Har du fler bilder?
Lite svårt att se utifrån denna enda bild, men min första gissning skulle också vara typ slagregn. Dock ser det ut som att det är mögel både på asfaboarden och reglarna vilket indikerar att fuktbelastningen varit hög en längre tid, vilket i sin tur då gör att man funderar på om det ev kan vara ngt från insidan? Asfaboard är gjort för att stå emot en del genomträngande fukt utifrån, men här är den ju helt uppfuktad.
Eller är det ett anslutande tak på utsidan av gaveln?
Lite svårt att se utifrån denna enda bild, men min första gissning skulle också vara typ slagregn. Dock ser det ut som att det är mögel både på asfaboarden och reglarna vilket indikerar att fuktbelastningen varit hög en längre tid, vilket i sin tur då gör att man funderar på om det ev kan vara ngt från insidan? Asfaboard är gjort för att stå emot en del genomträngande fukt utifrån, men här är den ju helt uppfuktad.
Eller är det ett anslutande tak på utsidan av gaveln?
Skador i denna omfattning beror ofta på något felaktigt monterat på utsidan, så som en delningsplåt mitt på en fasad.
Om plåt eller om panel byter riktning mellan horisontell och vertikal och eller felaktig panel används uppstår detta, ofta.
Jag har sett liknande problem för en husägare där satt z-panel först stående, sedan liggande och stående högst upp mot nock.
Vilken panel har du och har du någon plåt infälld, horisontellt?
Har du vattenrör i gavelväggen som frusit sönder kan det bli mycket fukt också.
Skadorna verkar så omfattande du har att jag rekommenderar att prata med ditt försäkringsbolag.
Allt går att åtgärda själv om man har kunskap, inget litet arbete om du har fukt längre ner på gaveln.
P-A
Om plåt eller om panel byter riktning mellan horisontell och vertikal och eller felaktig panel används uppstår detta, ofta.
Jag har sett liknande problem för en husägare där satt z-panel först stående, sedan liggande och stående högst upp mot nock.
Vilken panel har du och har du någon plåt infälld, horisontellt?
Har du vattenrör i gavelväggen som frusit sönder kan det bli mycket fukt också.
Skadorna verkar så omfattande du har att jag rekommenderar att prata med ditt försäkringsbolag.
Allt går att åtgärda själv om man har kunskap, inget litet arbete om du har fukt längre ner på gaveln.
P-A
Inget vi gjort sedan vi flyttade in i huset. Stående träpanel. Frågan är vilka åtgärder som krävs, går det att lösa invändigt eller måste panelen brytas upp och bytas ut? Och vilka summor pratar vi om man inte kan göra jobbet själv?P Pagno skrev:Skador i denna omfattning beror ofta på något felaktigt monterat på utsidan, så som en delningsplåt mitt på en fasad.
Om plåt eller om panel byter riktning mellan horisontell och vertikal och eller felaktig panel används uppstår detta, ofta.
Jag har sett liknande problem för en husägare där satt z-panel först stående, sedan liggande och stående högst upp mot nock.
Vilken panel har du och har du någon plåt infälld, horisontellt?
Har du vattenrör i gavelväggen som frusit sönder kan det bli mycket fukt också.
Skadorna verkar så omfattande du har att jag rekommenderar att prata med ditt försäkringsbolag.
Allt går att åtgärda själv om man har kunskap, inget litet arbete om du har fukt längre ner på gaveln.
P-A
Om panelen är stående lockpanel borde inte panelen vara orsaken.P Patriki skrev:
Är den delad på fasaden eller skarvad?
Bättre bilder på skadan behövs. Kostnaden går inte att uppskatta.
Om isoleringen är fuktig ända ner till syllen är det mycket arbete.
Det som spelar in är svårt att skriva om kortfattat, det behövs bilder från utsidan, hela gavelväggen.
Är stommen fuktig/möglig/svampskadad så har troligtvis golvet och innetak tagit skada om det är plast i väggen, då rinner det lite överallt i värsta fall.
Nu skriver jag det som katastrofalt, jag vet inte, har inte sett mer än fuktskador på ytterväggen.
Ta kontakt med försäkringsbolaget är mitt bästa tips.
Mvh P-A
Jag tror det kan vara kondens. Har det varit stora temperaturskillnader på sista tiden.
Om det är kallt och snabbt blir varmare ute. Det ser ju ut fukt runt spikarna till fasaden.
Är det kondens så kan det bli ganska blött.
Om det är kallt och snabbt blir varmare ute. Det ser ju ut fukt runt spikarna till fasaden.
Är det kondens så kan det bli ganska blött.
Har det suttit isolering i de två blottade facken man ser fukten i?
Om det har gjort det, och det inte finns ngn ångspärr/broms så kan det vara fukt som kondenserar mot den kalla ytterväggen. Det ser i vart fall inte ut att finnas ngn ångspärr/plast/papp/skivor etc innanför isoleringen i facken intill?
Men det var väl en vind, kallvind? Eller finns det lite värme?
Är det ett gammalt hus?
Om det har gjort det, och det inte finns ngn ångspärr/broms så kan det vara fukt som kondenserar mot den kalla ytterväggen. Det ser i vart fall inte ut att finnas ngn ångspärr/plast/papp/skivor etc innanför isoleringen i facken intill?
Men det var väl en vind, kallvind? Eller finns det lite värme?
Är det ett gammalt hus?
70-talshus, vind med skorsten som går igenom. Vet ej hur det varit innan med isolering då det isf varit före vår tid.Oldboy skrev:
Har det suttit isolering i de två blottade facken man ser fukten i?
Om det har gjort det, och det inte finns ngn ångspärr/broms så kan det vara fukt som kondenserar mot den kalla ytterväggen. Det ser i vart fall inte ut att finnas ngn ångspärr/plast/papp/skivor etc innanför isoleringen i facken intill?
Men det var väl en vind, kallvind? Eller finns det lite värme?
Är det ett gammalt hus?
Ligger denna gavel på läsidan av den förhärskande vindriktningen?
I så fall kan det vara att det läcker upp luft (=varm & fuktig) från huset på vinden som sedan driver/blåser mot den gaveln och där kondenserar mot ytterväggen/asfaboarden.
I så fall kan det vara att det läcker upp luft (=varm & fuktig) från huset på vinden som sedan driver/blåser mot den gaveln och där kondenserar mot ytterväggen/asfaboarden.
Det är den mest utsatta gaveln så jag funderar mer på om det är ngn formav läckage utifrån som smugit sig på. Får ta hit fackmän att undersöka närmare...Oldboy skrev:




