Hej!
Har byggt nytt och håller på att försöka koppla in frikyla från bergvärme på mitt ftx system. Aggregatet är ett Systemair vsr300. Rörmokaren har kopplat ihop allt tidigare och nu har jag kopplat in ström till pump, ställdon och givare. Givaren registrerar temp och inbyggda givaren är inaktiverad. Pumpen går och systemet är luftat. Ställdonet lyser grönt och är inställt på aggregatet(dock inte ändrat några inställningar på själva ställdonet. Ställer ned tempen på 10 grader på aggregatet det är 15 grader utomhus men ändå så skickar den ut luft som är 20,7 grader varm har ni några ideer vad som kan vara fel?
Har byggt nytt och håller på att försöka koppla in frikyla från bergvärme på mitt ftx system. Aggregatet är ett Systemair vsr300. Rörmokaren har kopplat ihop allt tidigare och nu har jag kopplat in ström till pump, ställdon och givare. Givaren registrerar temp och inbyggda givaren är inaktiverad. Pumpen går och systemet är luftat. Ställdonet lyser grönt och är inställt på aggregatet(dock inte ändrat några inställningar på själva ställdonet. Ställer ned tempen på 10 grader på aggregatet det är 15 grader utomhus men ändå så skickar den ut luft som är 20,7 grader varm har ni några ideer vad som kan vara fel?
Kontrollera att ställdonet öppnar ventilen, kan vara så att ventilen kräver att ställdonet ska inverteras.A Askebrand skrev:Hej!
Har du någon temperaturdifferens mellan framledning och retur på batteriet? Om inte så har du inget flöde.
Att det är varmare tilluft än vad utomhustermometern säger kan bero på att solen ligger på där du hämtar uteluft.
Har provat köra den i bägge lägena på ställdonet utan att tempen ändras.E Eby90 skrev:Kontrollera att ställdonet öppnar ventilen, kan vara så att ventilen kräver att ställdonet ska inverteras.
Har du någon temperaturdifferens mellan framledning och retur på batteriet? Om inte så har du inget flöde.
Att det är varmare tilluft än vad utomhustermometern säger kan bero på att solen ligger på där du hämtar uteluft.
Har inget att mäta med men tycker frsmledningen känns kallare, borde dock bara ännu lite kallare. Ställdonet lyser grönt att den får signal och har ställt sig i läge, vet dock inte om den får rätt signal. Byter jag väg på ställdonet, blinkar den ett tag tills den ändrat sig och lyser grönt igen.
Ute luften tas på skugg sidan så inget som värms av solen.
Verkar dock vara något fel på tempgivaren, om jag sätter en vanlig termometer i tilluftsventilen som är längst bort från aggregatet sa den 15 grader fast givaren vid aggregatet säger 20 grader(givaren sitter ungefär 1m efter kylbatteri.
Borde bli kallare än 15 grader när ute temp är 14 och frikylan går.
Med risk för att du känner dig dumförklarad, men går tilluftsfläkten?A Askebrand skrev:Har provat köra den i bägge lägena på ställdonet utan att tempen ändras.
Har inget att mäta med men tycker frsmledningen känns kallare, borde dock bara ännu lite kallare. Ställdonet lyser grönt att den får signal och har ställt sig i läge, vet dock inte om den får rätt signal. Byter jag väg på ställdonet, blinkar den ett tag tills den ändrat sig och lyser grönt igen.
Ute luften tas på skugg sidan så inget som värms av solen.
Verkar dock vara något fel på tempgivaren, om jag sätter en vanlig termometer i tilluftsventilen som är längst bort från aggregatet sa den 15 grader fast givaren vid aggregatet säger 20 grader(givaren sitter ungefär 1m efter kylbatteri.
Borde bli kallare än 15 grader när ute temp är 14 och frikylan går.
Kan du ställa upp cirkulationspumpen lite mer?
Ingen ventil på vägen som är stängd?
Vad händer med temperaturen om du stänger bort köldbäraren?
Den går har provat ställa upp den på hög då men ytan skillnad.E Eby90 skrev:
Kan prova ställa upp den var på läget för värme men bara på i första läget.
Finns bara en ventil på returen och den är öppnad.
Såg ingen skillnad när jag stängde ventilen till köldbärare.
Om det inte hjälper att investera ställdonet och ingen skillnad märks när du stänger returventilen, då har du flödesproblem på köldbäraren. Vad har du för temperatur nere vid cirkulationspumpen?A Askebrand skrev:
Kylaren är vald på komponenter. Ställdonet är kopplat på analog utgång och inställd på rätt. Temp givare på analog ingång och inställd där, har också stängt av frånluftsgivaren inne i aggregatet.H Hans G2 skrev:
Är en separat pump för frikylan som sitter kopplad innan pannan. Måste kolla tempen i pannan när jag är tillbaka men har inte haft någon problem i med värmen så cirkulationen den kretsen borde fungeraE Eby90 skrev:
Vad har du för värde på den analoga utgången då?A Askebrand skrev:
Du kan testa att sätta utgången till manuell och prova med både 0v och 10v för att se om du får någon skillnad på temperaturen
Måste kolla detta är inte där. Det kan jag testa iallafall. Är inte riktigt insatt i styrdelen så är lite lur på att det är någon med inställningar till ställdonet som spökar.H Hans G2 skrev:
Ska nog även prova byta tempgivare då den visar högre temp just efter kyl batteri än vad jag mäter i tilluftsdonen.
Klicka här för att svara