Undrar om det är någon som har koll på vad som är normal förbrukning av el för en Bacho minivent?
Min gör av med kring 12 kWh per dygn, och då är temperaturen ute +15 grader på dagen och ungefär +5 på natten.
Vad jag förstår så är det förvärmaren på typ 1 kW som drar det mesta utav det, när bara fläktarna går är momentan förbrukning ca 120 W.
Ska verkligen förvärmaren gå när det är plusgrader ute? Inuti är termostaten ställd på lägsta värde enligt manualen. Ändå startar förvärmaren lite då och då, jag hör hur termostaten slår till och ser sen hur strömförbrukningen går upp rätt så rejält.
Någon som har koll på sånt här och råkar ha mätt förbrukningen av el på egen enhet?
-
3 okt 2022 10:33 #2
Jag var med och slängde ut ett gammalt Bahco minimaster för några år sedan. I samband med det mätte vi upp temperaturverkningsgraden och fick den till ca 40%. Om vi antar den verkningsgraden samt att inomhustemperaturen är 22°C och utetenp 5°C så skulle tilluften hamna på ca 12°C. Lite kyligt. Förvärmaren måste alltså jobba en hel del för att säkerställa en behaglig inblåsningstemperatur.
Mitt tips skulle vara att rengöra värmeväxlaren och mäta upp temperaturverkningsgraden för att se hur väl den fungerar.- Laddar…
-
Medlem · Sörmland och stan · 15 148 inlägg 3 okt 2022 12:07
Claes Sörmland
Medlem- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 15 148 inlägg
- 22 972 gillningar
- 1 366 bilder
3 okt 2022 12:07 #3Har kört ett sådant aggregat utan förvärmning under många år. Var inget större problem med kallras i rummen eftersom den fräscha värmeväxlade luften blandades med ett större flöde återcirkulerande inomhusluft i rörsystemet (ACJ luftvärme fanns också) innan det kom till rummen. Men när det blev vinter med en massa minusgrader ute så gick det inte utan kallras.
(Termostaten måste vara helt slut om den inte håller batteriet avstängt när den är helt neddragen. Så var inte fallet när jag var lycklig ägare av ett hus med en sådan anläggning.)- Laddar…
-
3 okt 2022 13:00 #4
Du körde ett sådant aggregat i många år utan problem med kallras.....men när det blev vinter....
Följdfrågor:
Hur många år fick du på rad utan att det blev vinter?
Vilket land bor du i? -
Medlem · Sörmland och stan · 15 148 inlägg 3 okt 2022 13:04
Claes Sörmland
- Medlem apr 2015
- 15 148 inlägg
- 22 972 gillningar
- 1 366 bilder
3 okt 2022 13:04 #5
Men det var ju inte värre än kallraset i vilket hus som helst som har direkt tilluft via ventil vid fönster eller vägg. -
-
3 okt 2022 13:11 #7
Som jag förståt, förvärmaren till för att undvika kondens och frostbildning, framförallt i äldre platvärme aggregat.
Eftervärmaren ska se till inomluftstempen håller sig där man önskar.- Laddar…
-
3 okt 2022 14:12 #8
-
3 okt 2022 14:16 #9
- Laddar…
-
3 okt 2022 14:21 #10
Har bergvärmepump och vattenburen golvvärme i övrigt. -
3 okt 2022 14:28 #11
Finns det någon risk med att helt enkelt stänga av förvärmaren med en brytare?
Tänker att man kan aktivera den manuellt när det börjar bli minusgrader.
Alternativt skulle jag kanske behöva en ny termostat, men efter en snabb googling visar att det kanske inte är så enkelt att hitta en sån.. -
3 okt 2022 15:33 #12
Vet inte hur kapaciteten är på ett sådant aggregat men knappast något vidare.
Är köksfläkten kopplad till aggregatet och hur bra fungerar det? -
Medlem · Sörmland och stan · 15 148 inlägg 3 okt 2022 16:03
Claes Sörmland
- Medlem apr 2015
- 15 148 inlägg
- 22 972 gillningar
- 1 366 bilder
3 okt 2022 16:03 #13
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Under kalla nätter så hör man ett karakteristiskt ljud när luckan släpps loss och studsar några gånger i fallet. Luckan kan ändrar luftflödet så att värmeväxlaren avfrostas av den varma inomhusluften.
Manualen säger samma sak ocn anger att eftervärme bara är aktuellt när det är mycket kallt ute, precis som min erfarenhet av just detta system är:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
(Fel av mig att kalla värmepaketet för "förvärme" men jag jag tänkte att i det system som jag hade så var det placerat uppströms om luftvärmens stora värmepaket.)Redigerat 3 okt 2022 16:20 -
3 okt 2022 16:49 #14
Aggregatet är placerat i tvättstugan och har inte koppling till köksfläkten, tror att det betyder att det är en "minivent" modell. -
3 okt 2022 16:53 #15
Har du kollat vad reservdelarna kostar?
Kanske det vettigaste är att styra värmare manuellt och vänta tills nästa grej rasar i aggregatet och då byta ut det.
Ett vettigt aggregat går nog på 20k- Laddar…