Hej,

Har ett radhus från -60 där det delvis är suterängplan. Har i ett av rummen som jag håller på att renovera funnit en mindre vattenskada efter att jag rivit ut ett uppreglat golv och sågat av nedersta 60cm av väggen. Skadan har nu börjat torka upp fint efter ca 3v.

Väggen i fråga vätter mot grannens gård där våran huskropp skjuter ut ca 175cm längre än deras och där dom i knytpunkten haft ett stuprör. Den ligger alltså i gränsen till deras krypgrund och till vårat "suterräng rum" men ser ut att vara torrt i deras grund av allt att döma.

Tänkte ta tag i projektet att gräva fram grunden som vätter mot oss nu i helgen. Innergolvet/plattan är ca 45cm nedom marknivå så tänker att jag får gräva åtminstone denna bit för att se om det finns ev skador samt för att avlägsna växtlighet som grannen har där. Vadhar ni för förslag att jag ska göra när jag fyller igen? Min första tanke är att om inga uppenbara sprickor eller så finns sätta en platonmatta med kantlist upptill som går upp till marknivå och sen fylla igen med ursprungliga massor.

Beroende på hur grannen vill ha det avleda stupröret med antingen något ovan eller avrinning under mark. Misstänker att det kanske är mer lämplig ovan då avrinning under inte skulle sluta i någon adekvat stenkista eller liknande.

Se bild på hur det ser ut utvändigt och invändigt. Så småningom så ska det givetvis stängas invändigt och då tänkte jag nog kapa ner träreglarna så de inte ligger mot golvet, lägga någon ny isolering där jag rivit ut fukten, någon typ av frigolit? därefter ersätta saknad skiva och sen lägga rot-gips över hela väggen.

• Renoveringsrum med avlägsnad väggsektion och exponerade träreglar efter en vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hushörn med snö, stuprör och vegetation, delvis täckt av ett nät och med påbörjat grävarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattnet från röret måste ju bort, så rör som leder bort vattnet är det enda hållbara. Oavsett om det är under eller ovan mark. Staketet antyder ju att det finns någonstans att leda vattnet i alla fall, dvs att det finns fall till en brunn som ni (?) har på tomten, eller fall ut mot gatan?

Hej
pacman42 pacman42 skrev:
Vattnet från röret måste ju bort, så rör som leder bort vattnet är det enda hållbara. Oavsett om det är under eller ovan mark. Staketet antyder ju att det finns någonstans att leda vattnet i alla fall, dvs att det finns fall till en brunn som ni (?) har på tomten, eller fall ut mot gatan?
Ja nu har jag lett bort det ovan mark med en temporär lösning. staketet fortsätter ut baksidan av tomten mot gräsmattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.