Ha tålamod, jag är både ny på detta forum och inom området hus *suck*. Jag och min sambo håller på att leta hus och letar företrädelsevis efter avstyckade gårdar i Malmö-regionen; d.v.s. hus som har 100 år på nacken eller så. Nu har vi hittat ett hus som vi tycker är väldigt intressant: en Skånelänga (korsvirke/tegel) från omkring 1830. En köpare la ett bud med förbehållet att detta kunde justeras efter en överlåtelsebesiktning. Efter denna besiktning backade köparen ur (köpare och säljare kunde inte enas om ett pris) bland annat p.g.a. av fukt i en vägg i ett badrum.

Fukten har hittats i en av långväggarna i badrummet, och tilläggas bör att badrummet helkaklats av säljaren under 2004. Min fråga är: VARFÖR är där fukt i en vägg i badrummet? Samtidigt som jag ställer frågan inser jag det orimliga i att kunna få ETT bra svar på det, men det jag vill ha är lite resonemang från er som är kunniga kring detta. Förresten kan tilläggas att det går en skorstensstock i den vägg där fukten finns (vet inte exakt hur det ser ut, men man ser stocken från andra sidan av väggen, alltså i det intilliggande rummet). Kan det ha kommit ner fukt den vägen, alltså genom skorstenen? Kan det vara så att badrummet tidigare varit dåligt fukt-spärrat och att säljaren helt enkelt inte kontrollerat detta utan kaklat över det så att fukten nu är inkappslad? Är gamla hus av den här typen ofta drabbade av den här typen av fukt i väggar?

Sist men inte minst: Ponera att man skulle behöva riva av all kakel och få bort fukten i väggen och kakla om väggen; vad skulle det ligga i för härad rent prismässigt om man låter en hantverkade fixa det?
Tack för ett kanon-forum!
/Kristian

Det var en svår fråga.

Jag skulle rekommendera att du ställer frågan till Byggahus experterna.

Jag tror att Bengt Bengtsson som är Byggnadsingenjör skulle kunna svara på dina frågor.

Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.