Hej Opkad!
Dom pengar kan du gott spara till något nyttigare.... När det är fröst så är luften torr för all vatten är frusen till is. I kylskåp räcker det med +8 för att maten inte ska mögla fast det är lagom fuktigt där inne och kopiöst med näring .
För en grund gäller det att värma eller avfukta men aldrig båda åtgärder på en gång. Det är nog dumt att först värma och förånga isen med värmeelement för att sen avfukta den ångan man själv tillverkat för så där 1000kr/mån? Då är det bäst att vänta tills solen gör jobbet =värmer din grund och sen starta avfuktare.
Det är efter min menning det mest logiska agerandet. Du kan få höra argument att mögel kan växa i låga temp. också och det är sant men om du inspekterar din grund så där 2 gr/året så hinner du alltid reagera om det nu sker.
Mögel missfärgar virket men äter inte upp det så det är ingen panik. Och det behovs en ordentlig koloni av mögel för att förpesta livet inomhus om det nu är möjligt i dom nya huskonstruktioner. Den "Äkta hussvamp" är däremot en värsting och mumsar i sej virket med skador i konstruktioner som följd. Men fråga alla runt omkring om dom har sett eller har hört från pålitliga källor om sådana fall i trakter där du bor. Den historien hörde du säkert från din avfuktare-leverantör. Känner han adressen var svampen bodde? Eller läste han om det i tidningen för några år sen? Gällde det en gammal låda eller en lagom nybyggd hus?
Vi upptäckte vita mögelfläckar på blindbotten av asfaboard i en 23 år gammal hus med grund vädrat med uteluft (inga fläktar eller annat konst i grunden) . Det kom en sommar och orsaken var läckage från otätt golvbrunn och inte konstruktionsfel. Felet åtgärdades och allt blev som vanligt igen! Under den tiden lärde jag mej mycket om ämnet för att kunna förstå och hantera problemet med vetande och inte med hysteri.
Ta det lugn och inspektera regelbundet....
gaia

Hej!

Jag har ett Älvsbyhus byggt -87 och har fått tipset av flera besiktningsgubbar att installera en avfuktare såsom Älvsbyhus gör i nybyggda hus.

Tänkte därför höra lite med er som redan har sådana. Vilka fabrikat och vilka modeller har ni? Vad kostar de ungefär?

Mvh/Stefan

Tjenare Stefan

Förutsättningen för att använda sig av en avfuktare är att krypgrunden är helt tät och att det är utlagt en åldersbeständig plast mot marken.

Vi fick med en Woods luftavfuktare. Woods har fått bra betyg i flera tester. Nackdelen är att den inte kan jobba i temperaturer under +5 grader. Men om du har en så "gammal" grund har du säkerligen över 5 grader året om.

Jag har för mig att jag såg vår modell på K-rauta för 3200kr. När du hittat en modell du vill ha kan du gå in på pricerunner eller kelkoo och hitta lägsta pris.

Vi har inte woods mest avancerade modell. Jag tror att vår heter DS12, kan återkomma med exakt svar om så önskas.

Sen sitter det en hygrometer (tror jag det heter) i grovköket som har en avkännare (en liten sladd) nere i grunden som talar om luftfuktigheten och temperaturen i grunden. Det ser ut som en sån här elektronisk fukten från att komma upp till huset.
Inne/ute termometer.

Sen kan du gå in på anticimex hemsida, dom har lite andra varianter som känns lite mer avancerade men säkerligen mycket effektiva. Men dom kanske lämpar sig mer om man redan drabbats av mögel eller inte kan få ner fuktigheten med en vanlig avfuktare.

Tänk på att välja en avfuktare som klarar din krypgrunds totala m3.

Här har du en länk om woods:
http://www.vitvaror.net/html/woods avfuktare.html

Stefan_Stroemberg skrev:
Hej!

Jag har ett Älvsbyhus byggt -87 och har fått tipset av flera besiktningsgubbar att installera en avfuktare såsom Älvsbyhus gör i nybyggda hus.

Tänkte därför höra lite med er som redan har sådana. Vilka fabrikat och vilka modeller har ni? Vad kostar de ungefär?

Mvh/Stefan
Hej Stefan, jag har ett hus byggt -89. Vi satte in en avfuktare när vi köpte huset -98. Grunden är exemplariskt byggd och det fanns bara små tecken på kondensering, troligen från varma sommardagar.
Vi satte in en avfuktare från Munters MG-90 heter den. Den är avsevärt dyrare än Woods men jag inbillar mig att den är bättre också. Den klarar av att jobba i minusgrader om det är så.
Sedan vi satte in avfuktaren har vi fått mycket varmare golv i huset tack vare att det blivit varmare i grunden. Mindre ventilering = varmare.
Vi kopplade spirorör till avfuktaren som transporterar den torra luften in i grunden ca 5-7 meter från den punkt där avfuktaren suger in den fuktiga luften. Det för att förhindra kortslutning i systemet.

Om du har ett hus som är värt 1 miljon t.ex. så är det väl inget att spara på? Köp en riktig avfuktare som klarar även minusgrader om det skulle bli så.

Den klarar av att jobba i minusgrader om det är så
Har jag missat något? Fryser inte vatten vid minus grader, vad ska den avfukta? ;D

... så dumt blir det när folk inte förstår vad dom syslar med...
... en dammsugare tar bort rimfrost mycket effektivare ;)
gaia

Lyfter den här tråden igen, då det skulle vara intressant att höra hur ni andra med tät krypgrund samt avfuktare har för fukt% nu när det är max fuktigt och varmt ute samt har regnat i det närmaste "konstant" i en dryg månad dessförinnan.
Vi hade ca. 65 %, lite upp lite ner fram till i lördags då vi var ner och tejpade upp plasten mot insidan av grunden och då gick fuktigheten ner till mellan 49-53%, i princip från den ena dagen till den andra, temperaturen skiljer sig inte nämnvärt, några tiondels grader bara. I skrivande stund är det 52% och 18 grader.
Alla säger ju att det måste vara under 70-75 % RF MEN vad är eg. det önskvärda/optimala (naturligtvis realistiskt) RF värdet för en krypgrund av ovanstående typ som har träbjälklag ???

//Christina.

*Edit* hmm.... undrar om den sista frågan överhuvudtaget går att svara på :-/, men jag får hoppas att någon ids berätta lite om sina egna värden iaf. :)

gaia skrev:
När det är fröst så är luften torr för all vatten är frusen till is.
Nej, det stämmer inte!
Du har visst fukt i luften vid minusgrader. Skulle det vara helt torrt skulle man knappt kunna andas.

gaia skrev:
I kylskåp räcker det med +8 för att maten inte ska mögla fast det är lagom fuktigt där inne och kopiöst med näring .
Hmmm, jag skulle vilja säga att det visst möglar i kylskåpet, det tar inte många dagar i ett kylskåp innan man har mögel på t.ex. såsen. Inom detta område är jag expert ;)

Opkad skrev:
Vi fick med en Woods luftavfuktare. Woods har fått bra betyg i flera tester. Nackdelen är att den inte kan jobba i temperaturer under +5 grader. Men om du har en så "gammal" grund har du säkerligen över 5 grader året om.
En kondensavfuktare slutar avfukta vid +5 grader, det stämmer. Dessutom tar den luften och skickar ut luften på samma ställe och detta gör den mindre effektiv. Woods själva anser till och med att 10 grader är en gräns för att man inte skall använda deras avfukatre.

Saxat ur http://www.vitvaror.net/html/utf%F6rlig%20beskrivning%20avfuktare%20woods.html:
Vid användning i kalla, (under +10 Celsius) och fuktiga miljöer hinner ibland inte maskinen fukta av. Det byggs då upp is i stor mängd på kylslingan. Låt isen smälta bort och ställ avfuktaren en bit ovanför golvet. Ibland kan det vara lämpligt att använda ett frostskydd eller värmeelement/fläkt för att tillförsäkra att temperaturen inte understiger +5 Celsius.

Jag påstår att man MÅSTE använda sig av sorbtionsavfuktare i krypgrunden. Detta är absolut inget försäljningstrick för att tjäna pengar. Dessutom så drar man ut spirorör för att få bort den torra luften från avfuktaren som sedan suger tillbaka och man får en rundgång i HELA grunden.

byggimpert skrev:
Alla säger ju att det måste vara under 70-75 % RF MEN vad är eg. det önskvärda/optimala (naturligtvis realistiskt) RF värdet för en krypgrund av ovanstående typ som har träbjälklag ???

//Christina.

*Edit* hmm.... undrar om den sista frågan överhuvudtaget går att svara på :-/, men jag får hoppas att någon ids berätta lite om sina egna värden iaf. :)
Kan man hålla det under 70% är det ju bra, men ligger det kring 75% så klarar man sig nog, men man vet ju aldrig.

Det bästa är helt enkelt att hålla koll. Jag skulle vilja säga att 1 gång per år räcker. Men om man kan och inte glömmer så en gång tidigt på våren och en gång på hösten/tidig vinter (beror på vart man bor), men säg i slutet av oktober, så kollar man en andra gång. Ta gärna med en kamera så du vet om det blivit någon skillnad sen förra gången.

Har det inte blivit någon skillnad så är det ju jättebra även om det är kondens och hela köret.

Vad har ni som har Ä-hus med stängda ventiler och avfuktare för fukt% i grunden nu och vilket effektläge kör ni avfuktaren på??
Hoppas att någon/många med ovanstående konstruktion vill svara :)

//Christina.

Nja minusgrader vet jag inte, men en Munthers klarar att avfukta luft som är kallare än 5 + vilket Woods inte klarar. Tror personligen Woods är värdelösa under 20 +
Jag ställde in en Woods i vår krypgrund nån vecka (kanske lite iofs) men hygrometern rörde sig knappt från 85-90%

Just nu har vi 62% i grunden och vad i vilket läge avfuktaren står i har jag ingen aning om. Jag ställde in den genom att gå ned en dag när mätaren stod kring 70%, då ställde jag vredet precis så att den slogs av.

Max i sommar har varit 85 % och min 58% och vi kör med Älsbyhus standardavfuktare (Woods).

Den senaste tiden har det pendlat mellan 70%-75%. Jag vet inte vad avfuktaren är inställd på men vi (min man) ska ta oss samman och gå ner och kolla. Det verkar som om vi borde sätta lite mer sprutt på avfuktaren efter att ha läst här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.