Hej,

har en swegon Casa R5 sen något år installerad på vinden, nu får jag larm om effektvärmare fel samt tilluft kall och ventilationen går inte igång.

var nyss uppe på vinden och tryckte på ”reset” knappen vid motorn, fläkten hoppade igång i 5 minuter och stänger sen av sig igen.

Har dålig koll på ventilation och tog hjälp av hantverkare när detta installerades som jag nu försöker få kontakt med nu. Någon som har koll på detta om jag kan lösa det på egen hand?

tack på förhand

D Den förlorade sonen skrev:
Hej,

har en swegon Casa R5 sen något år installerad på vinden, nu får jag larm om effektvärmare fel samt tilluft kall och ventilationen går inte igång.

var nyss uppe på vinden och tryckte på ”reset” knappen vid motorn, fläkten hoppade igång i 5 minuter och stänger sen av sig igen.

Har dålig koll på ventilation och tog hjälp av hantverkare när detta installerades som jag nu försöker få kontakt med nu. Någon som har koll på detta om jag kan lösa det på egen hand?

tack på förhand
Svårt att säga om du kan lösa det själv. Men av fellarmen att döma (står det inte eftervärmare?) så är det något fel på eftervärmningsbatteriet. Det i sin tur gör att inte tilluften kommer upp i temperatur och löser ut larm för låg temp.

Jag gissar att du har en elektrisk eftervärmare och då skulle man logiskt sett gissa på ett elfel, kortslutning eller nåt.

Vet du om det är vänster eller högerutförande på aggregatet? Om det är höger måste eftervärmarbatteriet flyttas till höger sida i aggregatet.

Kolla att rotormotorn fungerar som den ska.

D Den förlorade sonen skrev:
Hej,

tack på förhand
hej,

Jag har exakt samma problem med mitt aggregat! Det är som att eftervärmaren bara ger upp eller att någon annan sensor blir för varm.

Vi har drabbats av detta ett tiotal gånger. Ofta mitt i natten och oftast runt -10 utomhus.

Display av ventilationsaggregat visar larm med texten "Eftervärmare fel" och "Tilluft varm".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

installatören har varit här och var helt övertygad om att det var temperaturinställningen som var fel. Så han satte ner den till 16. Vilket är 4-5 grader under inomhustemperatur.

Men så hände samma sak igår kväll.

Har ni hittat någon lösning på detta problem?

/David

Redigerat:
Tack för alla svar.

Vi har kalluft inkommande från Vänster sida av aggregatet. Måste erkänna att jag snabbt kastade in handduken på felsökningen och
inväntar nu en servicetekniker för att kolla på felet.

De misstänker felaktiga luftflöden alt. någon trasig komponent till fläkten (kommer inte ihåg vilka de nämnde via telefon). Jag har testat att sänka temperaturen på det sättet du beskriver samma fel återkommer även för mig.
Uppdaterar när tekniker har vart på plats och kollat på det.
O Odmjuk skrev:
hej,

Jag har exakt samma problem med mitt aggregat! Det är som att eftervärmaren bara ger upp eller att någon annan sensor blir för varm.

Vi har drabbats av detta ett tiotal gånger. Ofta mitt i natten och oftast runt -10 utomhus.

[bild]

installatören har varit här och var helt övertygad om att det var temperaturinställningen som var fel. Så han satte ner den till 16. Vilket är 4-5 grader under inomhustemperatur.

Men så hände samma sak igår kväll.

Har ni hittat någon lösning på detta problem?

/David

O
Det finns många med problem på tidiga modeller av Casa R5.
Om man ringer till Swegon och beskriver sitt bekymmer så vet dom med stor chans direkt vad som är galet.
Minns inte vad problemen brukade vara men det vet Swegon.

Jag råkade precis ut för samma problem nu med mitt agg. Någon som som fått någon svar från Swegon? Lustigt att så många drabbas nu när det blivit ordentligt kallt...

Det är två olika fel i tråden

1. "Tilluft kall"
2. "Tilluft varm".

Steg 1 är kolla rotormotorn.

Det är med 99% säkerhet att det är den interna eftervärmaren som gör att den får spelet.

Hade en kille från Ventus här igår. Han kliade sig i huvudet. Konstaterade att den slog till och blev överhettad eftersom att annan fläkt (kommer inte ihåg vilken) slog av. En dålig kombination i alla fall. Swegon hade gått hem tidigt och ville inte svara i telefon.

han skulle beställa ett nytt moderkort (kretskort) och givare. Temperaturerna tycks också visa märkliga värden.

så den tillfälliga lösningen är att stänga av den interna eftervärmaren. Då har man i alla fall värmeväxlaren och ventilation igång.

Det lite tråkiga är att felet sedan troligen inte kommer att uppträda förrän nästa vinter kanske.

Inställningar —> 1 2 3 4 —> uppvärmning/kylning

Kontrollpanel för värmesystem från Swegon visar menyn för uppvärmning/kylning och inställningar för intern eftervärmare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsättning följer...

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Det är två olika fel i tråden

1. "Tilluft kall"
2. "Tilluft varm".

Steg 1 är kolla rotormotorn.
Tilluft varm är det första felet för mig. Det inträffar när den ”tiltar” och den interna eftervärmaren överhettar.

Tilluft kall får jag när jag startar upp aggregatet efter att det stoppat.

O Ovation skrev:
Det finns många med problem på tidiga modeller av Casa R5.
Om man ringer till Swegon och beskriver sitt bekymmer så vet dom med stor chans direkt vad som är galet.
Minns inte vad problemen brukade vara men det vet Swegon.
Tack för den infon! Vi får se vad som händer när Ventus-killen pratar med Swegon på måndag förhoppningsvis. Håller tummarna för att det är ett välkänt problem. Känner att jag inte ska behöva jaga Swegon själv. Jag litar fortfarande på att de gör sitt jobb.

Fick igång aggregatet nu. Medan familjen tittade på Mello passade jag på att kila upp på vinden. Stängde ner allt enligt manualen, öppnade upp fronten och allt såg schysst ut inuti maskineriet. Slog på strömmen igen och problemet kvarstod. Då ryckte jag helt enkelt strömmen (utan att stänga ner via panelen). Voilà, allt startar upp men panelen varnar för filterbyte (oväntat då de byttes för inte allt för länge sedan). Tryckte bort larmet och sen går allt som det ska. Jag tror att det var en mjukvarubugg som var problemet här...

Låter ju lovande. Det ska väl bli kallt natten sön/mån. Så då visar det väl sig om det är “eftervärmarproblemet”. Min kunde gå utan problem tills det blev -10 eller kallare en natt. Då var logiken ”hellre dålig luft än kalla fötter”...

Riktigt avancerade funktioner och inga mjukvaruuppdateringar. Det är liksom upplagt för problem.

Ja, att det ska vara så knepigt att sätta in en usb-kontakt och lägga in en boot loader kopplat till panelkortet. Det kostar inte många spänn men kan avvärja en massa problem för användarna när man kan uppgradera själv...

Nu spekulerar jag, men om du provar att gå upp i lite högre luftflöde (dvs via menyn) när det blir riktigt kallt så minskar risken för att värmeväxlaren frostar ihop. Får du frostbildning i värmeväxlaren skulle det kunna strypa flödet genom systemet och överhetta värmaren. Jag tror att mjukvaran buggade ur hos mig när något sådant hände då det plötsligt blev -18 här (bor i Sthlm).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.