Vi har ett hus med källare, platta på mark från -48. Dränerades för ca 5 år sedan och isolerades då utvändigt med dubbla lager Pordrän. Det aktuella rummet i källaren renoverades för ca 2 år sedan, plattan isolerades i samband med detta med 30 cm cellplast. Tidigare utreglade väggar revs ner och ersattes med puts direkt på betongväggen.

För ca ett år sedan såg vi för första gången fuktgenomslag i detta hörn. Upptäckte då att vi hade byggt för/skymt en renstratt för stuprör vid det aktuella hörnet som blivit helt full och tänkte att detta var anledningen. Kanske borde ha torkat ur väggen i det läget, men det gjordes inte. Vi har dock haft koll på hörnet och det har inte blvit värre vad har kunnat se. Så kom ett ordentligt regn för några veckor sedan, flera i området fick översvämningar. Någon vecka efter detta så såg det rejält mycket värre ut, se bifogad bild. Vi ser endast genomslag i detta hörn, ingen annanstans i hela källaren.

Vi har filmat det aktuella dagvattenröret, allt ser OK ut. Dräneringen kom vi inte åt med kamera, utloppet sitter för långt ner i dagvattenbrunnen
(som för övrigt är kopplad till kommunens VA-nät).

Lite rådvill och funderar på lämpligt nästa steg. Tips och tankar mottages tacksamt!
Fuktgenomslag och mögeltillväxt i ett hörn av en källare med rosa väggar och mörkt marmormönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du möjlighet att ta ett foto på utsidan med? Vilken typ av färg är innerväggarna målade med förresten?

Är det vatten som tryckts in "bakvägen" i din dränering från kommunens överbelastade VA-nät? Försökt få försäkringsbolaget att utreda? Trots att de i slutändan ofta inte ersätter fuktskador som beror på problem med dräneringen så kanske man kan få ett expertutlåtande.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
1948. Då finns sannolikt inte något kapillärbrytande skikt UNDER plattan. Kan det möjligen komma underifrån. Det gör det i mitt hus från 51 iaf. Har dock inga organiska material i min källare så problemen inskränker sig till en tydlig "källarlukt" vissa perioder under året.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
D Dallastower skrev:
Vi har ett hus med källare, platta på mark från -48. Dränerades för ca 5 år sedan och isolerades då utvändigt med dubbla lager Pordrän. Det aktuella rummet i källaren renoverades för ca 2 år sedan, plattan isolerades i samband med detta med 30 cm cellplast. Tidigare utreglade väggar revs ner och ersattes med puts direkt på betongväggen.

För ca ett år sedan såg vi för första gången fuktgenomslag i detta hörn. Upptäckte då att vi hade byggt för/skymt en renstratt för stuprör vid det aktuella hörnet som blivit helt full och tänkte att detta var anledningen. Kanske borde ha torkat ur väggen i det läget, men det gjordes inte. Vi har dock haft koll på hörnet och det har inte blvit värre vad har kunnat se. Så kom ett ordentligt regn för några veckor sedan, flera i området fick översvämningar. Någon vecka efter detta så såg det rejält mycket värre ut, se bifogad bild. Vi ser endast genomslag i detta hörn, ingen annanstans i hela källaren.

Vi har filmat det aktuella dagvattenröret, allt ser OK ut. Dräneringen kom vi inte åt med kamera, utloppet sitter för långt ner i dagvattenbrunnen

Lite rådvill och funderar på lämpligt nästa steg. Tips och tankar mottages tacksamt!
[bild]
Hörnor är ofta mer utsatta. Vad har ni målat med för färg? En källare ska målas med Silikatfärg. Gjorde ni dräneringen själva? Det är tyvärr inte ovanligt att ett gammalt hus står på berg i någon hörna. Ofta har man dessutom snålsprängt så det lutar in mot huset.

Ta bort socklarna och skrapa minst ner till puts så det kan torka upp. Vad är källaren förresten putsad med?

Det blir nog till att gräva upp hörnan för att se vad som behöver göras.

Jag förutsätter att ni leder bort regnet från rännorna?

D Dallastower skrev:

Vi har filmat det aktuella dagvattenröret, allt ser OK ut. Dräneringen kom vi inte åt med kamera, utloppet av dDDdEsSDSStDft fyr tyftfyxtfzdTzdDwWwwwdddZdd \sitter för långt ner i dagvattenbrunnen

[bild]
Det kan också vara så att cellplasten under golvet är boven i dramat. Jag tycker dock att inte bara hörnan borde bli fuktig om det är blött under cellplasten. Då brukar man se fukt på flera ställen

lob #4 är inne på rätt tankar men jag skulle vilja addera "under sulan" också.
Ett hus från -48 står sannolikt på sina väggar dvs en breddad sula under ytterväggar och hjärtvägg.
Därför har det begränsad nytta att göra om markdräneringen och kosta på Pordrän och liknande på ett sådant hus eftersom det inte finns något kapilärbrytande skikt under sulan så sugs vätska upp underifrån i alla fall.

• Gilla
lob
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ett hus från -48 står sannolikt på sina väggar dvs en breddad sula under ytterväggar och hjärtvägg.
Därför har det begränsad nytta att göra om markdräneringen och kosta på Pordrän och liknande på ett sådant hus eftersom det inte finns något kapilärbrytande skikt under sulan så sugs vätska upp underifrån i alla fall.
Där har du både rätt och fel. Betongplattan i de flesta gamla hus består oftast av en oarmerad betongplatta. Denna platta klarar att dränera bort en viss mängd fukt. När det började byggas gillestugor i källarna fick många problem.

Att dränera ett gammalt hus och komma ner UNDER väggarnas sula är alltid positivt. Men om det räcker är en annan femma.

Ibland krävs ytterligare åtgärder. I värsta fall kan det handla om att bila ut betonggolvet och spräcka berg och skotta ut massor som håller fukt.

I Ts fall verkar det just nu vara begränsat till en hörna.

Jag är därför ganska säker på att det kommer utifrån.

Men lite svar från Ts skulle underlätta

A ati skrev:
Har du möjlighet att ta ett foto på utsidan med? Vilken typ av färg är innerväggarna målade med förresten?
Är på resande fot, kanon försöka ta ett kortare när jag kommer hem. Är dock mycket altan i detta hörnet... Det ska vara målat med silikatfärg

S Staffan-N skrev:
Är det vatten som tryckts in "bakvägen" i din dränering från kommunens överbelastade VA-nät? Försökt få försäkringsbolaget att utreda? Trots att de i slutändan ofta inte ersätter fuktskador som beror på problem med dräneringen så kanske man kan få ett expertutlåtande.
Det är en tanke jag har tänkt också. Detta hörn är en högre punkt på dräneringen, men inte högsta. Tänker att det borde synas mer på hela väggen än bara i hörnet? Försäkringsbolaget var helt ointresserade när det handlade om någonting utanför huskroppen.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Hörnor är ofta mer utsatta. Vad har ni målat med för färg? En källare ska målas med Silikatfärg. Gjorde ni dräneringen själva? Det är tyvärr inte ovanligt att ett gammalt hus står på berg i någon hörna. Ofta har man dessutom snålsprängt så det lutar in mot huset.

Ta bort socklarna och skrapa minst ner till puts så det kan torka upp. Vad är källaren förresten putsad med?

Det blir nog till att gräva upp hörnan för att se vad som behöver göras.

Jag förutsätter att ni leder bort regnet från rännorna?
Det ska vara målat med silikatfärg, jag kan kolla fakturorna när jag kommer hem. Putsat med weber gypsum naturgips om jag minns rätt. Dräneringen är gjord av en firma, kunde inte se något berg när de grävde vad jag minns.
Rännorna leds via markrör till dagvattenbrunn.

M MagHam skrev:
Stämmer, sulan ser ut som ett upp och nedvänt T så att säga.

Följer med spänning. Vi har nästan exakt samma problem med undantag för att vi inte har dränerat eftersom källaren i övrigt är fräsch, ingen unken lukt eller putssläpp. Däremot fuktgenonslag i ett hörn som blir värre när det regnar mycket. Känns trist om man skulle lägga ut 300 000 och ändå inte bli av med problemet....!

• Gilla
Chriss1147
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Där har du både rätt och fel. Betongplattan i de flesta gamla hus består oftast av en oarmerad betongplatta....
Jag vet, har ett hus från -48 själv. ;)
Det är t o m en överdrift att kalla det "betongplatta". Står väggarna på sulor gjordes den efteråt och många gånger som ett snålt skal direkt på källarens mark. Den betongkakan hamnar då ofta en bra bit över sulornas nivå.
Man kan inte räkna med att få en sådan källare torr utan att gräva under och kapillärbryta / isolera hela rasket. Inget som en vanlig dränering innefattar.
Men takavvattning ska man se till att få iväg ifrån byggnaden. Tror, precis som flera andra, att TS har någon form av vatten från stuprör etc där utanför hörnet.

M MagHam skrev:
Jag vet, har ett hus från -48 själv. ;)
Det är t o m en överdrift att kalla det "betongplatta". Står väggarna på sulor gjordes den efteråt och många gånger som ett snålt skal direkt på källarens mark. Den betongkakan hamnar då ofta en bra bit över sulornas nivå.
Man kan inte räkna med att få en sådan källare torr utan att gräva under och kapillärbryta / isolera hela rasket. Inget som en vanlig dränering innefattar.
Men takavvattning ska man se till att få iväg ifrån byggnaden. Tror, precis som flera andra, att TS har någon form av vatten från stuprör etc där utanför hörnet.
”Man kan inte räkna med att få en sådan källare torr utan att gräva under och kapillärbryta / isolera hela rasket. Inget som en vanlig dränering innefattar.”

Jodå! Det kan man faktiskt. Dom var oftast inte helt tappade förr.:rofl:
Men berg och snålsprängningar följt av fusk med dräneringar ställer till det.

Ofta räcker det faktiskt med att dränera utsidan. Nu kanske detta har lokala variationer beroende på vart i vårt avlånga land vi bor.
När du dränerat utsidan rätt ska vattnet ta sig förbi dräneringen och upp ända upp till betonggolvet. Vatten rinner helst neråt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.