Hej,

Ska flytta ventilationsaggregatet från köket till tvättstugan, har köpt ett nytt. Just nu är spiskåpan kopplad till aggregatet. Bravida har sagt att vi gör håltagning i fasaden där aggregatet ska stå i tvättstugan; för till- och frånluft. Befintlig tilluftskanal stängs. Befintlig frånluft används för den separata köksfläkten som kommer monteras.

Nu i efterhand tänker jag, varför göra håltagning i fasaden; går det inte att använda befintlig frånluftskanal för köksfläkt med egen motor samt nya ventilationsaggregatet gemensamt? Eller måste de ha egna separata frånluftskanaler av någon anledning?

Bump

Av brandsäkerhetsskäl måste du separera spisfläkt och ftx:en. Inte kul med en flottbrand i köksfläkten som sprider rök/eld via ftx:en till hela kåken. .

Man vill inte ha in köksfläkten i FTX med roterande växlade, men med korsväxlare så funkar det, som tex Rexovent som brukar vara inbyggda i ”kryddhyllan”..

Lizzardo
Vad är det för aggregat?
Många modeller har en separat ingång för kökskåpan som inte passerar växlaren

Edit.
Jag svarade nog mest på husqvarnas inlägg.

Jag tolkar det som att du kallar avluft för frånluft och nej, den bör inte kopplas ihop

Köpte ett heru 95 t ec. Ska stå i tvättstugan :)

Jag kan bara gratulera!
FTX-aggregatet i tvättstugan blir jättebra: då kan du enkelt sköta om det (byta filter, rengöra fläktarna) utan att krypa omkring på vinden, som jag får göra.
En köksfläkt med egen motor och egen kanal är mycket effektivare än en kåpa! Förutsatt att du sköter om den. Jag tvättar köksfläktens filter varannan vecka (har ett extra att byta med) och fläkthjulet 3 gånger om året, för maximal effekt. En fördel är också att du slipper det kletiga fettet i FTX-aggregatet.
Lycka till!

Redigerat:
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
C Cider skrev:
Jag kan bara gratulera!
FTX-aggregatet i tvättstugan blir jättebra: då kan du enkelt sköta om det (byta filter, rengöra fläktarna) utan att krypa omkring på vinden, som jag får göra.
En köksfläkt med egen motor och egen kanal är mycket effektivare än en kåpa! Förutsatt att du sköter om den. Jag tvättar köksfläktens filter varannan vecka (har ett extra att byta med) och fläkthjulet 3 gånger om året, för maximal effekt. En fördel är också att du slipper det kletiga fettet i FTX-aggregatet.
Lycka till!
Tack för svar. Var bland annat därför vi ville flytta det så det inte fettar ber aggregatet och man inte blir låst till någon tråkig kåpa när mam renoverar köket

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.