Hej,
Vi har ett äldre hus med självdrag.
Planen är att sätta in ftx inom närmaste framtid.

Huset är en och en halv planare med kallvind och en kattvind.
Min tanke är att installera ftx- aggregatet på vinden och sedan dra alla kanaler direkt till alla berörda utrymmen på övervåningen samt via kattvind till alla på nedervåningen.

Mitt bekymmer är då att om vi installerar ftx med eftervärmare då lär vi drar en ny kabel till den från elcentralen som ligger mellan källare och bottenvåningen, dvs egen fas.

Kör vi med ftx utan eftervärmare så kanske vi kan koppla på aggregatet på övervåningens fas.

Jag forskade lite snabbt och ftx med eftervärmare ser ut att kunna komma upp i ca 2000w vilket kommer att slå ut 10a säkring om vi kopplar den på övervåningens fas. Men ftx utan eftervärmare ser ut att komma i max 200-300W vilket gör det möjligt att koppla på övervåningens fas. På det sättet känns det mindre krångel att göra några ingrepp med kabeldragningar och sådant då det finns redan el på vinden.

Frågan är då finns det fortfarande ftx utan eftervärmare på marknaden att få tag på?
Hur är prisskillnaden mellan dessa två?

Absolut bör FTX-aggregat ha sin egen grupp och säkring. Är det bara en 10 A säkring till hela övervåningen borde det dessutom vara en grupp till där. Går förmodligen att fixa på bra sätt.

• Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft ett ftx utan värmare i mer än 10 år (Östbergs Heru) och har aldrig saknat det. Med en eftervärmare får du elvärme via inluften. Fundera mer än en gång om du verkligen behöver det.

• Gilla
Jochi och 2 till
  • Laddar…
Och värmeförluster.

Samma här. Har Heru 100 S EC med avstängt Elelement sen snart 9 år.
Funkar fint.

Till sommaren byter jag samtliga lager och köper in en drivrem till själva värmeväxlartrumman.

En bra sak är att det inte blir nåt kondensvatten.

Som alltid ska det vara nån som justerar in lämpliga värden på till- och frånluft... A-gubben tjänar på B-gubben o s v.

Jag är typ snål av mig och lite intresserad ... Så har fixat nöjaktigt själv.

Och då jag aldrig kör med elpatronen så är strömförbrukningen låg. Har anslutit till befintligt uttag. Kostar inte på nåt extra.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Tack för era svar.
Vi nöjer oss mer än gärna med vanlig ftx utan värmare. Jag trodde mer att ftx utan värmare det var gårdagen och att det var nya generationen ftx med värmare som är då senaste.

Frågan är då är det verkligen nödvändigt att dra egen grupp (säkring) för ftx utan värmare som kan komma upp i max 200-300 w men i normal fall kanske ligger på 100-150w.
Det som drar ström på övervåningen är 4x10w taklampor, mobilladdare + någon digital klocka på 5w. Men visst, ibland kör man dammsugare där som kanske ligger på 1500w.

T tyomka skrev:
Tack för era svar.
Vi nöjer oss mer än gärna med vanlig ftx utan värmare. Jag trodde mer att ftx utan värmare det var gårdagen och att det var nya generationen ftx med värmare som är då senaste.

Frågan är då är det verkligen nödvändigt att dra egen grupp (säkring) för ftx utan värmare som kan komma upp i max 200-300 w men i normal fall kanske ligger på 100-150w.
Det som drar ström på övervåningen är 4x10w taklampor, mobilladdare + någon digital klocka på 5w. Men visst, ibland kör man dammsugare där som kanske ligger på 1500w.
Ser inte vitsen med detta. Speciellt om du skippar värmaren.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Jag kör heru med avstängd eftervärmare. Västerbotten så det blir kallt på vintern men det är ändå inget problem för aggregatet. Kör utan. Kondensisolera tilluften om du är orolig.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Vet inte hur stort hus du har men jag har 155m² 1,5 plan och FTX Östberg Heru 100 S EC från oktober 2021. Eftervärmaren har aldrig varit aktiverad. Aggregatet tar strax under 70W (ca 55W på sommaren när rotorn inte går) injusterat efter boytan, lite drygt 50l/s.
Mellan 550-600 kWh förbrukar det per år.
Nu på vintern står tilluften ställd på 19°C och på sommaren 18°C.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Vet inte hur stort hus du har men jag har 155m² 1,5 plan och FTX Östberg Heru 100 S EC från oktober 2021. Eftervärmaren har aldrig varit aktiverad. Aggregatet tar strax under 70W (ca 55W på sommaren när rotorn inte går) injusterat efter boytan, lite drygt 50l/s.
Mellan 550-600 kWh förbrukar det per år.
Nu på vintern står tilluften ställd på 19°C och på sommaren 18°C.
Varför ställer du inte tilluften på maxtemp under vintern? Vill du inte ha all värmeväxling som går med eftervärmaren av? Känns onödigt att den inte ska växla fullt tycker jag även om värmen på frånluften inte är nog varm föe det mesta.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Hur gör man detta... Alltså att ställa max temp på tilluften utan att aktivera värmeelementet?

Vad har jag missat?

Redigerat:
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur gör man detta... Alltså att ställa max temp på tilluften utan att aktivera värmeelementet?
Gå in i servicemenyn och slå av eftervärmaren, den mer avancerade tror jag. Typ 1919 eller 9119-ish är koden om jag inte minns fel. 2 koder ger olika menyer. Alternativt slå av det i home assistant om du kopplat upp den där så finns inställningen tillgänglig där.

Jo, jo... Stängt av Heruns inbyggda elektriska element gjorde jag för mer än 9 år sedan.

Men min fråga var hur jag ställer upp Tilluftens temp på max. Så som det står i inlägg 9.

Verkningsgraden ligger på stött 84 %. Går inte att få högre.

Redigerat:
H Hybro skrev:
Jo, jo... Stängt av Heruns inbyggda elektriska element gjorde jag för mer än 9 år sedan.

Men min fråga var hur jag ställer upp Tilluftens temp på max. Så som det står i inlägg 9.

Verkningsgraden ligger på stött 84 %. Går inte att få högre.
Enkelt, ställ tempen på högsta på vintern

Jo, men FTX ÄR inget element!

Lägger in två björkkubbar extra i stället, denna morgon.

O OskarL skrev:
Varför ställer du inte tilluften på maxtemp under vintern? Vill du inte ha all värmeväxling som går med eftervärmaren av? Känns onödigt att den inte ska växla fullt tycker jag även om värmen på frånluften inte är nog varm föe det mesta.
Tilluften ska vara svalare än rumsluften. Har vi 21-22°C är det väl ungefär vad tilluften blir alltså 19°C. Har sovit med fönster öppet nu flera dagar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.