Hej
Jag har en fråga. Måste jag dra ut en tilluft kanal genom fasaden eller går det bra att låta apparaten dra in luft direkt från kallvinden?
Jag ser ingen större skillnad på luft kvaliteten i kallvinden jmf ute på gården.

Tycker inte det låter så smart. Varma sommarveckor kan det ju bli sådär uppåt 50 grader varmt på vinden. På vintern är klimatet på vinden känsligt, jfr t.ex. hur Trygghetsvakten fungerar. Ta in luften i en kanal från skuggsidan huset är väl det normala.

Gör rätt nu. Egna kalkonlösningar skapar bara problem. Fräsch uteluft ska in via fasad eller tak och använd luft skjuts ut från fasad eller tak.

Magnus E K
Eller hämta tilluften i den unkna krypgrunden och släpp ut den fuktiga frånluften på kallvinden...

Nej, skämt åsido, och hoppas du inte tar illa upp men detta var en av de mest ogenomtänkta idéer jag sett här. Som redan nämts ovan blir det jättevarmt på vinden just när man inte vill ha extra värme in i huset, och luften på vinden är sällan helt fräsch då det ofta förekommer viss mögelpåväxt (även när den annars inte är ett problem). Tilluften måste komma utifrån, och helst från den renaste sidan av huset.

• Gilla
Trossv
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Luften ska hämtas på utsidan av huset. Hur gör du med frånluften? Tänk på att ansluta den till någon kanal i skorstenen oftast inte ger rätt flöde för att ventilera ett hus. Sätt en kombihuv eller om du inte vill gå ut i tak ett kombidon: [länk]
Det finns en frånluftskanal redan som går ut genom taket. Den är kopplad just nu till en fläkt som suger ut luft från kök och badrum och klädkammaren. Tänkte koppla frånluften direkt till denna kanal.

Och med cirka 100 kbm luftströmning genom vinden dras kanske en hel del mineralulls/glasullsfibrer från bjälklagsisoleringen in i bostaden.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och med cirka 100 kbm luftströmning genom vinden dras kanske en hel del mineralulls/glasullsfibrer från bjälklagsisoleringen in i bostaden.
Ovan på isoleringen har jag byggt vinförråd vilket brukar jag dammsuga då o då.
Så dammigt brukat inte bli men du har en poäng.

• Gilla
Trossv
  • Laddar…
R
Vinförråd? De ska ju hålla en jämn låg värme året runt. En kallvind låter som ett av de sämsta ställen man kan tänka sig. Det gör mig nyfiken på varför.

• Gilla
erland79
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Ovan på isoleringen har jag byggt vinförråd vilket brukar jag dammsuga då o då.
Så dammigt brukat inte bli men du har en poäng.
Så med intag av luft till FTX-aggregatet där så kommer det att ta hand om dammet,
och du slipper använda dammsugaren. Bra va ;)

L Lars48 skrev:
Det finns en frånluftskanal redan som går ut genom taket. Den är kopplad just nu till en fläkt som suger ut luft från kök och badrum och klädkammaren. Tänkte koppla frånluften direkt till denna kanal.
Kanal som har den dimension du behöver för ventilera hela huset? Det ska vara den dim som aggregatet har hela vägen ut i friska luften. Troligtvis inte 125...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.