S Stugmannen skrev:
jag hade en pd250. Den drog 5-7kwh/dygn (dock betydligt mindre på vintern). Min woods drar knappt 1kwh/dygn i samma miljö med samma rf. Acetecen var servad så det var inget fel på den. Har läst om fler här på forumet som har hög förbrukning på sina men det kan ju vara olika beroende på hur fuktnivån är från början.
Hej vilken Woods har du?
har en CTR 300TT 15är gammal nåt..tycker den drar mycket el nu...15-20 kwh om dygnet..
verkar gå mycket...minde förr

Och du har gjort rent maskinen o bytt filter?

H Hybro skrev:
Och du har gjort rent maskinen o bytt filter?
Jadå. Byter filter 1gång om året.

M Matte60 skrev:
Hej vilken Woods har du?
har en CTR 300TT 15är gammal nåt..tycker den drar mycket el nu...15-20 kwh om dygnet..
verkar gå mycket...minde förr
Det där är rejält mycket. Då är det något fel på den skulle jag gissa.
Vi har en Woods 38 gjord för krypgrund. Nu styr jag den så att jag ligger på ca 0.5kwh/dygn. Då ligger vi runt rf72.

S Stugmannen skrev:
Vi har en Woods 38 gjord för krypgrund. Nu styr jag den så att jag ligger på ca 0.5kwh/dygn. Då ligger vi runt rf72.
för mycket kwh. (dyrt). funderar på om det är fel på hygrostaten..
hur stort hus har du? 130kvm här..funkar en woods då,, har ju några väggar i grunden som kanske stör
klarar man sig med 1 st woods. så vore det ju mycket bättre
0,5 kwh/dygn är väldigt lite..bra ju .vad har du för inställningar på din woods?

S Stugmannen skrev:
är det en SW38FW. ni har?
kollade lite vad som fanns med Woods. hittade en för krypgrund Woods DSC 50FM.
Vad tror du om den?

M Matte60 skrev:
är det en SW38FW. ni har?
kollade lite vad som fanns med Woods. hittade en för krypgrund Woods DSC 50FM.
Vad tror du om den?

Jag tror att den du nämner är bättre än min då den har kraftigare fläkt vilket gör att du får bättre cirkulation. Jag har bara 70kvm men 130kvm ska inte vara några problem. Om du har skiljeväggar utan hål så är det klart att det blir lite svårare men annars bör det fungera fint. Jag har min inställd att hålla ca 72 rf. jag har ganska kallt i min krypgrund så då behöver jag inte gå lägre.

Ser nu att den du nämner är rekommenderad till ca 100kvm men det beror ju också lite på hur högt du har i tak.

S Stugmannen skrev:
Ser nu att den du nämner är rekommenderad till ca 100kvm men det beror ju också lite på hur högt du har i tak.
har 90cm ungefär.

S Stugmannen skrev:
Jag tror att den du nämner är bättre än min då den har kraftigare fläkt vilket gör att du får bättre cirkulation. Jag har bara 70kvm men 130kvm ska inte vara några problem. Om du har skiljeväggar utan hål så är det klart att det blir lite svårare men annars bör det fungera fint. Jag har min inställd att hålla ca 72 rf. jag har ganska kallt i min krypgrund så då behöver jag inte gå lägre.
ja ju större hus ju kraftigare Woods behöver man..lite risk för ljud upp i huset då.
men har rätt mycket isolering..
har du din 38 i mitten av huset.? har du skilje väggar?
jag har en i mitten..med 2 hål i ...en skiljevägg i ena änden av huset..tvärs över..då den delen är tillbyggd.även där hål ...i väggar..
ena sidan av skiljeväggen mot väg. är luftfuktigheten högst...andra del låg fuktighet. lite märkligt

Jag har två skiljeväggar. En med ca 1x1 meter öppning och en med ca 0.5x0,5 meter öppning. Jag har avfuktaren i det mindre ”rummet” ganska 1 meter från ytterväggen. Den tar bra ändå i alla utrymmen. Har funderat på att flytta den till mittutrymmet men egentligen behövs det inte men blir säkert något effektivare där.

Ang ljud så har jag den längst ifrån vårat sovrum samt att den smartstyrs så att den stängs av på nätterna. Jag tänker inte på ljudet när den är på.

S Stugmannen skrev:
Jag har två skiljeväggar. En med ca 1x1 meter öppning och en med ca 0.5x0,5 meter öppning. Jag har avfuktaren i det mindre ”rummet” ganska 1 meter från ytterväggen. Den tar bra ändå i alla utrymmen. Har funderat på att flytta den till mittutrymmet men egentligen behövs det inte men blir säkert något effektivare där.
frågade Woods vilken dom tyckte passade bäst,,dom sa denna. https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-dsc95p-made-in-sweden/.
var dyr. 25 tusen. och 12 kwh dygnet hmm mycket

eller 2 av dessa https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-sw22fw-made-in-sweden/. 6 tusen styck
klart dom vill sälja den dyrare

S Stugmannen skrev:
Ang ljud så har jag den längst ifrån vårat sovrum samt att den smartstyrs så att den stängs av på nätterna. Jag tänker inte på ljudet när den är på.
har du timer på den då?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Matte60 skrev:
frågade Woods vilken dom tyckte passade bäst,,dom sa denna. [länk].
var dyr. 25 tusen. och 12 kwh dygnet hmm mycket

eller 2 av dessa [länk]. 6 tusen styck
klart dom vill sälja den dyrare
Jag skulle nog ha kört med 2st av 50-modellen du länkade till tidigare. Den är gjord för blötare utrymmen som krypgrund.

Yes! Kör timer med smart wifikontakt som stänger av kl 22.00 och går igång kl 07.00 igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.