11 830 läst ·
30 svar
12k läst
30 svar
FTX, luktar kemiskt från tilluft i flerfamiljshus
Om folk sätter in häftiga köksfläktar (som man inte får göra) blir det också problem. Köksfläktar idessa hus skall som jag förstår I princip bara vara ett spjäll man öppnar...R rusta skrev:Lukt och lukt, mina åsikter var mer i allmänhet att det är värdelöst att få in begagnad luft ifrån andras hushåll in i min bostad där jag andas och lever typ
Oftast luktar det bara mat, ibland riktigt starkt, och det kommer till 100% ifrån till-luftsdonen.
I ditt fall, om det inte är något annat fel på bygget så kommer det garanterat ifrån någons lägenhet i huset. Kanske någon som har för vana att tvätta av sig nagellack med starka medel, någon som har någon form av hobby, typ målar småfigurer, modellbilar, slipar något material eller liknande.
Det skall vara ett undertryck i en fastighet. Men om man ställer lika kammartryck i ventaggrigat så minskar det inre läckaget vid växlaren. Den lilla mängden som i hjulet kommer man omöjligen ifrån, men det inre läckaget kan man i huvudsak få bort på bekostnad av förlorat undertryck.
Nästa steg är att helt enkelt stänga av brytaren till rotorn och ta den ökade kostnaden för värmen.
Men det svider i plånboken fram i januari när en stor del av lönen går till värme i stället får mat.
Ca 80% av värmen återvinns och det är ungefär tre månader som kostar som en semester utan...
Beroende på annan uppvärmning kan man komma ifrån elbaffel som kan ev bränna dammlukt. Men det är ingen gratis åtgärd utan påverkar hyran precis som alla andra ombyggnader.
Men det är något man får ta upp på ett möte för en ev ombyggnad av hela beståndet.
Nästa steg är att helt enkelt stänga av brytaren till rotorn och ta den ökade kostnaden för värmen.
Men det svider i plånboken fram i januari när en stor del av lönen går till värme i stället får mat.
Ca 80% av värmen återvinns och det är ungefär tre månader som kostar som en semester utan...
Beroende på annan uppvärmning kan man komma ifrån elbaffel som kan ev bränna dammlukt. Men det är ingen gratis åtgärd utan påverkar hyran precis som alla andra ombyggnader.
Men det är något man får ta upp på ett möte för en ev ombyggnad av hela beståndet.
Åh tack gör all info! Jag läste detta på en ventsida stämmer det? Är det detsamma som du förklarar? Tack!
Risken för överläckage kontrolleras genom att hålla det statiska trycket på tilluftssidan högre än trycket på rotorns avgassida. Eventuellt läckage kommer då att uppstå från den renare tilluften till frånluften
Risken för överläckage kontrolleras genom att hålla det statiska trycket på tilluftssidan högre än trycket på rotorns avgassida. Eventuellt läckage kommer då att uppstå från den renare tilluften till frånluften
OVK
Kanske onödigt att skrämma upp någon som redan är orolig. Men OVK, tja det kan bero lite på vem som har gjort den. Har råkat ut för rena Cafe Rapporter. De har ta mig f..n inte varit ens i fastigheten eller knappt i samma stad. Tog ett extra jobb åt en bekant. Allt var fel...
"ventilation finns"? Ombyggt/felbyggt, täta don tjockt med damma i gamla rör. Inte ett djä...a mätvärde. Inget var rätt... Dofter från andra boenden (korsväxlare) Idi...en bytte bara filter vid klagomål.
Det som skulle vara ett lite snabbt extra blev.....
Skola med förtätningar. Gjort mycket ombyggnader för att få hyfsad miljö.
Gamgupen skrev bara av gamla ovk:er. Efter tre fastigheter: Ej välkommen igen. Lång historia.
Fast pris och Cafe Rapporter = Gjorde pengar, blev stoppad.
De flesta gör ett bra jobb, men de finns alltid de som....
Kanske onödigt att skrämma upp någon som redan är orolig. Men OVK, tja det kan bero lite på vem som har gjort den. Har råkat ut för rena Cafe Rapporter. De har ta mig f..n inte varit ens i fastigheten eller knappt i samma stad. Tog ett extra jobb åt en bekant. Allt var fel...
"ventilation finns"? Ombyggt/felbyggt, täta don tjockt med damma i gamla rör. Inte ett djä...a mätvärde. Inget var rätt... Dofter från andra boenden (korsväxlare) Idi...en bytte bara filter vid klagomål.
Skola med förtätningar. Gjort mycket ombyggnader för att få hyfsad miljö.
Gamgupen skrev bara av gamla ovk:er. Efter tre fastigheter: Ej välkommen igen. Lång historia.
Fast pris och Cafe Rapporter = Gjorde pengar, blev stoppad.
De flesta gör ett bra jobb, men de finns alltid de som....
Är det verkligen roterande värmeväxlare i aggregatet? Det får man inte ha i ett aggregat som betjänar olika verksamheter, som lägenheter räknas som. Just pga av risken för luktspridning.
Du avger vatten ett par gram/timmen samt matlagning, dusch mm.H hannamajja skrev:Åh tack gör all info! Jag läste detta på en ventsida stämmer det? Är det detsamma som du förklarar? Tack!
På vintern är den torra sidan ute och naturen vill ha jämvikt. Därav man vill ha ett undertyck så inte ånga vill gå genom väggarna och ut. Det är nog omöjligt att lyckas få 100% tätt. Övertryck skall i första hand undvikas. Men -Men ibland så..
Ja absolut! Jag tänkte på tilluften. Helt riktigt, och vi måste tvätta rent våra frånluftdon med jämna mellanrum
Hej Hannamajja,H hannamajja skrev:Hej!
Vi har just köpt en lägenhet på västkusten.
Massivträhus byggt 2007, FTX som försörjer ca 12 lghter.
När som helst på dygnet kan det börja lukta starkt kemiskt i lägenheten , dock ej i rum med frånluft.
Är förtvivlad för jag har upptäckt att den kemiska lukten kommer från tilluftskanalerna!
Om detta finns inget tvivel.
Lukten är stark, vi får torra ögon och läppar, dottern får astmalikande symtom. Huvudvärk varje dag!
Luften känns oerhört torr trots en relativ fuktighet på 40%.
Häromdagen upptäckte jag att den kemiska lukten också kommer ut ur ventilationsrören utomhus där vår frånluft går ut...Det finns ingen verksamhet i närheten av tilluftsintaget som luktar eller är giftigt.
Vad är detta? Känner någon igen detta problem?
Var inne hos grannen och jag fick gå runt och lukta på tillluftsdonen och de hade INTE detta problem!
tacksam för synpunkter och relevant kunskap!
TACK!
Hannamajja
Jag undrar om du har lyckats komma fram till lösningen med den kemiska lukten. Vi har nämligen samma problem i nyproduktion och 12 lägenheter i porten. Den kemiska lukten började vandra in hem till oss efter 8 månader efter vår inflytt. Varje eller nästan varje natt (med få undantag ibland) får vi kemiska lukten i vår lägenhet. Ibland stark, ibland svag, ibland mera här och ibland mera där. Det finns ingen säker plats i lägenheten. Hag är tacksam om du kan dela med dig hur du löste felet.
hej ! kunde inte lösas, detta är ett problem med FTX. Blev rättssak för vår del. Sälj, jättesvårt att bevisa vilken cocktail av gifter som kommer. Vi förlorade 100 000tals kronor juridiska kostander och sålde med förlust. TROTS att vi hade bevis på att gammal luft recirkulerade....lycka till. !
Tack! Men vem som köpte din lägenhet? De kommer också ha samma problem.H hannamajja skrev:
Vad konstigt... Jag skulle aldrig köpa den lägenhet om jag visste om felet. Han visste kanske hur man rättar fel eller att det var en avsiktlig sabotage. Bodde ni på bottenvåning? Hade filterbyte skett medan ni bodde där?H hannamajja skrev:
Jag har provat med VOC luftscreening och den fångade tyvärr inte denna lukt. Det som sker på natten är svårt att bevisa.
alla mår inte lika illa av gifterna...Ooon skrev:Vad konstigt... Jag skulle aldrig köpa den lägenhet om jag visste om felet. Han visste kanske hur man rättar fel eller att det var en avsiktlig sabotage. Bodde ni på bottenvåning? Hade filterbyte skett medan ni bodde där?
Jag har provat med VOC luftscreening och den fångade tyvärr inte denna lukt. Det som sker på natten är svårt att bevisa.