Hej. Nu har jag varit och kollat fukt i bjälklag på vinden, och det är tydligt skilnad på uppmätt relativ fuktighet beroende på var ja mäter. Hur ska jag tolka det och vad rekommenderar ni att jag ska göra ?
Det hör med att jag har efterisolerat med insprutad cellulos.
Jag har på närgra ställen 13-16 prosent fuktighet i trevirket, mens jag på annat ställe uppmätte upp till 26 prosent. Se bifogade bilden.
Jag har ochså en luftfuktmätare installerat. Den har visad att luftfukten sen nov har lägst mellan 80 och 90 prosent relativ luftfuktighet. Se bilden under
Hoppas någon här inne kan hjälpa mig med ideen vad jag måste göra.
Mvh Espen
Det hör med att jag har efterisolerat med insprutad cellulos.
Jag har på närgra ställen 13-16 prosent fuktighet i trevirket, mens jag på annat ställe uppmätte upp till 26 prosent. Se bifogade bilden.
Jag har ochså en luftfuktmätare installerat. Den har visad att luftfukten sen nov har lägst mellan 80 och 90 prosent relativ luftfuktighet. Se bilden under
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hoppas någon här inne kan hjälpa mig med ideen vad jag måste göra.
Mvh Espen
Redigerat:
Undertryck i huset är ju bra för att inte riskera att trycka upp fukt mot vinden.A Aunty skrev:
Men hur gör man med ventilation av vinden? Någon slags ventilation där uppe behövs ju gavelventiler etc.
Och isolering PÅ taket? Det har jag aldrig någonsin sett...
P paralun skrev:
Högst upp på gaveln har jag öppnad för luftning ca 30x30 cm öppning med myggnät framför.P paralun skrev:
Luftning vid takfot blev installerat när jag sprutade celloluse. Se bild
Logga in
Skapa konto
Högst uppe på gaveln har jag öppnad för luftning, ca 30 x30 cm öppning. Se bilden under.
Logga in
Skapa konto
Ok det borde funka då.Espen64 skrev:
I mitt eget hus så hade någon ägare före mig satt igen takfotsventilationen som då ledde till mögel.
Sen när jag la på mer isolering så öppnade jag upp takfotsventilationen igen och sedan problemfritt.
Men med kallvindar finns det olika skolor...
ingen ventilation alls om du får övriga parametrar rätt men annars ska du ha en ventil i varje gavel och extremt viktigt att du stänger dom på vintern.Huddingebo skrev:
ventilation på kallvin leder till mer skada än det hjälper.
anledning att man hade ventilation på gamla hus var inte för att ventilera bort fukt.
moderna hus ska inte ha ventilation.
isolering på tak är ganska vanligt man lägger helt enkelt en isoleringsboard på taket, hjälper otroligt mycket framför allt på vintern då det är stor risk.
nä, det är ingen diskussion längre att ventilaiton på vind ska man inte ha då har man misslyckats i övrigt om det är ett någorlunda modernt hus.P paralun skrev:
ska man ha något så är det extremet lite ventilation på sommaren men på vintern måste man stänga igen den.
Eller vad menar du att ventilationen skulle bidra med?
den kommer bidra till ökad fuktbelastning och ökade skador.
Jo men utifrån bilderna så ser huset ut att ha några år på nacken.A Aunty skrev:nä, det är ingen diskussion längre att ventilaiton på vind ska man inte ha då har man misslyckats i övrigt om det är ett någorlunda modernt hus.
ska man ha något så är det extremet lite ventilation på sommaren men på vintern måste man stänga igen den.
Eller vad menar du att ventilationen skulle bidra med?
den kommer bidra till ökad fuktbelastning och ökade skador.
Sen är jag helt medveten om att det finns olika skolor för det här problemet.
Så för mitt hus så blev det mycket bra med återställd takfotsventilation vid tilläggsisolering av vinden.
jo men problemet är ju inte att du löst det med takfotsventilation utan du har misslyckats någon annanstans vilket leder till andra eftergifter så som högre energikostnader eller annat.P paralun skrev:
Men på äldre hus hade men inte takfotsventilation på grund av bortventilation av fukt utan av helt andra orsaker så de argumentet håller inte riktigt.
Så du mener jag ska stänga öppningen jag gjorde för utökad ventilation nu under vintern?A Aunty skrev:ingen ventilation alls om du får övriga parametrar rätt men annars ska du ha en ventil i varje gavel och extremt viktigt att du stänger dom på vintern.
ventilation på kallvin leder till mer skada än det hjälper.
anledning att man hade ventilation på gamla hus var inte för att ventilera bort fukt.
moderna hus ska inte ha ventilation.
isolering på tak är ganska vanligt man lägger helt enkelt en isoleringsboard på taket, hjälper otroligt mycket framför allt på vintern då det är stor risk.
Jo äldre hus kan mycket väl ha takfotsventilation, det var en erfaren snickare som påpekade för mig att någon satt igen takfotsventilationen, sen blev det ju två saker för mig med dels mycket mer isolering samt då takfotsventilation. Iaf är möglet borta sedan 20 år.A Aunty skrev:jo men problemet är ju inte att du löst det med takfotsventilation utan du har misslyckats någon annanstans vilket leder till andra eftergifter så som högre energikostnader eller annat.
Men på äldre hus hade men inte takfotsventilation på grund av bortventilation av fukt utan av helt andra orsaker så de argumentet håller inte riktigt.
under vintern ska man absolut inte ha ventilation på sin kallvind, fyller ingen som helst funktion utan snarare bidrar till fuktproblemen.Espen64 skrev:
luften du ventilerar med är såpass kall så den kan överhuvudtaget inte bära någon extra fukt.
Den kommer snarare kondensera på råsponten vid kalla och klara nätter på grund av nattstrålning.
All ny forskning visar på detta gällande ventilation och kallvindar.
Här är hur SP - Statens provningsinstitut sammanfattar det:
-”I ett väl isolerat tak utan tillförsel av fukt, är ventilationen snarare till nackdel än fördel. Ventilationsluften tillför fukt som kan kondensera inne i taket under klara, kalla nätter. Ett oventilerat tak där inte tillförs någon fukt är torrare än ett ventilerat. Undersökningarna visar också att i de fall ventilationen verkligen behövs för att torka ut en fuktskada räcker flödet helt enkelt inte till. Luften är för kall för att kunna bära den fuktmängd som krävs för att hälla taket torrt”.
-”Ett rätt utfört oventilerat tak ger mindre risk för fuktskador samt mindre energiförluster. Det blir torrare och RF blir betydligt jämnare”.
snickare har ofta ingen kunskap om byggnadsfysik.P paralun skrev:
äldre hus har takfotsventilation av helt andra anledningar, har inget med att ventilera bort fukt.
Har du tillägsisolerat som du säger ska du verkligen inte ha ventilation.
Tjau. googlade fram en djupare beskrivning av problemet som det finns många artiklar om.A Aunty skrev:
Citat:
Ventilation
Att ventilera eller inte brukar vara en stående fråga som inte rakt av går att besvara. Det är många faktorer som spelar in och därför kan ventilation av vind vara att likställa vid moment 22. Hur man än gör riskerar det bli fel.
https://www.optihus.se/vind-kallvind
För mig blev det då rätt... och snickaren hade helt rätt i sin bedömning.