Byggahus.se

Fukt marmorgolv

1. fremo1977
    Medlem Nivå 1
    Vi har ett badrum klätt i marmor. Har noterat att golvet blir mörkt runt duschhörnan med tiden. Nu har vi inte använt duschen på tolv dgr och har noterat följande saker:

1) Den mörka fläcken har expanderat utanför duschhörnan trots att inget nytt vatten tillförts (vi har inte använt duschen)
    2) Har sett några små utfällningar på stenen. Ser ut som salt och är lätt att torka bort.

På bilden: övre bilden nu, undre bilden 12 dgr sedan (alltså större fläck på den dagsfärska bilden).

Någon som kan ge lite kloka inspel på vad detta beror på och om det är ngt fel eller bara så marmor beter sig?

2. T
    Allvetare · Nivå 14
    Varför lägga en avlång brunn så mitt i golvet, galet:crysmile: Blir ju svårt att få bra fall och särskilt med tanke på formatet på golvplattorna. Troligtvis står det mer vatten än vanligt under plattorna på grund av detta och då är inte marmor ett bra val i ett badrum då dessa plattor är porösa och suger vatten.

• Laddar…
  3. T
    Besserwisser · Nivå 9
    Jag killgissar också att du har vatten stående mot väggen. Det skulle kunna vara fall in mot väggen istället för tvärtom, men det kan lika gärna vara så att duschen sprutar in mot den väggen och att vattnet jobbar sig ned bakom plattorna på väggen.

4. H
    Medlem Nivå 1
    Kan du ta en stående bild? Det ser ju ut som att det är blötare på väggen till vänster, utanför duschväggen. Finns det något där?

5. fremo1977
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Tack för era svar. Att marmor suger fukt är jag medveten om, men det konstiga ör ju att det blir så mycket utanför duschväggen och att fuktytan utanför duschväggen växer när vi försöker torka ur golvet.

För att bygga på tidigare frågor/kommentarer i tråden:
    1) Finns himmelsdusch, ska prova att vinkla ut den något.
    2) Finns inget utanför duschväggen (bild nedan)
    3) Fallet från väggen mot brunnen ser hyggligt ut och är iaf säkert åt rätt håll

6. fremo1977
    Medlem Nivå 1
    En till fundering: badrummet gjordes för 1 år sedan men saknade då helt ventilation. Vi satte in korrekt mekanisk frånluft för ca 3-4 månader sedan.

Kan fuktansamlingen vara en konsekvens av detta? Dvs med dålig ventilation tidigare avdunstade vattnet för långsamt och sögs istället upp av marmorn?