38 424 läst ·
113 svar
38k läst
113 svar
FTX Swegon Casa R5 problem
Sommarnattskyla är det man kan göra. Alltså ta in luften på natten utan att förvärma den den. Det är lite smart eftersom att den då omvänt också ”kyler” utomhusluften när det är kallare inomhus.O Oscar Levy skrev:
En varm period kommer det dock alltid att sakta bli varmare eftersom att man inte tillför någon kyla. Bara utnyttjar att det är kallare ute på natten. Alltså helt omvänt det man gör på vintern. Då det såklart inte finns någon varmluft att ta av om man inte värmer.
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
Å då helst forcera tilluften så det blir fart på grejerna.O Odmjuk skrev:Sommarnattskyla är det man kan göra. Alltså ta in luften på natten utan att förvärma den den. Det är lite smart eftersom att den då omvänt också ”kyler” utomhusluften när det är kallare inomhus.
En varm period kommer det dock alltid att sakta bli varmare eftersom att man inte tillför någon kyla. Bara utnyttjar att det är kallare ute på natten. Alltså helt omvänt det man gör på vintern. Då det såklart inte finns någon varmluft att ta av om man inte värmer.
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
Självbyggare
· Göteborg
· 136 inlägg
Vi forcerar fläktarna för tilluften på vårt Casa automatiskt när vi kör köksfläkt och centraldammsugaren. Detta via ingång. I servicemenyn kan man enkelt knyta en ingång till just detta och i TS fall exempelvis sätta en strömbrytare till ingången för ”forcerad ventilation”I Installation skrev:
Hej Jgvidja,J Jgvidja skrev:
Jag. fick "Rotorfel" larm på displayet av min Swegon Casa R5, och enligt manual är det
"Kontrollera att rotorn snurrar lätt, drivrem, rotorvakt samtkablage"Kan du hjälpa mig och säga vad ska jag kontrollera på det ?
Tack på förhand,
Har skrivit det förr. I min erfarenhet så är det 9 av 10 att det behövs ett filterbyte. De hade lite otur när dom tänkte vad som händer med effektvärmare när flödet blir dåligt.D Den förlorade sonen skrev:Hej,
har en swegon Casa R5 sen något år installerad på vinden, nu får jag larm om effektvärmare fel samt tilluft kall och ventilationen går inte igång.
var nyss uppe på vinden och tryckte på ”reset” knappen vid motorn, fläkten hoppade igång i 5 minuter och stänger sen av sig igen.
Har dålig koll på ventilation och tog hjälp av hantverkare när detta installerades som jag nu försöker få kontakt med nu. Någon som har koll på detta om jag kan lösa det på egen hand?
tack på förhand
Aggregatet blir minst sagt förvirrat. Dålig logik. De betalar för lite för utveckling av mjukvara och har glömt bort begreppet ”enkelhet” gällande design och features.
Byt till nya originalfilter om du inte bytt filter nyligen,antagligen får inte batteriet den luft det behöver för att bära med värmen och blir övermättat.D Den förlorade sonen skrev:Hej,
har en swegon Casa R5 sen något år installerad på vinden, nu får jag larm om effektvärmare fel samt tilluft kall och ventilationen går inte igång.
var nyss uppe på vinden och tryckte på ”reset” knappen vid motorn, fläkten hoppade igång i 5 minuter och stänger sen av sig igen.
Har dålig koll på ventilation och tog hjälp av hantverkare när detta installerades som jag nu försöker få kontakt med nu. Någon som har koll på detta om jag kan lösa det på egen hand?
tack på förhand
Jag körde med kopior, motor till växelriktare la av till, ny motor och tillbaka till original filter, det märks att agregat är tystare och jobbar inte lika hårt.Erixon__ skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden