköter renovering, gissar jag att det helt enkelt bara kommer ingå i kontanrersättningen.
Det stora problemet nu är att firman vi anlitat nu inte har någon projektledare som svarar på mejl eller tel. Istället dyker det upp lite olika hantverkare utan helhetsbild lite då och då, och då måste man hålla sig hemma och förklara sånt här för dem. Tex övertyga dem om att mögligt golv måste rivas upp, och sen att det måste torka ut. Därför känner jag att jag själv behöver ha koll på såna här detaljer, som man kan tycka att professionella byggare själva borde ha.![]()
Du frågade om fuktmätare, tex Elma DT-128 är bra och prisvärd.
Och blir det byggjobb som behöver utföras tag in kompetenta hantverkare och inte de försäkringsbolaget sänder. Var godtrogen och lät det av Folksam anvisade bolaget byta fuktskadat golv vid expansionskärlet. Kan inte säga att jag är helt tillfreds med resultatet men enligt firman är det fackmannamässigt utfört.mexitegel skrev:
Ja det där ser kanske mer ut som "quick-n-dirty" än "fackmannamässigt"B Bitterhetsakademin skrev:Och blir det byggjobb som behöver utföras tag in kompetenta hantverkare och inte de försäkringsbolaget sänder. Var godtrogen och lät det av Folksam anvisade bolaget byta fuktskadat golv vid expansionskärlet. Kan inte säga att jag är helt tillfreds med resultatet men enligt firman är det fackmannamässigt utfört.
Firman som gjorde jobbet skryter över trettio års erfarenhet och sin stora kompetens. Ringde arbetsledaren som spydigt svarade: det är ingen dansgolv och vi gör inget mer. De fick i alla fall inga goda omdömen av mig.H Hylman skrev:
Klicka här för att svara