Här är det tyst kring donen.

Har tre steg på mitt aggregat och på normalläget så hör man ingenting under dagen. På kvällen då alla barn sover och man stänger av tv och ska gå och lägga sig så kan man höra ett visst sus i huset. Men det är inte ofta det är så tyst här hemma... 😃

Det hörs inget från tilluftdonen.
Men jag tror det beror på att tilluftdonen har ljuddämpare på varje.

Frånluften har bara ljuddämpare uppe vid aggregatet.

Om det blir för mycket ljud så kan jag säkert sätta dit flexdämare på varje frånluft oxå, men jag avstår gärna.

Second skrev:
Kul att höra jontejostrom!

Har lillebror i Ytterberg som oxå har gjorts denna installation. Och även han är nöjd.

Jag ser fram emot justeringen så jag kan lugna mig lite sen. Men oroar mig ändå att det ska bli mycket ljud från frånluftdonen.
Var inte orolig. Ljudet uppstår av lufthastigheten i kanalerna. Allt handlar om luftflöde. Det gäller att optimera till/från luft så att det passar huset. Till sist hittar du det optimala läget med så lite ljud så möjligt och så mycket värmeåtervinning så möjligt. Det tar bara sin lilla tid.

Tror inte du blir av med ljuden från frånluftdon med dämpare då det uppstår vid själva ventilen. Jag fick ha en väldig skillnad mellan till och frånluft för att få undertryck. Antar att mitt hus läcker som ett såll. Gällande tempen på friskluften hade jag samma problem. Jag kontaktade Östbergs och fick en ny givare skickad till mig gratis men det gjorde ingen skillnad. Tyvärr går det inte att kalibrera givarna individuellt utan alla ändras lika mycket.

Jag har 40% på tilluftsfläkten och 52% på frånluft.

Höga Berget skrev:
Tror inte du blir av med ljuden från frånluftdon med dämpare då det uppstår vid själva ventilen.
En åtgärd kan vara att byta ut luftventiler till luftdon då flöder luften fri in utan susning. Om ljudet uppstår av ventilen. Jag har inte upplevt ett sånt fenomen. Justerar du ventilen ner blir inte ljudet starkare för det, tvärtom den blir svagare för att man inte hör ljudet som uppstår i kanalen.

Snåla aldrig med flexdämpare är mitt råd. Jag har satt dem vid varje till och frånluftdon och anläggningen är extremt tyst. Jag tycker det är viktigt med en tyst anläggning och extrakostnaden att sätta dit dem ifrån början tycker jag är värt det. Det kommer att ta lite längre tid att rengöra kanalerna när det väl blir dags för det då de är ömtåligare än spirokanaler, men det tar jag alla dagar i veckan. Jag har hjälpt en kompis att eftermontera flexdämpare så jag är helt frälst i dem. Billiga och det blir riktigt bra. Så när jag ser projekteringar och ritningar här på forumet så råder jag jämt att sätta sånna.

Jag ska ta det lugnt med fortsatta funderingar för att eftermontera några flexdämpare i nuläget.
Jag inväntar justeringen från ventilationskillen och tar beslut i frågan då.

Som jag nämnt så har jag "bara" flexljuddämpare på alla tilluftsdon.
Det syns på ritningen jag bifogade tidigare hur det är beräknat. Det sitter direkt efter aggregatet en ø160 flexdämpare som är ansluten till en ø160 cylinderdämpare, och det är på båda kanalerna. Men mer än så är det inte monterat på frånluften.

Det som är bra i mitt fall är att jag har all frånluft egentligen i en del av boendedelen och tilluften på den andra sidan, så ljudet i frånluftdonen hörs inte i sovrummen.
Och eftersom det är tyst från tilluftsdonen så är jag hittills nöjd.

Jag gick en vända i huset när jag kom från jobbet och ökade frånluftdonen en aning så de fick större öppning och tycker att det minskade ljudet en aning.
Men som sagt, jag avvaktar injusteringen så får vi se hur det verkar efter det.

Jag fick frågan tidigare om jag använde eftervärmen.
Kollade i fjärrkontrollen och detta är nog svaret på frågan:
20151103_172506.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag trodde faktiskt att den var på.
Men tydligen inte.

Och detta är en bild på hur det ser ut på temperaturen:
20151103_172552.jpg
Skapa konto

Hastigheterna på fläktarna är i skrivande stund:
Tilluft: 1300rpm
Frånluft:1440rpm.

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Så här ser mina temperaturer och varvtal ut. Som du ser har jag rätt stor diff mellan till- och frånluft.

Du ser när eleftervärmaren är aktiv genom att "bacon-symbolen" syns på displayen :-)

heat-symbol-md.png

Det har hänt att jag startat eleftervärmaren några dagar mitt i den smällkalla vintern (när det sjunker under -25) för att lyfta några grader.

Redigerat:
Verkligen!
Våra system och förutsättningar är antagligen inte samma. Men skulle jag öka min frånluft med dryga 1000rpm så sugs antagligen min Bordervalp fast när hon går under donet... :D

• Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Jag har aldrig behövt starta elspetsen (bor i Örebro) men har bara kört en vinter. Jag installerade denna för att sänka radonhalten då vi bor i blåbetonghus. Därav höga flöden. Har 0,75 oms/h. Hade nog satsat på FTX oavsett men nu fick vi bidrag på 15 000👍

Höga Berget skrev:
Jag har aldrig behövt starta elspetsen (bor i Örebro) men har bara kört en vinter. Jag installerade denna för att sänka radonhalten då vi bor i blåbetonghus. Därav höga flöden. Har 0,75 oms/h. Hade nog satsat på FTX oavsett men nu fick vi bidrag på 15 000👍
Samma här. kass frånluftventilation och radon. Bidrag på 15 fixade även jag. Elspetsen "behövdes" inte, men det var en komforthöjare ett par dagar då det var 25 minus i vintras. Blev inte så många kronor i kostnad. Vi får se hur det blir i vinter.

Så kallt har vi inte här på Närkeslätten. Tror vi hade 17*C på tilluften som kallast. Tror inte heller elspetsen drar särskilt mycket om den bara används när det är som kallast. Är ju inte många grader den ska höja. Man kan ju sätta en enkel enfasmätare i uttaget om man vill veta exakt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.