Hjälp, fasaden torkar inte!

Huset är 1,5 år. Det är en teglad skalfasad utan luftspalt. Teglet är gult. Vid regn blir teglet uppfuktat och isoleringen, glasull, blir våt. Isoleringen håller teglet vått från insidan och fasaden torkar inte. Huset har stora fuktiga fält. Som jag förstår det är tydligen gult tegel känsligar för uppfuktning än andra färger (skall ha med bränningen att göra). Därtill skedde teglingen vid tio-femton minusgrader under förra vintern, detta trots att jag sade till. Fogen är hård på ytan men grusig när man kommit in någon halv centimeter. -- Upptorkningen går mycket långsamt och uppfuktning sker vid minsta regn.

Den fuktiga fasaden ser mycket tråkig ut, därtill är jag orolig för vad som sker med det våta teglet när temperaturen till vintern snabbt kan sjunka. Därtill försämras isolervärdet drastiskt när isoleringen är våt.

Hustillverkarens, HusCompagniet, konstruktör har förklarat att fel verkar föreligga. Därtill har inte rännor använts på insidan av fasaden, ovan dörrar och fönster, vilket leder till hög fuktpålastning även på dörr- och fönsterkarmar. HusCompagniets VD har emellertid nu i en mycket obehaglig skrivelse, förbjudit mig att ha fortsatt kontakt med dem och påstår att något fel inte föreligger, trots att deras konstruktör bekräftat det.

Anledningen till att jag skriver på forumet är för att upplysa om riskerna att köpa hus av utländska firmor som vill etablera sig i riket men som varken vill följa våra byggnormer eller gällande konsumentlagstiftning avseende småhusentreprenad eller för den delen ta hand om garanti- eller konstruktionsfel, sedan betalning väl erlagts.

Jag lämnar gärna kompletterande uppgifter för den som vill veta mer.

Se upp med HusCompagniet!

Hej husmannen. Ber dig skriva till mig gällande HC. Tänkte nämligen bygga med dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.