Hej!
Vi flyttade in i vårt radhus från 1949 för knappt 4 år sedan. Första halvåret målades väggarna i ett av källarrummen om, ett rum som vi använder som sovrum och arbetsrum. På det stora hela är källaren fräsch.
Ganska snart efter ommålning av väggar i rummet blev det bubbligt i ena hörnet, den del av vägg som är mot tomten. I övrigt sitter färgen på väggarna bra, ingen fukt vad vi märkt trots att det tex ligger trägolv i stora delar av källaren som legat där sen huset byggdes.
Skulle gissa att det varit så nu i ungefär 3 år utan att det tillkommit mer problem eller bubblor men visst avslöjar det att det inte är helt bra. Dessvärre använde jag helt vanlig inomhusfärg direkt på "betongväggen" vilket jag i efterhand har förstått inte är bra då den inte släpper igenom fukt.
Vad tror ni - vilken väg skulle ni rekommendera?
1. Låta det vara som det är trots att det är fult
2. Ta in hantverkare som skrapar rent och målar om med rätt typ av färg
3. Ajaja, det är bara att dränera om.
Tacksam för vägledning 
Vi flyttade in i vårt radhus från 1949 för knappt 4 år sedan. Första halvåret målades väggarna i ett av källarrummen om, ett rum som vi använder som sovrum och arbetsrum. På det stora hela är källaren fräsch.
Ganska snart efter ommålning av väggar i rummet blev det bubbligt i ena hörnet, den del av vägg som är mot tomten. I övrigt sitter färgen på väggarna bra, ingen fukt vad vi märkt trots att det tex ligger trägolv i stora delar av källaren som legat där sen huset byggdes.
Skulle gissa att det varit så nu i ungefär 3 år utan att det tillkommit mer problem eller bubblor men visst avslöjar det att det inte är helt bra. Dessvärre använde jag helt vanlig inomhusfärg direkt på "betongväggen" vilket jag i efterhand har förstått inte är bra då den inte släpper igenom fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 8 583 inlägg
Ser att det ligger tärgolv där också: Är det ventiulerat undertill eller direkt på en oisolerad platta ?R rickard1985 skrev:Hej!
[bild][bild][bild]Tacksam för vägledning![]()
Rent generellt om det är et så gammalt hur som inte är omdränerat så är det nog dessväre dags för det, särskilt om ni använder källaren som boyta.
Färgen är väl bara ett symptom på fuktgenomträngning så att skrapa rent och måla om tar ju i så fall inte hand om problemet utan är bara ngt rent kosmetiskt? :/
R rickard1985 skrev:
Tack för svar! Det är trägolv som ligger oventilerat dessvärre.klaskarlsson skrev:
Ser att det ligger tärgolv där också: Är det ventiulerat undertill eller direkt på en oisolerad platta ?
Rent generellt om det är et så gammalt hur som inte är omdränerat så är det nog dessväre dags för det, särskilt om ni använder källaren som boyta.
Färgen är väl bara ett symptom på fuktgenomträngning så att skrapa rent och måla om tar ju i så fall inte hand om problemet utan är bara ngt rent kosmetiskt? :/
Är avfuktare ett alternativ eller är det bara önsketänkande?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 583 inlägg
Jag är dessvärre bara lekman på området. Bubblorna tyder på en hög fukthalt i väggen, och då gäller troligen detsamma i golvetR rickard1985 skrev:Tack för svar! Det är trägolv som ligger oventilerat dessvärre.
Är avfuktare ett alternativ eller är det bara önsketänkande?Anledningen till att jag drar mig lite för dränering är att vi har grannar på båda sidor om oss som jag inte tror är så sugna på dränering samt att tomten är svår att komma till och att en större altan/uterum är i vägen.
Men om ni inte har problem (lukt, hög fukthalt i trägolv osv) så kanske ni ligger på gränsen och kan klara er med ett mer genomsläpplig färg + avfuktare
Är det bara på en enstaka punkt så kanske det är något annat: Tex takavattning, igensatt dräneringsslang eller ngt som går att åtgärda lättare ?
Jag har samma problem. Radhus men inte hörnhus, tyvärr.
Husen dränerades om för ca 8 år sedan men då hade jag huset uthyrt och var inte själv på plats för att se hur de gjorde. Efter dräneringen fick jag samma blåsor. Jag kan inte dränera om för att grannarna har byggt altaner och spabad, så kostnaden skulle bli enorm och grannsämjan riskerar att bli dålig. Jag får inte dit en grävare så det blev till att "handjaga".
Min idé var då att gräva en brunn med en dränkbar pump och sedan skicka ned vattnet i dagvattenbrunnen dit stuprören går.
Vid grävningen upptäckte jag att vid den tidigare dräneringen lade de dräneringsrören ovanför golvnivå. Jag har nu grävt ner till ca 50cm under golvnivå och ska nog gräva en liten bit till. Därefter blir det att skicka ner en dräneringsbrunn på en grusbädd och innan det markduk. I brunnen skickar jag ner en dränkbar pump.
Husen dränerades om för ca 8 år sedan men då hade jag huset uthyrt och var inte själv på plats för att se hur de gjorde. Efter dräneringen fick jag samma blåsor. Jag kan inte dränera om för att grannarna har byggt altaner och spabad, så kostnaden skulle bli enorm och grannsämjan riskerar att bli dålig. Jag får inte dit en grävare så det blev till att "handjaga".
Min idé var då att gräva en brunn med en dränkbar pump och sedan skicka ned vattnet i dagvattenbrunnen dit stuprören går.
Vid grävningen upptäckte jag att vid den tidigare dräneringen lade de dräneringsrören ovanför golvnivå. Jag har nu grävt ner till ca 50cm under golvnivå och ska nog gräva en liten bit till. Därefter blir det att skicka ner en dräneringsbrunn på en grusbädd och innan det markduk. I brunnen skickar jag ner en dränkbar pump.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden