Hej har dränerat mitt hus i hopp om att få bort fukten. Först verkade det blivit hyfsat torrt men nu tycker jag att fukten känns nästan lika illa som innan. Väggarna är torra men golvet är fuktigt.

Misstänker iof att avloppet är helt slut men blir hela plattan fuktig då? Fick stopp i köksavloppet men fick liv i det genom att spola bort någon form av grus som jag antar kommit in pga att röret börjar kollapsa.

Golvet är förövrigt "grovt" skulle det hjälpa om jag göt i lite finare betong? (Efter att jag bytt avloppet)

• Grovt cementgolv med stenar och skräp i en källare; möjligtvis fuktigt, relaterat till dräneringsproblem och trasigt avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det är fuktigt och inte bara kallt? Bekräfta med några sensorer på olika platser och höjd. Vår källare är kall och känns fuktig men sensorerna säger att det är rätt ok (mellan 60 och 70%rh). Golvet är ju kallt mot fötterna så det känns väldigt fuktigt men det verkar ju inte vara det...

Har en fuktmätare ( som iof är gjord för trä) och den visar 24%(dry) på väggarna och overload på golvet. I våras var det 40-50%. Går aldrig utan skor. Men om något hamnar på golvet så möglar det.

Men kanske ska prova att ha en värmefläkt på. I vintras var det ju lite värme på iaf.

Har du ett äldre hus så är det stor risk att plattan är gjuten direkt på mark och då suger golvet fukt direkt från marken under, då hjälper inte det att du dränerat vilket mest torkar upp väggarna och golvet närmast.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Ja det är ett äldre hus (1955)
Finns det något man kan göra? Bila upp och lägga i isolering? Lägga på en platonmatta?

Har varit i många olika odränerade 50talskällare och de har iaf varit snustorra.

I de rum i källaren som jag renoverat så har jag flytspacklat och sedan lagt klinker, kan upplevas lite kallt men efter som jag bara använt produkter som släpper igenom fukt så vädras fukten från plattan bort.
Annars om det ska isoleras så bör man använda någon sorts ventilerad lösning som tex Platon eller Nivell.

Som datapunkt, i vårt 50-talshus med källare så har vi klinkers i hela källaren, med vattenburen golvvärme inbyggt (i alla rum). Tydligen ska det vara det säkraste i inredda källare, eftersom det torkar ut källaren under vintern. Dessutom är det svalt och skönt på sommaren, och varmt och skönt på vintern. Det har iaf funkat och känts bra under det år vi snart bott här.

Utifrån skicket på källargolvet så hade jag nog valt att gå loss med bilmaskinen. Sedan grävt ur en del, fyllt med LECA, lagt på cellplast och sedan lagt en ny och slät platta ovanpå detta. Ett trevligt projekt att jobba med på helgerna till dess att gjutningen görs (det hade jag hyrt folk till).

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Fick du ut grus när du spolade avloppet så kanske plattan vilar på en grusbädd, om det inte bara är grusfyll runt röret, läker avloppet så kanske grusbädden under betongen fylls/är fylld med vatten.

Bila upp rören och ersätt med moderna rör inann du börjar göra något med golven inomhus

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.