Har upptäckt att de finns en fuktskada i min gamla yttervägg som håller sig fuktig ner efter plattan, fick vattenskada tidigare och har haft upp en del av golvet med avfuktare en längre period. Nu va tanken att jag skulle lägga igen de lilla jag tagit upp tidigare för uttorkning men upptäckte då av de blivit någon typ av beväxt, mögel, svamp. Vet inte riktigt. Nu har jag rivit upp mer och insett av den gamla plattan på mark drar bra mycket fukt.
Tips mottages gärna om hur man lättast går till väga för att få bort en del av problemet.de dåliga ska rivas bort och allt sågspån ska tas ur.
Platonmatta och ventilerade golvlister?
Tips mottages gärna om hur man lättast går till väga för att få bort en del av problemet.de dåliga ska rivas bort och allt sågspån ska tas ur.
Platonmatta och ventilerade golvlister?
Jobbigt problem. 😢
Vad som fungerar drägligt beror på hur mkt fukt som vandrar igenom plattan och vilka möjligheter den har att fortsätta vandra upp genom innegolvet. Om innegolvet är tätt (=plastmatta) så ger det mkt fukt och stor risk för påväxt under golvet. Så det är två olika faktorer som är svåra att bedöma.
Om det "bara" är problem med ytterväggarna för att de ligger direkt på betongen utan syllpapp så kanske det går att lyfta och pilla in?
Ett försök till rangordning av insatser beroende på hur kraftigt fuktproblemet är:
1) Alla innegolv består av plank/brädor (obehandlade eller oljade). Det ger minsta möjliga begränsning av fuktvandringen uppåt, som sedan då ventileras bort via bostadsventilationen som i sin tur måste vara tillräcklig. (Möbler och garderober som står på sockel är direkt olämpliga då de hindrar ventilation/fuktvandring.)
2) Platonmatta och ventilerade socklar.
3) Ventilerat golv. (Typ Nivell, Granab etc.)
4) Riv upp alla golv och gör om grundläggningen...
Vad som fungerar drägligt beror på hur mkt fukt som vandrar igenom plattan och vilka möjligheter den har att fortsätta vandra upp genom innegolvet. Om innegolvet är tätt (=plastmatta) så ger det mkt fukt och stor risk för påväxt under golvet. Så det är två olika faktorer som är svåra att bedöma.
Om det "bara" är problem med ytterväggarna för att de ligger direkt på betongen utan syllpapp så kanske det går att lyfta och pilla in?
Ett försök till rangordning av insatser beroende på hur kraftigt fuktproblemet är:
1) Alla innegolv består av plank/brädor (obehandlade eller oljade). Det ger minsta möjliga begränsning av fuktvandringen uppåt, som sedan då ventileras bort via bostadsventilationen som i sin tur måste vara tillräcklig. (Möbler och garderober som står på sockel är direkt olämpliga då de hindrar ventilation/fuktvandring.)
2) Platonmatta och ventilerade socklar.
3) Ventilerat golv. (Typ Nivell, Granab etc.)
4) Riv upp alla golv och gör om grundläggningen...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Betongplatta med eventuellt fuktinsläpp
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Mäta fukt i betongplatta nödvändigt?
Grund & Markarbeten -
köpa hus= oisolerad betongplatta med 14 % fuktighet i innervägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Fukt i betongplatta
Hustillverkare -
Fuktig betongplatta från -67