Hej allihopa!

Bor sedan ett par år tillbaka i en enplansvilla på 125 kvm med platt tak. När jag flyttade in hade huset självdragsventilation och en (1) ventil för friskluft in. Jag tog upp ventiler i tre sovrum och satte in 2 st. fläktar i badrum och en dusch.
Jag har börjat fundera på att installera ett FTX-system av flera anledningar bla.;
1: Jag har en öppen spis med kassett som pga. planlösningen inte värmer så mycket mer än rummet den är placerad i. Har även en luft/luftvärmepump som sitter "illa" till.
2: Pollenallergi på flera av oss gör att filtrerad luft vore önskvärt.

Eftersom jag är hyfsat händig, och gillar att greja med det mesta, så vill jag göra så mycket som möjligt själv.
Uppskattar om ni som är mera bevandrade i ämnet vill ge lite feedback på det jag tänkt hittills!

Jag har en tvättstuga där jag tänkt placera aggregatet (troligen Östberg Heru?).
Jag har tänkt att dra frånluft synligt under tvättstugans innertak. (rött streck i bifogade bilden).
Till-luften har jag tänkt dra i krypgrunden (grönt streck) och gå upp i två garderober i sovrummen.
Uteluft tas från framsidan av huset, och avluft släpps ut genom befintligt ventilationsrör som sitter i tvättstugans tak.

Är det här ett rimligt tillvägagångssätt?
Vad är det värsta som kan hända om jag struntar i till-luft i vardagsrummet?
Något jag missat?

Tack på förhand!

• Ritning av enplansvilla med markerade ventilationsvägar; röda streck för frånluft och gröna för tilluft, samt positioner för luftvärmepump och öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som genomförlig plan.

Möjligtvis kan det bli lite sämre luftkvalitet i vdgsrum. LLVP vispar ju runt luften bra, men risken är kanske att matos blir hängande. Fast förmodligen blir det relativt likt hur det är idag. Går det inte att dra upp ett rör/tilluft (inbyggt) på ngn av tvärväggarna? Det blir ju inte så stort kanalschakt, max ca 20 x 20 cm.

Tilluften på framsidan - är det den sida som det oftast blåser från (väster?)? Är alltid bra att ha insug på blåssidan så man inte jobbar mot naturen.

• Gilla
JuditT och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Låter som genomförlig plan.

Möjligtvis kan det bli lite sämre luftkvalitet i vdgsrum. LLVP vispar ju runt luften bra, men risken är kanske att matos blir hängande. Fast förmodligen blir det relativt likt hur det är idag. Går det inte att dra upp ett rör/tilluft (inbyggt) på ngn av tvärväggarna? Det blir ju inte så stort kanalschakt, max ca 20 x 20 cm.

Tilluften på framsidan - är det den sida som det oftast blåser från (väster?)? Är alltid bra att ha insug på blåssidan så man inte jobbar mot naturen.
Tackar för svaret!

Jag tänkte ha köksfläkten kvar som den är, det borde funka?

Framsidan ligger mot öst... Bor dock i Vänersborg, och där blåser det oftast från Vänern, mot andra långsidan på kåken... Oftast lä på framsidan alltså...

Det finns ventiler man kan sätta i väggen vid golvet om man inte kommer åt att dra rör på vinden. Du kan alltså dra ventilationen i grunden och ha överluftsdon ovanför dörrarna om du vill.

Jag tycker du ska kontakta några ventilationsfirmor och begära in offerter på olika system. REC indovent, Östbergs, Nilan, Enervent etc.

Sen bör du göra ett komplett system med tilluft i vardagsrummet också

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det finns ventiler man kan sätta i väggen vid golvet om man inte kommer åt att dra rör på vinden. Du kan alltså dra ventilationen i grunden och ha överluftsdon ovanför dörrarna om du vill.

Jag tycker du ska kontakta några ventilationsfirmor och begära in offerter på olika system. REC indovent, Östbergs, Nilan, Enervent etc.

Sen bör du göra ett komplett system med tilluft i vardagsrummet också
Tackar för svaret!

Hur är såna där golvventiler i ljudnivå? Inte för jag är så överdrivet känslig, men det verkar ju som vissa stör sig på susandet...

Jag vill påstå att de är likvärdiga. Susandet är för att man har en anläggning med för få ljuddämpare eller för små kanaler för flödet. På t.ex. Rec indovents hemsida har dom lite grafer för ljudnivå hos olika ventiler.
Nilan har ett system med slang och ventiler som verkar smidigt

[länk]

Finns galler till också men tunt med bilder på monterade installationer.
Jag tittade närmare på "nilan"-systemet, men jag undrar om det inte blir mera jobb att dra flera slangar? Jag behöver ju isolera tilluft-slangarna också, eftersom de kommer att gå i krypgrunden, och det blir ju enklare med ett rör ..

HIttade https://inventiair.se/ som hade vad som verkar, smidiga golvdon, men de hade ju inga återförsäljare på hemsidan .. mailade dem, så får vi se ...

Ska man välja motströms eller roterande värmeväxlare?

Motströms tycker jag. Lite bättre verkningsgrad som främsta orsak. Kommer själv köra med denna (fast med kopplad värmepump):

[länk]
Verkar som det är den, eller Östberg det står mellan ..Finns fördelar att få upp den på väggen, speciellt eftersom jag har tänkt gå ner i golvet med ett rör ... Men samtidigt låter dubbla värmeväxlare bra .. iofs har ju REC vägghängda med ....

EDIT: FIck svar från Inventiair, det går att köpa direkt från dem, även som privatperson!

Redigerat:
Jag uppdaterade min "ritning" lite grann, med golvdon. Jag tänker att jag gör det ordentligt, när jag ändå gör det, så jag kör två don i vardagsrummet med. Det är ganska stora glasytor på kortsidorna där, och LLVP har svårt att nå med värme ut i hörnen. Blir nog bra med lite cirkulation där ...

Frågan är dock;
Hur ska jag dra tilluftrören i grunden enklast? Grunden är uppbyggd som två rektanglar, med en "stödmur" ungefär i mitten av huset (brunt streck), vilket gör att jag måste upp i golvisoleringen om jag ska dra rör mellan de olika "rummen" nere i grunden ... Eftersom min "öppna spis" är rätt stor, är den uppmurad från backen och upp genom golvet, så där är det omöjligt att dra ett rakt rör efter stödmurens insida ...

• Husritning märkt med golvdon och planerad tilluftsledning för värme, inklusive öppen spis/kassett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gör hål i grundmuren för rören på lämpligt ställe, det är inga konstigheter. Enklast är nog att hyra en rejäl såg

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tackar för svaret!

Jag tänkte ha köksfläkten kvar som den är, det borde funka?

Framsidan ligger mot öst... Bor dock i Vänersborg, och där blåser det oftast från Vänern, mot andra långsidan på kåken... Oftast lä på framsidan alltså...
Det är ju fläktdrivet så det går att jobba i motvind. Har förmodligen inte så stor praktisk betydelse normalt.
Vad som däremot kan vara lite trist är om avluften på taket blåser mot friskluftsintaget...
Om även avloppsluftningen går upp där på taket så kan det bli ännu tristare att ta in ny luft på läsidan om den...

Friskluftsventiler i golven är fint, om luften är ordentligt varm. Dvs du behöver ha ett värmebatteri i tilluften som får upp temp.

Gör hål i grundmuren för rören på lämpligt ställe, det är inga konstigheter. Enklast är nog att hyra en rejäl såg
Det är iofs ett alternativ..... Men hur ska man dra rören? Jag lutar åt ett "H"...

• Gilla
Fosse99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.