Tjenare, mitt första inlägg här på byggahus.se 
Köpte ett hus som jag flyttade in i för exakt tre månader sedan. Huset var besiktigat när jag köpte och det påpekades att det är dags att byta taket. Det var förhöjd fuktkvot i råsponten runt murstocken samt runt en ventilationsgenomföring.
Detta hade jag med i budgeten och jag kontaktade firma för att lägga om taket (ej ännu utfört).
En vecka innan tillträdesdagen började värmerören i badrummet läcka och badrummet blev tvunget att rivas ut för att återställas (som tur var föll det på säljaren). Det som tillkommer är kostnad för att byta vattenrören, avlopp, samt att vi tänkte passa på att byta elen och sätta in spotlights.
När jag var uppe på vinden och plockade bort isoleringen (glasull) för att se hur elledningarna gick, upptäckte jag ett problem som jag nu behöver hjälp med.
Runt ventilationsgenomföringen i vindsgolvet var det 24% fuktkvot i den råspånt som låg under isoleringen. Borde jag upptäckt det på visnigen eller borde jag förstått att det var så med tanke på fukten ovanför i takgenomföringen?
Jag har varit uppe nu och kollat under ihållande regn och kan inte se på något sätt att det rinner vatten utmed ventilationsröret.
Nu står jag här och vet inte vart fukten kommet ifrån, om det täcks av någon försäkring, eller vem jag ska höra av mig till för att få ordning på det här.
Dessa tre första månaderna har inte vart som jag hoppats på men ni kanske kan underlätta lite för mig och dela med er av era erfarenheter?
Tack på förhand!
/Marcus
Köpte ett hus som jag flyttade in i för exakt tre månader sedan. Huset var besiktigat när jag köpte och det påpekades att det är dags att byta taket. Det var förhöjd fuktkvot i råsponten runt murstocken samt runt en ventilationsgenomföring.
Detta hade jag med i budgeten och jag kontaktade firma för att lägga om taket (ej ännu utfört).
En vecka innan tillträdesdagen började värmerören i badrummet läcka och badrummet blev tvunget att rivas ut för att återställas (som tur var föll det på säljaren). Det som tillkommer är kostnad för att byta vattenrören, avlopp, samt att vi tänkte passa på att byta elen och sätta in spotlights.
När jag var uppe på vinden och plockade bort isoleringen (glasull) för att se hur elledningarna gick, upptäckte jag ett problem som jag nu behöver hjälp med.
Runt ventilationsgenomföringen i vindsgolvet var det 24% fuktkvot i den råspånt som låg under isoleringen. Borde jag upptäckt det på visnigen eller borde jag förstått att det var så med tanke på fukten ovanför i takgenomföringen?
Jag har varit uppe nu och kollat under ihållande regn och kan inte se på något sätt att det rinner vatten utmed ventilationsröret.
Nu står jag här och vet inte vart fukten kommet ifrån, om det täcks av någon försäkring, eller vem jag ska höra av mig till för att få ordning på det här.
Dessa tre första månaderna har inte vart som jag hoppats på men ni kanske kan underlätta lite för mig och dela med er av era erfarenheter?
Tack på förhand!
/Marcus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att fuktig luft inifrån trängt upp runt kanalen och fukt kondenserat på den kallare vinden. kan kanske få som dolt fel? Tycker personligen inte att det är nåt man förväntas ganska när man köper hus, detta är ju inte fackmannamässigt gjort
Jag kanske har missuppfattat frågan inser jag nu.Åsa Lund skrev:
Är det samma ventilation som det pratas om i samband med taket i början av ditt inlägg? I så fall kommer nog vattnet genom genomföringen i taket.
Står det med i besiktning gjord av säljaren borde det kollats upp före tillträde.
Tack för era svar. Det är alltså via taket det kommit in då ja :|
Takläggare är som sagt kontaktad och taket skall bytas innan årsskiftet.
Funderar nu på vad jag skall göra för att slippa att skadan blir större?
Kommer vi bli tvungna att byta ut det som syns på bilden eller räcker det med att det får torka upp?
Vill gärna ta tag i detta nu då badrummet fixas och jag inte vill ha ett fuktigt innertak ovanför
Takläggare är som sagt kontaktad och taket skall bytas innan årsskiftet.
Funderar nu på vad jag skall göra för att slippa att skadan blir större?
Kommer vi bli tvungna att byta ut det som syns på bilden eller räcker det med att det får torka upp?
Vill gärna ta tag i detta nu då badrummet fixas och jag inte vill ha ett fuktigt innertak ovanför
Det verkar inte murket. Det finns plast under isoleringen, och det känns inte som det är riktigt tätt runt ventilationsgenomföringen så att fukten kan ha kommit under plasten och att råsponten under plasten blivit fuktig också. Bör jag riva bort denna plast och kolla detta kanske?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Nej, det du vill veta är om virket är torrt där du har fuktfläckar, går det att se några genomslag underifrån? Plasten är jätteviktigt att den är tät så den ska man vara rädd om, om något så bör du tejpa plasten runt ventilationsröret så det blir tätare, under förutsättning att det är torrt och att tillskjutande fuktproblemet är åtgärdat.MarcusOH skrev:
Har nu konstaterat att det kommer utifrån. Pratat med snickarn som ska lägga om taket, han hinner inte göra jobbet förrän i december men han skall komma förbi imorgon och fixa det provisoriskt. Skönt att veta orsaken nu iallafall, takrenovering var ju ändå redan planerat 
Logga in
Skapa konto
Kanske smart att byta ut det när du ändå håller på. Rören innehåller som du kanske vet en del asbest, ingen fara om de inte går sönder och dammar så du behöver nog inte vara orolig men jag skulle bytt.
Eternitröret kommer bytas ut, och jag har nu rivit bort det jag trodde var konduktionsspärr men som uppenbarligen inte var mer än nån papp enligt takbyggarna. Detta för att lättare se hur råsponten ser ut och för att det skall torka upp bättre nu när taket är tätat provisoriskt.Jonatan79 skrev:
Logga in
Skapa konto
Jag rev även ner innertaket i badrummet för att se underifrån och att det ska torka bättre.
Logga in
Skapa konto
Nu hoppas jag att det skall torka upp bra och att jag kan göra ett nytt fint innertak i badrummet som inte blir fuktskadat