Hej!
Vi (så gott som amatörer) flyttade in i 70-talsradhus i mars. Fönster bytta av föregående ägare.
Idag upptäckte vi fuktfläckar på gipset under ett fönster i klädkammaren på övervåningen. Jag rev undan så mycket jag kunde (det är ett element 1 dm under fönstret så jag kan inte ta bort hela gipsskivan) och känner en tydlig källarlukt när jag sniffar på det bortrivna gipset, men upplever inte att det är fuktigt. Fuktfläckarna avtar 2 dm under fönstret.
Jag upptäckte även att regeln under fönstret har murknat något efter läckage. Men även det upplevde jag torrt, och det svärtade är begränsat till framsidan (se bild). Kollar man underifrån ser regeln ok ut och inte ens det angripna luktar mögel.
Jag misstänker att detta handlar om ett gammalt läckage från när det gamla fönstret satt där. Det nya fönstrets undersida är nämligen helt felfri. Samtidigt som jag anar att man inte behöver slå på stort vill jag ju inte göra ett slarvjobb. Jag ser tre möjliga lösningar, och skulle behöva er hjälp med att välja - eller ytterligare alternativ för den delen, vi är som sagt amatörer.
1. Den enkla, billiga lösningen där jag inte kontaktar rörmokare: Jag låter regeln under fönstret vara, tar bort endast det "dåliga" gipset runt elementet, skruvar upp nytt 13 mm gips på hela väggen , och sätter klacklister runt fönstret. Detta för att det inte går att lappa det nuvarande gipset, som är gammalt och därför lite sprött (svårt att lyckas såga en rak linje då).
2. Vi anlitar en rörmokare som får plugga igen elementet tillfälligt, och ersätter hela gipsskivan under fönstret.
3. Vi anlitar en rörmokare som pluggar igen tillfälligt, och ersätter både regel och gipsskivan under fönstret.
Vad råder ni mig till att göra? Tacksam för all hjälp!
Vi (så gott som amatörer) flyttade in i 70-talsradhus i mars. Fönster bytta av föregående ägare.
Idag upptäckte vi fuktfläckar på gipset under ett fönster i klädkammaren på övervåningen. Jag rev undan så mycket jag kunde (det är ett element 1 dm under fönstret så jag kan inte ta bort hela gipsskivan) och känner en tydlig källarlukt när jag sniffar på det bortrivna gipset, men upplever inte att det är fuktigt. Fuktfläckarna avtar 2 dm under fönstret.
Jag upptäckte även att regeln under fönstret har murknat något efter läckage. Men även det upplevde jag torrt, och det svärtade är begränsat till framsidan (se bild). Kollar man underifrån ser regeln ok ut och inte ens det angripna luktar mögel.
Jag misstänker att detta handlar om ett gammalt läckage från när det gamla fönstret satt där. Det nya fönstrets undersida är nämligen helt felfri. Samtidigt som jag anar att man inte behöver slå på stort vill jag ju inte göra ett slarvjobb. Jag ser tre möjliga lösningar, och skulle behöva er hjälp med att välja - eller ytterligare alternativ för den delen, vi är som sagt amatörer.
1. Den enkla, billiga lösningen där jag inte kontaktar rörmokare: Jag låter regeln under fönstret vara, tar bort endast det "dåliga" gipset runt elementet, skruvar upp nytt 13 mm gips på hela väggen , och sätter klacklister runt fönstret. Detta för att det inte går att lappa det nuvarande gipset, som är gammalt och därför lite sprött (svårt att lyckas såga en rak linje då).
2. Vi anlitar en rörmokare som får plugga igen elementet tillfälligt, och ersätter hela gipsskivan under fönstret.
3. Vi anlitar en rörmokare som pluggar igen tillfälligt, och ersätter både regel och gipsskivan under fönstret.
Vad råder ni mig till att göra? Tacksam för all hjälp!
Redigerat:
Det där är inga problem. Så där ser det ut under många fönster där fönsterblecket har lossnat eller inte varit riktigt monterat. Ha det öppet ett tag och kolla så det inte blir blött där bara. Ta bort elementet och ev byt isolering samt gipsskiva.
Tusen tack! Ska ha koll på fönstret ett tag (och kolla nuvarande blecket för säkerhetsskull) och kör sedan på alternativ 2 med andra ord.
Klicka här för att svara
