Vi funderar på att installera FTX - men är det värt pengarna?
När jag läser här säger alla att det är värt det för luftkvalitén blir så mycket bättre. Känns inte som vi har dålig luft här (men ofta märker man ju inte det förrän man får ny frisk luft).
Vet att det inte sparar mycket pengar på FTX men vi ska även tilläggsisolera så det lär spara några tusen om året iaf.
Huset har energiklass F, byggt 67, enplans, 132 kvm med tilläggsbyggnad/biarea på 40 kvm (platt tak där).
Vi har självdrag idag, gamla fönster 2-glas, trä och tegelfasad.

Det märks mest på sommaren att det blir som en bastu här (närmare 30 grader), sonens rum som vi stänger till dörren på i 2-3 timmar - när vi öppnar där är det som en fuktig regnskog, bastu och unken lukt.
Vi har 2 luft/luftvärmepumpar installerade och vattenburna element. Pumparna värmer en del av huset men kommer inte åt i alla rum om jag säger. Vi funderar på att byta fönsterna om nått år kanske då de är gamla och börjar bli murkna.

Min kompis säger att det är bra som det är, självdrag funkar o man kan sätta filter o justera på tilluftsventilerna vi har i rummen, det är bara slöseri att lägga pengar på nått som redan funkar. Då blir jag osäker på vad vi ska göra..
Vad säger ni om detta? Något jag glömt att tänka på? Vad finns det för fler nackdelar med FTX än att det är lite dyrare att installera och kan ha ett svag brus i rummet?

Fler fördelar finns, jämnare temp i sovrummen. Alltid friskare luft, fina filter i aggregatet som ger renare luft.

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
Vi satte in FTX i vårt förra hus och jag tycker nog att det var en av dom bättre investeringar jag gjort. En av dom saker som märktes mest var att luften kändes frisk även om man stängt ett barnrum några timmar på kvällen. Jag upplevde inga obehag av ljud ( och jag är nog rätt känslig) men vi var också noga med att kosta på bra tilluftsdon och dämpare.

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.