Hej!

Vi har nyligen flyttat till ett 70-tals hus i suturäng med två våningshus på ca 170 kvm totalt. Ventliationen är i
princip noll, luften står still. Vi har dessutom blåbetong i undervåningen (radonmätning pågår) så en bättre
ventilation är verkligen nödvändig.

Jag tycker inte jag har tummen mitt i handen men ventilationssystem har jag aldrig gjort förut så jag har läst så mycket trådar här jag kan och dammsugit nätet efter fakta och försökt lära mig.
Men jag skulle verkligen uppskatta lite feedback från er som kan och gjort detta förut. har jag tänkt rätt har
jag glömt något??

Planen är att bygga ett FTX själv med aggregatet uppe på vinden. Där uppe är det verkligen trångt och låg takhöjd. Har därför med hjälp av en firma rivit ut all gammal dålig isolering och sprutat nytt med polyuretanskum (PU). Blev jättebra! Bättre isolering men det bygger inte så mycket i höjd så nu kan ett aggregat och rör få plats.Jag tänker isolera rören genom att låta samma firma spruta dem med PU-isolering också. Det tror jag blir enklare eftersom det är så trångt. Rören kan sprutas till största delen utanför vinden och monteras färdigisolerade, det är i varje fall planen.

Första steget var att designa rörsystemet så det får plats och utnyttjar de två rör som redan finns från
bottenvåningen till vinden. Jag tänkte köpa ett Heru 100 EC2 aggregat. Ut från aggregatet blir det 160 rör
anslutna med flexdämpare och vidare till fasta 900 mm dämpare, därefter behåller jag 160 så långt det är rimligt och går sedan ned till 125 och använder 100 rör till några dom och 125 till andra.

Jag har räknat att det totala flödet jag behöver 0,35 * 170 = 59,5 l/s.
Jag har sedan tagit i lite och dimensionerat för 62 l/s tilluft och 68 l/s frånluft så att det blir ca 10% mer och
ett litet undertryck i huset.

Sedan har jag fördelat dessa på de olika rummen enligt nedan:

Tilluft Frånluft Don
Badrum nere 18 125 (befintligt)
Staffan rum nere 11 125
Lenas rum nere 9 125 (befintligt)
Tv rum nere 10 125
Sovrum uppe 16 125
Kök uppe 16 125
Badrum uppe 18 100 (befintligt)
Tvättstuga uppe 16 100 (befintligt)
Vardagsrum uppe 8 100
Matrum uppe 8 100

Summa Nere 30 18
Summa Uppe 32 50

Summa 62 68

Här ser jag att eftersom undervåningen har mer tilluft än frånluft så kommer det bli ett luftflöde upp till
övervåningen. Vet inte om det är någon fara med det?

Andra steget var att räkna hastigheter utefter de flöden jag hade och dimensionera rören efter det. Jag vill
förstås ha minimalt med ljud och har hållit med till låga hastigheter därför.
Jag har också satt många T-rör med renslock för att ha möjlighet att rensa den dagen det blir dags. Vet inte om jag satt dem rätt eller tillräckligt många, men jag tänker att rördragningen vill man helst aldrig göra om och då har jag hellre för många rensluckor än för få.

Tredje steget var att räkna tryckfall utifrån hastigheter och flöden i varenda del. Jag tittade i tabeller och
eftersom jag har stora dimensioner och låga hastigeter blir tryckfallen små i delarna men summerar sig förstås.
Jag har summerat från varje don fram till aggregatet för sig, vet inte om det är rätt att göra så?
Försökte på detta vis få fram den bästa och sämsta vägen för att veta skillnaden som måste strypas bort.
Sedan tog jag det sämsta donet och högg ett tryckfall, har läst att det bör vara mellan 40 och 50. Sedan tog jag det tryckfallet plus rörets tryckfall och fick en totalt tryckfall på den "delen". Den totalen försökte jag sedan uppnå på alla de andra donen. Skillnaden blev donens respektive tryckfall och fick på så sätt fram strypningen per don.

Detta blev nog obegripligt, ett exempel:
Tryckfallet till badrummet nere i rören var 13,4. Jag la till 50 för ett don vilket ger totalt 63,4.
då tänker jag att eftersom flödena till de andra donen ungefär är samma så skall totalen för respektive don också vara ca 63,3. Jag tog då badrummet uppe och ser att tryckfallet i rören dit är 23,3. 63,4 - 23,3 blir 40 som jag alltså skall ställa in donen efter. När jag ställer donen efter detta är jag långt under 25 dB gränserna ör oroligt att jag tänkt och gjort fel?

Jag tänkte hyra en mätare när allt är färdigbyggt och mäta och justera. Sedan skall man visst lämna in bygganmälan till kommunen och ordna en OVK första gången, det blir ju en mätning och justering det också.

Sedan har jag en fråga om det totala tryckfallet. Jag har lagt ihop alla komponenternas tryckfall på hela
frånluftsidan respektive tilluftsidan. Men jag har inte tagit med avluft och friskluftsidorna. De har ju också
galler och saker som ger tryckfall som kanske borde med om man räknar en hel "krets"?
Varför jag frågar är att till dokumentationen till aggregatet är det olika "statiska tryck". Är det samma som
totala tryckfallet i en "krets"?? Är orolig att aggregatet skulle vara för klent alternativt gå så hårt att det
kommer låta. Hur skall man tänka och räkna här?

Några sista frågor skall man bygga en ljuddämpad isolerad låda till aggregatet med en "balja" i botten ifall det blir kondens eller är det helt onödigt?

Ledsen att det blev långt men väldigt tacksam för input. Jag är i startgroparna att beställa alla sakerna nu :)

Staffan

Lugna dig med projekteringen tills radonmätningen är färdig.
Visar det sig att du har förhöjda värden bör du räkna med 0,5 l/s per kvadratmeter.

Ett Heru 100 är definitivt för klent om du är ute efter ett tyst system, det kommer troligtvis få gå max för att orka med..

• Gilla
Tjoa och 1 till
  • Laddar…
Kul att du satsar på att bygga själv. Jag har gjort detsamma och har inte ångrat mig (förutom när jag skulle isolera rören med byggmatta :-)).

Jag har själv inte satt några rensluckor i mitt system utan räknar med att det går att komma åt med rensviska från ventilerna innifrån huset med en lång vajer. Köpte en sådan och körde i de befintliga frånluftsrören och där nådde jag det jag behövde. Det finns olika längder på dom. Dock så inser jag att man även behöver en fet dammsugare för att få ut skiten, min gamla frånluftsfläkt orkade inte dra ut mycket så det ligger en del damm kvar i rören.

Det verkar som att du räknar rätt med tryckfallet. Man utgår ju från det dimensionerande donet och räknar bakåt till aggregatet. Jag är inte helt säker men jag tror att trycket du skall använda när du dimensionerar aggregatet är det totala. I exemplet du drog så hade du ju 63,4Pa i frånlufts-mottryck och då lägger du till tilluft, avluft och uteluft för det totala statiska trycket. Sen så får du lägga till atmosfärstryck innan du hittar den driftspunkt aggregatet skall jobba i. Enligt nån säljare på Östbergs så skall man ligga på 75% av max så jag hamnade själv på ett 130s. Dock så ställde detta till det lite då det är 200mm anslutningar och aningen större så jag fick plocka loss lite panel för att få upp det på vinden.

Det sägs att man inte ska behöva oroa sig för kondens med ett roterande aggregat. Skulle det bli kondens så lär du inte få den på utsidan av aggregatet då det är rätt så välisolerat. Jag har ställt mitt aggregat på en 100mm markskiva (stenull) på ett par skruvade reglar i bjälklaget och det enda som hörs är lite stomljud när man står rakt under där aggregatet är placerat.

• Gilla
soleg06
  • Laddar…
Jag tog rådet här och väntade på radonmätningen i första hand. Den kom igår och var mycket högre än jag hade trott. 400 Bq i årsmedelvärde! Det var ungefär likadana värden i undervåningen tre rum jag mätt i men det som jag tycker var förvånande var att det var nästan lika högt i sovrummet våningen ovanför. Undrar om det beror på att luften från undervåningen åker uppåt med värmen?

Jag förstår att jag behöver gå upp luftflöde, skall jag räkna med 0,5 l/s/m2 istället för 0,35? Räcker det? Vid 0,35 blir det 60 l/s och vid 0,5 blir det 85 l/s.

Det innebär att min originalidé att använda ett Heru 100 inte kommer räcka. Jag tittar på modellen större men det är tveksamt om jag får in större på vinden eftersom jag har 7 grader taklutning. Så jag funderar på att bygga om en skrubb i hallen på bottenvåningen till utrymme för aggregatet och ha det inomhus istället. Det innebär förstås att projektera om en del men tanken blir att gå upp från skrubben genom tvättstugan våningen ovanför till vinden och där göra all fördelning av rör.

Jag har tittat på Regenair modell RGSP
Den verkar ha väldigt bra verkningsgrad någon som vet om det är bra eller skall man satsa på ett större Heru? Eller något annat?

En viktig fråga om hur man skall tänka angående till och frånluft:
Radonen kommer från blåbetong i väggarna i undervåningen. I vanliga fall skulle man väl satt tilluftsdon i de två sovrum/arbetsrum och gillestuga som finns där och frånluft från badrummet. Det skulle innebära att det blir mer tilluft på undervåningen än frånluft så luften kommer stiga uppåt till övervåningen och sugas ut i badrum och tvättsuga där. men man kanske inte borde flytta radonen genom huset på det sättet?
Skall man ha fler frånluft på undervåningen för att suga ut mer radon vid källan?
Ett flöde underifrån och upp kommer det väl ändå alltid bli eftersom var luft stiger tänker jag?

Jag har sett att det kommer ett nytt radonsaneringsbidrag att söka under våren så jag hoppas kunna matcha det förstås.

S
Jag håller på med ungefär samma sal. En fråga på det totala tryckfallet .Summeras bara alla ingående komponenters tryckfall ihop? Vill kunna se lite diagram på ftx aggregatet.

För att förtydliga.
Radon är en gas. Du suger aldrig ut den. Det enda du kan göra är att späda ut den så koncentrationen sjunker. Därför är det som tidigare nämnts viktigt att veta koncentrationen. Du kanske måste upp i 1 l/s m2 eller mer.

Såklart du har rätt, det går ju tyvärr inte att väja att ventilera ut enbart radonen utan det blir ju luft blandat med radon och annat som åker ut.
Min undran är ändå vad som är praxis för att få acceptabla värden gärna en bra bit under 200 som är gränsvärdet. Att ventilera 160 l/s känns spontant som det blir lite ”storm” inne?

Radongasen är ju tyngre än luft innebär det att den sjunker i huset eller blandar den sig ändå och åker med värmen till lvervpningen?
Jag tönkte ju ha mest frånluft på övervåningen ( eftersom både kök och tvättstuga ligger där)?

Jag tänker att en kanal i ”stammen” får en viss lufthastighet av de efterföljande förgreningarna och därmed ett tryckfall. Jag summerade längs kanalerna på så vis.
Med aggregatet har tabeller för totalt statiskt tryck och då vet jag inte om jag borde summera tillluft, frånluft, avluft och inlyft totalt eller inlyft och tillluft för sig och avluft och frånluft för sig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.