1 759 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Fukt betongplatta källare
Jag har ett utrymme under trappan där golvet är direkt på betongplattan. När dörren är stängd börjar det lukta fuktigt. Finns det något jag kan behandla golvet med som spärrar? Eller är det avfuktare som måste stå där? Eller någon annan elektrisk ventilation?
Hälsningar från en novis i ämnet.
Hälsningar från en novis i ämnet.
Menar du att det ligger något annat golvmaterial på betongen, eller är det betonggolv?
Om det bara är en liten skrubb under trappan känns det lite overkill att ställa dit en avfuktare. Kan du ta bort dörren eller lämna den öppen?
Om det bara är en liten skrubb under trappan känns det lite overkill att ställa dit en avfuktare. Kan du ta bort dörren eller lämna den öppen?
Ursäkta att jag var lite otydlig. Det är betonggolv där. Grejen är att vi har inte supermycket plats. Så vi har en del textilier där inne, som luktar lite efteråt. Tänker att det kanske inte är nån fara med vinterförvaring av kläder, men handdukar och sängkläder inte ska vara där?
Så inte spärra betonggolvet alltså? Fläkt? Ha det öppet är inget alternativ.
Så inte spärra betonggolvet alltså? Fläkt? Ha det öppet är inget alternativ.
Produkter som diskuteras: "Fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan ni ändra om förvaringen så att ni har något fukttåligt där och förvara textilier på en torrare plats? Annars kan ni använda lufttäta påsar och lådor till textilierna. Om det är saker som förvaras en hel säsong kan ni tex prova såna där stora påsar där man suger ut luften med dammsugaren.
Vi har också haft skrubb under trappan i en 50-talskällare. Ställ inget täckande (tex lådor) direkt på golvet, utan se till att luften kan cirkulera. Vi la helt enkelt ett par träribbor på golvet så att det blev några cm luft mellan lådorna och golvet. Det behövs även lite luft mellan väggar och lådor. Det blev fortfarande lite fuktigt, men åtminstone inte blött som det blev när saker stod direkt på golvet. I nuvarande huset är det ingen dörr på förvaringen under trappan, och det håller sig helt torrt (med ribbor på golvet). Jag funderar på att hänga för en gardin så att man slipper se grejerna som står där.
Vi har också haft skrubb under trappan i en 50-talskällare. Ställ inget täckande (tex lådor) direkt på golvet, utan se till att luften kan cirkulera. Vi la helt enkelt ett par träribbor på golvet så att det blev några cm luft mellan lådorna och golvet. Det behövs även lite luft mellan väggar och lådor. Det blev fortfarande lite fuktigt, men åtminstone inte blött som det blev när saker stod direkt på golvet. I nuvarande huset är det ingen dörr på förvaringen under trappan, och det håller sig helt torrt (med ribbor på golvet). Jag funderar på att hänga för en gardin så att man slipper se grejerna som står där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden