:-[ Ursäkta, jag ska hålla mig inom andra områden i detta forum...

Schwingen skrev:
Oj  ;) Jag hade visst sparat en OBS 6 mån gammal prisuppgift från en större leverantör i mälardalen enligt följande: OBS byggsats, inklusive ritning, kanaler, don, mm
Produkt: Byggsats-VX 500 E för 2 plan, max 225 kvm, - vind
Pris: 37.125,00 kr

Den ger väl i alla fall en liten vink om prisbilden....
Det var inte dyrt.... I fall det nu är så överlägest vanlig frånluftsvärmepump... ;)

Vi tittar på en frånluftsvärmepump från Nibe... Fighter 360P heter den nog.. sitter inte med alla papper i handen just nu... 8) ... Och den kostar nog 37000:-

Same, same... som vissa skulle säga 8)

Här är de aggregat för småhus som jag känner till:

Heru, (ostberg.com) har själv en Heru 75 upptryckt i takvinkel i tvättstugan, vriden med luckan åt sidan.
Roterande värmeväxlare, ej inbyggt värmebatteri. Passar för montage i både kallt och varmt utrymme. Måste monteras med luftriktning horisontell. 2 storlekar 50 och 75. Heru står för Heat exchanger rotating unit.

Pingvin, finskt aggregat (enervent.fi) för montage i varmt utrymme anslutning kanaler uppåt. Enervent har även ett Heru-liknande aggregat. Rot vvx

Temovex 250 (temovex.se) vann energimyndighetens tävling, delad vinst med Heru. Motströms plattvvx, hög verkningsgrad. för varmt utrymme?

Systemair/villavents aggregat VM och VR enl tidigare inlägg.

LTS Extreme (ltsproducts.se). Roterande vvx.

Glömt något? Säkert...

Här finns en hel del information om värmeväxling.
Lite info om tävlingen omnämd ovan.
http://www.stem.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/varme.pdf/$FILE/varme.pdf?OpenElement

Allmän översikt och information, värmepumpar.
http://www.stem.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/ET8_04.pdf/$FILE/ET8_04.pdf?OpenElement

Om man som jag har värmepump så tycker jag att det är bra om FTX-aggregatet har ett vattenbatteri för eftervärmning av tilluften.

Då kan man ju till en låg kostnad få en konstant tilluftstemperatur (t.ex. 20 grader) året om.

Själv har jag köpt en Ilto FTX med vattenbatteri som inte nämnts i inlägget av Greger.

Har precis avnjutigt mitt första dygn med min nya ventilation - HERU 75

REKOMENDERAS

Är det någon som har funderat på att ta in luften från olika väderstreck beroende på årstid??

Exempelvis på vintern så tar man in luften från söder (ev. låter man solen värma en plåt som sedan värmer tilluften) och på sommaren så tar man luften på norrsidan.

Oftast tar man in luften under takfoten. Detta för att jämna ut variationerna i temperatur.

Frågade tidigare men fick inget svar.. :'( Så jag provar igen och hoppas på bättre lycka... ::)

Får man ett övertryck eller undertryck i huset om man installerar FTX?

Om man har vid andra typer av mekanisk ventilation skapar man ett undertryck i huset ju. Detta undertryck kan man utnyttja på många sätt. Exempelvis om man har kamin så kan man lätt skapa en luftström genom huset som göra att hela huset värms upp av kaminen. Man kan även juster ventiler och fönster så att man vädrar ut mer i vissa rum än andra. Man får lite möjligheter med andra ord.

Några andra funderingar:
Kan man justera/ställa in hur mycket man vill ventilera varje rum?

Kan man stänga hela system så att ingen luft kommer in i huset?
(Kan vara bra vid gasläckor, eller om bonden gödslar åkern som vi kommer ha som granne ;))

Finns det aggregat som utvinner värme till en acc. tank?

Så att man på sommaren, när man inte vill värma upp inkommande luft mer än den redan är varm, så går värmen istället till att producera varmvatten?

Tacksam för information... ;D

Följande svar gäller för min installation med till- frånluft med en FTX Ilto 350 E.

Får man ett övertryck eller undertryck i huset om man installerar FTX?
Frånluften har några procent högre "effekt" (l/s) än tilluften.

Kan man justera/ställa in hur mycket man vill ventilera varje rum?
Man projekterar hur mycket luft (tilluft och frånluft) man behöver i respektive rum. Sedan justerar man ventilerna i taket, så man får rätt flöde i varje rum. Kräver utrustning för att mäta luftflödet.

Kan man stänga hela system så att ingen luft kommer in i huset?
Man kan stänga av fläktarna så att luftcirkulationen stängs av. (Självdrag lär ju i och för sig finnas i liten omfattning)

Finns det aggregat som utvinner värme till en acc. tank?

Så att man på sommaren, när man inte vill värma upp inkommande luft mer än den redan är varm, så går värmen istället till att producera varmvatten?
Jag vet inte. Min FTX har ett sommarspjäll som helt enkelt låter uteluften gå förbi värmeåtervinningen för att få så sval luft som möjligt på sommaren. Ingen uppvärmning av varmvatten där alltså.

Steff skrev:
Oftast tar man in luften under takfoten. Detta för att jämna ut variationerna i temperatur.
Men det borde väl vara mer ekonomiskt, i energisynpunkt, att plocka varm luft på vintern och sval luft på sommaren... Dock så måste man själv öppna och stänga ventilen till de olika intagen.

FredrikO: Tusen tack.. ;D Super bra svar... kort, konsist.. precis så en kontrollmänniska som jag vill ha det ;)

Verkar som om detta med FTX är bättre än vad jag trodde från början... :-[
Men jag saknar än så länge en sak, möjligheten att utnyttja överskottsvärmen sommarhalvåret till att värma vatten... :(

Sen hittade jag en intressant information.. Alla säger ju att detta med FTX höjer komforten... ???
Vad säger ni om följande då... :o
http://www.legalett.se/egnahem.varme.luft.asp
Titta på bilden längst ner, och den förklarande texten... 8)

Strixx skrev:
Sen hittade jag en intressant information.. Alla säger ju att detta med FTX höjer komforten... ???
Vad säger ni om följande då... :o
[länk]
Titta på bilden längst ner, och den förklarande texten... 8)

FTX gör (bland annat) att man minimerar kallraset och får en jämnare temperatur i hela rummet. FTX och golvvärme är en jättebra kombination!

Lukt från gödslade fält, vedrök, pollen o liknande kan man minska med ett elektrostatiskt/kol-filter (ELFI). Jag vet inte hur bra dom är i praktiken, men det ger i alla fall en bättre möjlighet att komma till rätta med den sortens problem än vad annan ventilation gör, typ självdrag eller frånluft.

Det där med att ta in luften beroende på årstid fanns det ju en megafiffig lösning på i en annan tråd. Man låter tilluften gå igenom ett frostfritt nergrävt långt rör i marken.

Man får då varmare tilluft på vintern och kallare tilluft på sommaren (gratis luftkonditionering!).

Problemet är bara att slippa kondens.

Låter otroligt spännande tycker jag.

Jag upprepar min tidigare fråga: Hur är det med ljudnivån i moderna FTX-system? Bättre än tidigare har jag hört men vad innebär det i praktiken?

Framerate skrev:
Det där med att ta in luften beroende på årstid fanns det ju en megafiffig lösning på i en annan tråd. Man låter tilluften gå igenom ett frostfritt nergrävt långt rör i marken.

Man får då varmare tilluft på vintern och kallare tilluft på sommaren (gratis luftkonditionering!).

Problemet är bara att slippa kondens.

Låter otroligt spännande tycker jag.
Har funderat på detta och skrotat den idén, om man tänker på hur ett sådant rör ser ut om 10 år så är det nog inte så hälsosam luft som kommer ut ur röret... Däremot har jag funderat på någon typ av kylutrustning som använder vattnet som finns i den grävda brunnen för att sedan passera genom en kylfläns liknande denna http://www.aircoil.se/produkter/abcbatterier/pdf/cw_pb_pdf.pdf

Dock så skall jag låta det vila ett tag å se om det kommer upp något annan lösning. Jag tror att man kan spara en del på att plocka luft från olika ställen beroende på årstid. Det kostar ju bara en rörstump och ett par ventiler...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.