Ha, du har nog rätt. När jag tänker efter finns det nog vissa hörn som är lägre hos mig med, det är bara att JAG noga inte kryper där. Pojkvännen skröt nöjt efteråt med att han var tvungen att tömma lungorna innan han kunde komma in ett visst hörn och plocka ut skräp. Men det är nog få som vill jobba där det bara är 20 cm under ett större område.norrbottenstorpet skrev:Nästan allt går, åtminstone tills dess att det inte går längre. Jag har ett äldre hus med varierande höjd i krypgrunden, dock krypning överallt. När jag skulle under och göra lite justeringar inför installation av en kamin, var det så trångt att det inte gick att vrida huvudet än mindre skifta armarna från bakom till framför. Således fick man tänka igenom sitt moment och åla sig in "i rätt läge". Det var knappt 20 cm.
Inte jag i alla fall...
Har från 50-20 cm i vår krypgrund. Jag var för några veckor sedan inne och skulle tina upp frusna rör.
Det var så trångt att jag inte kunde vrida huvudet om jag inte först grävde en liten grop för hakan. Det var sjukt obehagligt!
Ska gräva ut i sommar tänkte jag, sen lägga markplast.
Det var så trångt att jag inte kunde vrida huvudet om jag inte först grävde en liten grop för hakan. Det var sjukt obehagligt!
Ska gräva ut i sommar tänkte jag, sen lägga markplast.
Köpte en trådlös hygrometer i fredags. Den har nu tickat upp till 60% och verkar stanna där. Temperaturen är ca 5 grader.
Känns kanske lite högt eller? Hur kommer det då att se ut i sommar en regning dag...
Känns kanske lite högt eller? Hur kommer det då att se ut i sommar en regning dag...
60% låter lite mycket under vintern, ja.
Vilken sorts hygrometer? Jag har en hyfsat billig Clas Ohlsson-variant och har haft anledning att fråga mig hur pålitlig den är. Jag har en med en centralenhet, som i sig själv visar luftfuktighet och temperatur, samt ett par trådlösa givare.
När jag bytte batteri i dagarna så såg jag att centralenheten diffade på typ 10 procentenheter mot givaren som låg precis bredvid. Och fortsatte att göra det, det var inte bara ett tillfälligt inställningsfenomen.
Vilken sorts hygrometer? Jag har en hyfsat billig Clas Ohlsson-variant och har haft anledning att fråga mig hur pålitlig den är. Jag har en med en centralenhet, som i sig själv visar luftfuktighet och temperatur, samt ett par trådlösa givare.
När jag bytte batteri i dagarna så såg jag att centralenheten diffade på typ 10 procentenheter mot givaren som låg precis bredvid. Och fortsatte att göra det, det var inte bara ett tillfälligt inställningsfenomen.
Fan. Tyckte också det var för högt. Ska täcka med markplast nu till våren och även gräva ut lite så det blir lättare att röra sig där inne. Har en Woods ds36 som kanske man får slänga in på sommaren.
Glömde skriva att det är en billig mätare från Kjell o Co. 399 kostade den.
Glömde skriva att det är en billig mätare från Kjell o Co. 399 kostade den.
60% är möjligen högt för att vara på vintern men det är ändå inget problem. Däremot tyder det på att det kommer att bli för fuktigt till sommaren men det löser säkert en woods 36. Jag har 56-68% på vintern och i juni går fukten över 75% vilket en woods 15 lätt klarar. Detta fungerade bra förra året trots att jag inte hade plastat marken. Nu har jag palst på 75% av ytan och resten är på G. Jag har ingen mögel eller dålig lukt.
Hur stor skillnad blev det efter att du lagt ut plast? Problemet med Woodsen är att jag har 3 olika sektioner krypgrund. Men ska flytta mätaren runt sen tänkte jag. Under en sektion ligger det redan plast.
Jag kunde inte märka att fukten sjönk när jag la plast men någon nytta måste den ha gjort antar jag.Kan tillägga att jag inte ha någon dränering alls men troligen mycket bra sandjord. Att det är flera sektioner borde inte var något större problem. När fukten sänks i en sektion kommer fukten att vilja utjämnas. Dessutom har man nog aldrig helt stillastående luft.
Ok! Men skumt att inte rf ändrades något ändå? Jo, men detta är 3 separata sektioner dessvärre.
Rally.Fukten kanske sjönk. Jag menade bara att jag inte mätte så noga innan och efter att jag kunde konstatera någon sänkning.
Är det stängt mellan sektionerna blir det kanske lite svårare. Går det inte att öppna upp lite?
Är det stängt mellan sektionerna blir det kanske lite svårare. Går det inte att öppna upp lite?
Aha ok. Jag ska kolla hur det utvecklar sig sen när jag lagt plast. Blir väl i vår hoppas jag.
Jo det går nog att öppna upp något mellan sektionerna. Annars får man kanske köpa en acetec. De har väl två utblås så att man kan rikta med slangar.
Jo det går nog att öppna upp något mellan sektionerna. Annars får man kanske köpa en acetec. De har väl två utblås så att man kan rikta med slangar.
rallypacker
Den ånghalt rallypacker har i grunden motsvarar t.ex. 50% RF vid ca +8 grader.
Men den motsvarar också t.ex. 100% RF vid ca -2 grader.
Om det inte räcker med en Woods DS36 pga sektionsuppdelningen av grunden, är det klart billigare att köpa en extra Woods DS15 istället för en Acetec.Definitivt lägre inköpskostnad, men troligen även lägre driftkostnad, förutsatt att det är över +10 grader där den behöver köras.
För övrigt är plats på marken alltid en god start om man vill ha ett acceptabelt klimat i sin krypgrund.
För att bedöma om 60%RF vid 5 plusgrader i grunden är högt eller lågt måste man beakta vad det är för RF och temp ute. RF utan beaktande av temperatur säger i princip ingenting.
Om det inte räcker med en Woods DS36 pga sektionsuppdelningen av grunden, är det klart billigare att köpa en extra Woods DS15 istället för en Acetec.Definitivt lägre inköpskostnad, men troligen även lägre driftkostnad, förutsatt att det är över +10 grader där den behöver köras.
För övrigt är plats på marken alltid en god start om man vill ha ett acceptabelt klimat i sin krypgrund.
Sant...Kollade lite snabbt igår men måste nog mäta under en längre tid. Verkar ta lång tid innan mätaren "landar".Knuttan skrev:rallypacker För att bedöma om 60%RF vid 5 plusgrader i grunden är högt eller lågt måste man beakta vad det är för RF och temp ute. RF utan beaktande av temperatur säger i princip ingenting.
Men imorgon börjar arbetet så smått. Ska alltså börja med att gräva ur lite av grunden så att det blir mer lättjobbat. Sen blir det plast på marken. MEN, funderar på om jag behöver lägga något kapillärbrytande skikt innan plasten. Marken består idag av torr jord/sand blandat med singel vad jag kan se.
Efter detta så blir det utvärdering av de andra grunderna. Ja, jag har FYRA st. Huset är påbyggt i omgångar. En av grunderna har markplast redan men måste rensas på diverse skräp.
Måste även göra luckor in så att jag i värsta fall kan slänga in avfuktare på sommaren.
Vad tror ni? Något jag missat?
Om det inte hjälper med plasten kan man bre ut isolering på marken så att temperaturen i grunden höjs. Det finns ett material som liknar sittunderlag, fast i stora rullar.
Jag har just rullat ut sån hos mig, men har inte utvärderat effekten än.
Jag har just rullat ut sån hos mig, men har inte utvärderat effekten än.
Ok! Alltså isolering direkt på marken sedan plast?