Hej,

Vi funderar att sätta in en FTX system i huset, och funderar på om det går att söka medel från bidraget för energieffektivisering i småhus via Länstyrelsen/Boverket.

Det står hos boverket att "även FTX-system (ventilationssystem med värmeåtervinning) kan utgöra luftburna värmedistributionssystem om systemet bidrar till att sprida återvunnen luftburen värme i huset."

När vi ringde Länsstyrelsen så menade de att det går bara att ansöka ifall tillluften värms upp av en vatten- eller elbatteri. Modellerna vi kikar på (Flexat S3 eller Swegon Case R5) har elbatterier inbyggd eller som tillval, men en installatör menar att de har aldrig sett ngn kund få bidrag för det.

Vad finns det för erfarenheter här? Går det? Eller är det inte värt att söka?

Värma luften med el är vansinne. Skulle man få bidrag för att det är effektivt?
Jag har elbatyeri men kör det aldrig, DET borde belönas snarare (har fjärrvärme)

T TheGame skrev:
Värma luften med el är vansinne. Skulle man få bidrag för att det är effektivt?
Jag har elbatyeri men kör det aldrig, DET borde belönas snarare (har fjärrvärme)
Men det är väl mindre vansinne än att varma med elradiatorer, lr?

T tinyDavid skrev:
Ja det var en bra fråga

T tinyDavid skrev:
Det går nog jämt ut på ett med själva eluppvärmningen.

Sökte du bidrag? Jag tror du är berättigad. FTX skaffade i huvudsak för bättre inomhusklimat, det sparar inte jättemycket med batteri. När vi ska byta FTX har vi en idé att koppla det till BVP för ha vattenburen värme återgivning. Det kommer väl spara oss 700 kwH per år, kosta 20 000 - 30 000 extra men kännas coolt vare gång jag går upp på vinden.

N Novisast skrev:
Sökte du bidrag? Jag tror du är berättigad. FTX skaffade i huvudsak för bättre inomhusklimat, det sparar inte jättemycket med batteri. När vi ska byta FTX har vi en idé att koppla det till BVP för ha vattenburen värme återgivning. Det kommer väl spara oss 700 kwH per år, kosta 20 000 - 30 000 extra men kännas coolt vare gång jag går upp på vinden.
Vattenburen värmeåtervinning? Vad ska du värma med den varma frånluften? Har du för kort borrhål så du vill få en varmare köldbärarvätska?

R Runnis skrev:
Vattenburen värmeåtervinning? Vad ska du värma med den varma frånluften? Har du för kort borrhål så du vill få en varmare köldbärarvätska?
Jag vet inte. VVSaren som installerade BVP sa att man kan göra så. Vet faktiskt inte mer än att det känns nice att maximera.

Måste var frikyla han pratar om? Dvs att man kyler tilluften vilket ger en viss uppvärmning av borrhålet sommartid som kan hämtas åter på vintern.

L Liljeros skrev:
Måste var frikyla han pratar om? Dvs att man kyler tilluften vilket ger en viss uppvärmning av borrhålet sommartid som kan hämtas åter på vintern.
Låter snarare som att det handlar om att bara köra ett vattenburet värmebatteri. Det ger en besparing i jämförelse med att köra elbatteri, men installationskostnaden är så hög att det lär vara svårt att räkna hem det. Plus att man har vatten på vinden med de risker det kommer med.

Frikyla på ett ventilationsaggregat dimensionerat för 0,35 l/s känns helt bortkastat.

FTX, oavsett om du har eftervärmebatteri eller inte, är en energisparåtgärd i jämförelse med motsvarande luftflöde utan återvinning, så det ska vara en bidragsberättigad åtgärd om man uppfyller övriga villkor.

R Runnis skrev:
Endel kör frånluften genom ett batteri som är kopplat till borrhålet. Har för mig det är Nibe som har en färdig modul.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.