2 507 läst ·
33 svar
3k läst
33 svar
Fuktskada badrum vid dörröppning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Jag tror att det har varit okej under någon period. Kanske inte med de där tunnflytande som det ser ut som på TS bild men med de tjocka gummiartade. Det senare användes i ena badrummet med spånskivor på golvet, och det var vid en renovering 2010.Jonatan79 skrev:
I vilket fall som helst så var det därför som jag tyckte att TS skulle kolla i de gamla branschreglerna.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ovanvåning, träbjälklag, limrester från gammal plastmatta, plattor direkt på spånet, knappt synbart tätskikt samt inget uppvik vid tröskeln... 😱😱😱
Helt ofattbart att inte plattorna och fogarna spruckit eller att större skada redan skett.
Enda anledningen att det inte har blivit en gigantisk katastrof i huset är att det troligtvis bara använts för att bada och då avloppet är direktkopplat till brunn så har golvet inte utsatts för vattenbegjutning.
Jag skulle aldrig fortsatt använda detta och absolut inte fyllt karet med en massa vatten då det är en ovanvåning för jag vet hur mycket problem och kostnader det drar med sig om det går ner fukt i bjälklaget.
Snart nog riskerar man kanske t.o.m sitta på bottenplan och bada.
Märkligt dock att det bara är en fläck precis vid tröskeln så man kan ju undra hur det tagit sig dit.
Risken är ju överhängande att det kan se likadant ut på andra ställen för att inte tala om hur det kan se ut runt brunnen när sådana klåpare varit framme.
Är inte brunnen korrekt monterad med monteringsplatta och manschett etc. så är ju risken stor att där ligger en stor fuktskada runt brunnen som är det mest utsatta stället.
Helt ofattbart att inte plattorna och fogarna spruckit eller att större skada redan skett.
Enda anledningen att det inte har blivit en gigantisk katastrof i huset är att det troligtvis bara använts för att bada och då avloppet är direktkopplat till brunn så har golvet inte utsatts för vattenbegjutning.
Jag skulle aldrig fortsatt använda detta och absolut inte fyllt karet med en massa vatten då det är en ovanvåning för jag vet hur mycket problem och kostnader det drar med sig om det går ner fukt i bjälklaget.
Märkligt dock att det bara är en fläck precis vid tröskeln så man kan ju undra hur det tagit sig dit.
Risken är ju överhängande att det kan se likadant ut på andra ställen för att inte tala om hur det kan se ut runt brunnen när sådana klåpare varit framme.
Är inte brunnen korrekt monterad med monteringsplatta och manschett etc. så är ju risken stor att där ligger en stor fuktskada runt brunnen som är det mest utsatta stället.
...och hur ska man få ihop golvets och väggens fuktskydd då tänker du... 🤔Jonatan79 skrev:
Lär nog bli svårt att skarva tätskiktet när man i princip inte ser något... 😉Intet skrev:
Vatten kan ju rinna under plattorna. Kan de vara så att det inte är fall mot brunnen så att vattnet som har kommit ut på golvet vid tömning av badet har runnit under kaklet tills tätskiktet tar slut för att sen sugas upp av golvspånet?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Känns ju bara som det då även borde vara missfärgat och skadat längs vägen mot dörröppningen. 🤔T topmount skrev:
De där bubbelbaden brukar ju inte vara 100% täta heller, det läcker alltid lite i någon koppling eller något reglage. Skulle aldrig ställa ett sådant på en yta som inte kan hantera vattenbegjutning.Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Kan bara hålla med och med tanke på att den som fixat badrummet bevisligen inte visst vad de sysslat med så är ju också frågan hur tätt det är mellan golvbjälkarna för jag skulle garanterat aldrig satt ett sådant kar på ett golv med bara cc600. 😱🙃mnils skrev:
Nu har FB svarat enligt nedan. Förstår inte ett dugg själva resonemanget med hänvisning till 2007,s branschregler!
Vill nån tolk?
Hej,
Vi har tagit emot din anmälan om en vattenskada i ditt våtrum.
Beslut
Nu har vi gått igenom det underlag som du har skickat in till oss och vi har kommit fram till att du inte kan få ersättning från din försäkring för skadan.
Motivering
I underlaget som du skickat in framgår det att man inte följt gällande branschregler via byggandet av badrummet 2008. Din försäkring gäller inte för den här skadan eftersom våtutrymmet inte uppfyller de bygg- och branschregler som gällde vid installationstillfället. Du kan du läsa mer om vad försäkringsvillkoret och bygg- och branschreglerna säger om läckage från badrum.
Slutligt ställningstagande
Detta är slutliga beslut i ärendet. Om du inte är nöjd med vårt beslut finns det möjlighet att få ärendet granskat och bedömt på nytt. Läs mer om det i bilagan till detta brev.
Läckage
I gällande försäkringsvillkor, moment F.2.2 Läckage, framgår följande:
Försäkringen gäller för skada av vätska eller ånga som oberäknat strömmat ut från:
- Badrum, duschrum, tvättstuga eller annat våtutrymme inomhus som har golvbrunn och som är byggt enligt de byggregler och i förekommande fall branschregler samt tillverkarens råd och anvisningar som gällde vid byggnads- eller installationstillfället. Vid skada på grund av läckage från våtutrymme som inte uppfyller ovan ställda krav, gäller försäkringen endast om läckaget kommer från våtutrymme som någon annan ansvarar för.
I gällande branschregler från BBV 2007 så får du läsa punkt 5.1 Generella krav(sidan 8), bifogar aktuella branschregler.
Vi avslutar skadan i våra system.
Vill nån tolk?
Hej,
Beslut
Nu har vi gått igenom det underlag som du har skickat in till oss och vi har kommit fram till att du inte kan få ersättning från din försäkring för skadan.
Motivering
I underlaget som du skickat in framgår det att man inte följt gällande branschregler via byggandet av badrummet 2008. Din försäkring gäller inte för den här skadan eftersom våtutrymmet inte uppfyller de bygg- och branschregler som gällde vid installationstillfället. Du kan du läsa mer om vad försäkringsvillkoret och bygg- och branschreglerna säger om läckage från badrum.
Detta är slutliga beslut i ärendet. Om du inte är nöjd med vårt beslut finns det möjlighet att få ärendet granskat och bedömt på nytt. Läs mer om det i bilagan till detta brev.
Läckage
Försäkringen gäller för skada av vätska eller ånga som oberäknat strömmat ut från:
- Badrum, duschrum, tvättstuga eller annat våtutrymme inomhus som har golvbrunn och som är byggt enligt de byggregler och i förekommande fall branschregler samt tillverkarens råd och anvisningar som gällde vid byggnads- eller installationstillfället. Vid skada på grund av läckage från våtutrymme som inte uppfyller ovan ställda krav, gäller försäkringen endast om läckaget kommer från våtutrymme som någon annan ansvarar för.
I gällande branschregler från BBV 2007 så får du läsa punkt 5.1 Generella krav(sidan 8), bifogar aktuella branschregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag fixade nytt tak på nedervåningen då kan jag intyga att det var cc60. Några fuktskador kunde jag inte se. Jag letade inte direkt efter dom. Men eftersom det tog lång tid för mig att rikta taket och skruva dit bärläktarna då skulle jag säkert lagt märke till det om det fanns några fuktfläckar på undertaket.Paul-Staffanstorp skrev:
Det är inget bakfall precis mot dörröppningen. Den har inte världens bästa fall men jag kan heller inte kalla det för bakfall.T topmount skrev:
Enligt vårt bolag är badrum avskrivna efter 15 år. Men jag själv tyckte det var kort. Men ersättning om någon är extremt låg. Men för att det ska vara försäkring bart måste det vara fackmässigt byggt. Ser dessvärre inte så ljust ut för TSBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Är det gipsskivor på golvet?J Jens33 skrev:Nu har FB svarat enligt nedan. Förstår inte ett dugg själva resonemanget med hänvisning till 2007,s branschregler!
Vill nån tolk?
Hej,
Beslut
Motivering
Läckage
[bild]
[bild]
Har du skrivit något till dem som kan tolkas att som att golvets lutning inte uppfyller branschreglerna 2007?
Tillägg: Har du läst hela branschreglerna från 2007 så att du kan konstatera att de inte är uppfyllda?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Vad är det för försäkringsbolag som har så kort avskrivning för badrum med kakel och klinker?Globetrot skrev:
Nu var det ett tag sen jag kollade upp det men det bolaget hade ingen avskrivning alls under minst 10 år och sen typ 7 % per år. Om det är så får man drygt halva kostnaden för ett badrum som är 16 år som TS.
Det var Moderna. Vi bytte till IF. Ska nog kolla vad vi har nu..BirgitS skrev:
Vad är det för försäkringsbolag som har så kort avskrivning för badrum med kakel och klinker?
Nu var det ett tag sen jag kollade upp det men det bolaget hade ingen avskrivning alls under minst 10 år och sen typ 7 % per år. Om det är så får man drygt halva kostnaden för ett badrum som är 16 år som TS.