4 239 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Fuktsäkerhetsprojektering??
Jag har sökt byggnadslov för min utbyggnad av huset och nu vill de ha in en fuktsäkerhetsprojektering problemet är att de inte riktigt vet hur man utfomar en sådan och det vet inte jag heller
.
är det nån här på forumet som har lämnat in en sådan till sin kommun? isåfall finns det möjlighet att publicera en sån här så att jag kan få se hur jag ska skriva?
är det nån här på forumet som har lämnat in en sådan till sin kommun? isåfall finns det möjlighet att publicera en sån här så att jag kan få se hur jag ska skriva?
Men kan du inte lite kort beskriva vad en sådan är? Har det med fukt i väggar eller fukt i badrum att göra? Vi är nog många som skulle uppskatta en liten förklaring. Själv har jag aldrig hört talas om begreppet "fuktsäkerhetsprojektering" tidigare.
en fuktsäkerhetsprojektering krävs tydligen numera om du gör en tillbyggnad eller nybygnad av en fastighet.
i den skall man beskriva i detalj hur byggnaden uppförs, vilka material, vilka olika risker av fukt byggnaden kommer att utstå både före och efter byggandet,
man måste skriva hur man motverkar fukten samt hur du går tillväga med byggfukten.
man upprättar protokoll, checklister mm som man följer under byggprocessen.
det blev ca 10st a4 sidor för att redovisa allt som kommunen vill ha.
den första jag ringde till på kommun var tydligen inte insatt i vad det var men våran handläggare hjälpte oss med kopior på andra fuktsäkerhetsprojekteringar.
om det är nån som behöver en sådan så kan jag alltid maila en kopia över hur vi har gjort
i den skall man beskriva i detalj hur byggnaden uppförs, vilka material, vilka olika risker av fukt byggnaden kommer att utstå både före och efter byggandet,
man måste skriva hur man motverkar fukten samt hur du går tillväga med byggfukten.
man upprättar protokoll, checklister mm som man följer under byggprocessen.
det blev ca 10st a4 sidor för att redovisa allt som kommunen vill ha.
den första jag ringde till på kommun var tydligen inte insatt i vad det var men våran handläggare hjälpte oss med kopior på andra fuktsäkerhetsprojekteringar.
om det är nån som behöver en sådan så kan jag alltid maila en kopia över hur vi har gjort
Klicka här för att svara