Hej! Hus med FTX, nytt för oss, nu vid varmare väder i Göteborg 🥵 senaste veckan så har det varit väldigt varmt även inne, luften står stilla om alla fönster är stängda (normalt förvisso).

Vill eg bara kolla så vi har rätt inställningar nu när det är sommar, önskar mer kalluft in. Filtret byttes i början på Mars 2025 (Den varnar, men kanske glömt nollställa vid byte).

Nått vi missat, bör ändra?

• Display på ventilationssystem visar filtertimer och temperaturer, 19°C till 29°C. Diskuterar inställningar för att kyla huset i varmt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på FTX-system med temperaturinställningar, visar olika temperaturvärden.
    Skapa konto
  • Display på en FTX-kontrollbox visar måndag 20:15 och 19 grader Celsius.
    Skapa konto
  • Display för ventilationssystem visar "Eftervärmare", med el och vatten avstängda.
    Skapa konto
  • Display visar "Kylbatteri, Kyla: Av" på en styrpanel i ett hus med FTX-system under en varm period i Göteborg.
    Skapa konto
  • Display på ett ventilationssystem som visar texten "Sommarkyla På" med kontrollknappar undertill.
    Skapa konto
  • FTX-systemets kontrollpanel med en skärm som visar temperaturen 16 grader Celsius.
    Skapa konto
  • Display av FTX-system, visar fläkthastighet: tilluft 2760 rpm, frånluft 3020 rpm. Diskuterar rätt inställning under varma väderförhållanden.
    Skapa konto
Du kommer aldrig att kunna få kallare luft än utomhustemperaturen, så beroende på behovet av luftomsättning så kan temperaturen hållas nere genom att aggregatet går på lagfart under dagen och högre på natten.

”Måltemperaturenä är 19, vilket du skulle kunna sänka för att den inte ska värma luft på natten.

Sommarkyla innebär att den ökar tilluften för att kyla, i regel i praktiken på natten. Jag uppfattar din bild som att det sker om utomhustemperaturen understiger 16 grader.
Jag upplever att det går snabbare att kyla ner huset genom att öppna för korsdrag en stund på kvällen.

O Odi et Amo skrev:
Du kommer aldrig att kunna få kallare luft än utomhustemperaturen, så beroende på behovet av luftomsättning så kan temperaturen hållas nere genom att aggregatet går på lagfart under dagen och högre på natten.

”Måltemperaturenä är 19, vilket du skulle kunna sänka för att den inte ska värma luft på natten.
Ja men precis! Tänker mer på senare kväll / natt när det är kyligt ute, friskt väder, så är det fortfarande väldigt kvavt inne, luften står stilla. Upplever inte att det blåser in svalare luft på natten. Utan samma som på dagen. Jag har sänkt temperaturen till 16 själv. Så vad innebär det egentligen att jag sänkt till 16?

• Fjärrkontroll med skärm som visar huvudmeny, fläkthastighet, temperatur inställd på 16 grader och forcering.
    Skapa konto
  • Temperaturdisplay visar inställning på 16 grader Celsius.
    Skapa konto
Att aggregatet eftersträvar att temperaturen på tilluften ska vara 16 grader.
Är det kallare ute så värmer den tilluften med hjälp av frånluft medans när det som nu är varmare ute så sker ingen värmeväxling.
Det tycker jag att man ser på en av dina första bilder med de roterande pilarna uppe till vänster.
Temperaturerna där ser ut att visa att det är ”rätt” inställt.
Rätt fläkthastigheten beror på rördragningen.
Motsvarande sommarkyla får du genom att slå på forcerad ventilation (eller vad det kan heta på ditt aggregat) när det är svalare ut.
Glöm inte att höja temperaturen till hösten, annars blir det onödigt svalt. :)

Kolla också vad du har för värden inställda för just sommarkyla. Det är dessa parametrar som avgör när sommarkyla slås på/av.

Välj annars forcering under natten. Jag har ett nyare aggregat och där går det att ställa in tid hur länge forceringen ska vara aktiv. Det går kanske via din fjärrkontroll?
Men det går segt att kyla med FTX.
Vi vädrar ut så mycket värme vi kan innan vi går och lägger oss. FTX får gå på forcering 30min när vi lägger oss plus att vi kyler med luftvärmepump i sovrummet på natten.
Det går lixom inte att trolla bort denna värme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.