f91jsw skrev:
Det låter som helt vilda spekulationer utan grund i verkligheten.
Tänka sig.
Å då är ändå retoriken identisk med din, och i stort även texten...

f91jsw skrev:
Jag har erfarenhet av att sitta i brf-styrelse och handla upp entreprenörer, och en entreprenör som har en pågående diskussion med föreningen tar aldrig en diskussion direkt med medlemmarna. Allt går genom styrelsen eller den kontaktperson/grupp som styrelsen har utsett att handha kontakterna.
Ja just det, det är din erfarenhet av att sitta i styrelsen.
Vilken kontakt de entreprenörer som jobbat i föreningen och inne i lägenheterna de facto haft med medlemmarna, vet du kanske inte så mycket om, egentligen... Det kan ju mycket väl vara så att det i någon lägenhet är lägenhetsinnehavaren själv som gjort en stor del av det jobb som entreprenören var kontrakterad för, helt utan din vetskap. Eller hur?

f91jsw skrev:
I det här fallet kommer entreprenören direkt att märka
Det är möjligen inte så, att du tycker att

f91jsw skrev:
Det låter som helt vilda spekulationer utan grund i verkligheten.
när du påstår dig veta vad tredje part kommer att märka när fjärde part tar kontakt med tredje part?

Du får spekulera vilt, men inte jag?

D
oceanis skrev:
Det är en förening med 400 röster och om styrelsen är så kass och värdelösa som TS hävdar är det ju en skitbagatell att samla några engagerade och kompetenta personer som kan ta över. Att rösta in en ny styrelse i en oengagerat förening med få deltagare på stämman lär ju inte vara speciellt svårt, om det nu inte är så att övriga är nöjda med sittande styrelse eller inte orkar bry sig.

Man får den styrelse man väljer på stämman precis som de politiker man väljer vart fjärde år, så man får väl anse att det är en styrelse som är demokratiskt vald av medlemmarna..... dvs medlemmarna vill väl ha det så eftersom inget görs åt saken.
Jag skrev i mitt inlägg "säger mer i allmänt inte något uttalande om TS förening"!
Så vad har då dit svar med att föreningen har 400 röster?
Sedan är det inte alltid så lätt att avsätta en hel styrelse. Nämndes ju i senare inlägg efter dig lite om problem med avsätta styrelsen.

Så om vi tänker en förening med 400 lägenheter och styrelsen har personligt problem med 5 st och bryter både stadgar, lagar och regler mot just de. Hade det då varit så lätt som du säger att bytta ut hela styrelsen i en annalkande stamrenovering?

Daniel_82 skrev:
Jag skrev i mitt inlägg "säger mer i allmänt inte något uttalande om TS förening"!
Så vad har då dit svar med att föreningen har 400 röster?
Sedan är det inte alltid så lätt att avsätta en hel styrelse. Nämndes ju i senare inlägg efter dig lite om problem med avsätta styrelsen.

Så om vi tänker en förening med 400 lägenheter och styrelsen har personligt problem med 5 st och bryter både stadgar, lagar och regler mot just de. Hade det då varit så lätt som du säger att bytta ut hela styrelsen i en annalkande stamrenovering?
Vi debatterar TS fall i tråden så därför är det högst relevant att då tala om den förening där TS är medlem och det var ju 400 lägenheter i den föreningen.

Att avsätta en styrelse är oerhört lätt om stämman vill det. Dvs om medlemmarna inte är nöjda så föreslår man helt enkelt ett antal nya styrelsemedlemmar vid årsstämman, det kan man göra oavsett vad valberedningen föreslår eller vad sittande styrelse tycker eller tänker om det. Om stämman sen ger flest röster till det förslag som kommit upp från stämmans deltagare så blir det en ny styrelse tillsatt. Så det är inga svårigheter alls vad jag kan se.

Om styrelsen bryter lagar och regler har det i tråden getts en massa kommentarer om att detta går att anmäla vilket därför står TS fritt att göra. Naturligtvis får en styrelse inte bryta lagar men det trodde jag var en självklarhet.

Men kontentan i mitt tidigare svar och kommentar till ditt inlägg är att om 5st (som du tar som ett exempel) är missnöjda med styrelsen så är 395st antagligen nöjda såsom det är eftersom dom inte gör något åt saken.
Och om dom övriga mot förmodan inte är nöjda så är det enkelt att genom engagemang hos medlemmarna samla ett antal personer för att vid stämman försöka få igenom ett byte av styrelsen. Men om det är så som TS indikerar att ingen vill ställa upp och jobba med styrelsearbetet utan det bara finns ett par frivilliga "surgubbar" som ställer upp så får faktiskt de övriga medlemmarna skylla sig själv och därmed också acceptera styrelsen som den är.

En förening blir inte bättre än vad medlemmarna själv gör den till, en BRF är ingen hyresrätt där man kan förvänta sig att någon fastighetsägare löser hyresgästens problem utan är en solidarisk förening där man själv förväntas deltaga i utvecklingen av verksamheten för sitt boende och där vanliga demokratiska beslut styr.

• Gilla
Suuuz
  • Laddar…
SAWA, snart två veckor och nästan 250 inlägg senare, har ni blivit något klokare?
Vad är er plan för att gå vidare?

Inget har blivit bättre än! Väntar på svar från styrelsen. De verkar inte vara så intresserade av att hitta en lösning och jag får inte göra något åt saken i lägenheten. Jag har satt in en avfuktare och vädrar massor. Men det hjälper ändå inte. Tror det kommer ta lång tid för att fukten ska försvinna. Väldigt jobbigt och tråkigt.....

SAWA skrev:
Inget har blivit bättre än! Väntar på svar från styrelsen. De verkar inte vara så intresserade av att hitta en lösning och jag får inte göra något åt saken i lägenheten. Jag har satt in en avfuktare och vädrar massor. Men det hjälper ändå inte. Tror det kommer ta lång tid för att fukten ska försvinna. Väldigt jobbigt och tråkigt.....
Vad är det för svar ni väntar på från styrelsen?

Du skrev tidigare att de slutat svara er, så ni kommer väl inte att få något svar alls!?

Jag vet inte vad vi väntar på, vi vill väl egentligen bara hitta en lösning alt få möjlighet att ta vårt ansvar. Men det är svårt att göra något utan styrelsens godkännande...

SAWA skrev:
Jag vet inte vad vi väntar på, vi vill väl egentligen bara hitta en lösning alt få möjlighet att ta vårt ansvar. Men det är svårt att göra något utan styrelsens godkännande...

Nja, ni kan göra nästan vad som helst utan styrelsens godkännande. Ni ansvarar för lägenhetens inre och behöver inte styrelsens godkännande för att ändra på det. Möjligheterna är många. Rent krasst är "det enda" ni hänger upp er på kostnaden för att renovera ett badrum som senare kan komma att rivas upp, vilket jag har full förståelse för, men möjligheterna finns.

Det har ju föreslagits ett antal varianter i tråden. I grund och botten är det viktigaste för er att själva ta ett beslut för att nu gör vi si eller så, så att ni själva kan landa i ett beslut och sedan slippa älta "ovissheten", oavsett vilket det beslutet är.

Hade jag varit i er situation hade saken varit klar för mig, jag hade tagit ett snack med den platsansvarige för stamrenoveringen, och med denne diskuterat möjligheten att renovera med luckor.

Ja vi får nog diskutera med platsansvarig som du säger. Det måste finnas lösningar. Vi står gärna för kostnaderna men tycker inte att vi ska behöva riva ut badrummet sen. Det måste finnas en teknisk lösning, tex luckor somdu säger...

SAWA skrev:

Vädrar massor och avfuktare går inte riktigt ihop. Låter som du försöker avfukta hela jordens yta......

Redigerat:
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
oceanis skrev:

Vädrar massor och avfuktare går inte riktigt ihop. Låter som du försöker avfukta hela jordens yta......
Exakt vad jag tänkte &så!

Stäng dörren & fönstret till badrummet ev. även ventiler, sätt avfuktaren på 40% eller konstantdrift, så blir det garanterat torrt.

Kan ju öppna fönstret när ni duschar, men sedan stäng igen.

Ja, det är viktigt att stänga all ventilation till utrymmet man ska avfukta. Jag är ganska säker på att jag skrev det i ett tidigare inlägg - glöm inte att stänga ventilationen! ;)

Hur stänger man av ventilationen i brf?

SAWA skrev:
Hur stänger man av ventilationen i brf?
Ja, du har väl något utsugsdon eller ventil i badrummet?

Täta eller klistra tejp över detta don.

Först är frågan vad för ventilationssystem du har. Ett mekaniskt går ej att stänga av för det påverkar hela huset och är det självdrag så stänger man eller tejpar för ventilationsöppningen. Samma kan du göra för ett mekaniskt system och kommer då marginellt att påverka andra delar av huset men det brukar inte vara något problem eftersom det är tillfälligt.

Sen måste du stänga dörrar och fönster till utrymmet som ska avfuktas och se till att det är ett slutet utrymme.

Att avfukta en vattenskada tar flera månader med proffsutrustning så din hemma avfuktare (vilket jag utgår ifrån att det är) går av naturliga själ inte fortare, så ha tålamod.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.