Det låter märkligt men utan att veta bakgrunden går det bara att spekulera. Finns enligt mig fler nackdelar med dubbla genomföringar genom tak än vad jag ens teoretiskt kan komma på någon fördel?
Ser det ut att ha varit så från början? Någon uppenbar dimensionsaspekt med avluft från aggregat på tex 200 eller 160 och uppenbart mindre dimension i huven? Den minst konstiga anledning jag kan tänka mig är att rätt huvar inte fanns tillgängliga (i bilen en fredag…..)
Har flertalet gånger sett folk som tagit ”genvägar” med luft in via en huv initialt då håltagning genom fasad osv ansetts svårare men sedan ändrat sig. Har aldrig dock varit med om att man då sparat en huv då och kopplat på den för avluftning
Ser det ut att ha varit så från början? Någon uppenbar dimensionsaspekt med avluft från aggregat på tex 200 eller 160 och uppenbart mindre dimension i huven? Den minst konstiga anledning jag kan tänka mig är att rätt huvar inte fanns tillgängliga (i bilen en fredag…..)
Har flertalet gånger sett folk som tagit ”genvägar” med luft in via en huv initialt då håltagning genom fasad osv ansetts svårare men sedan ändrat sig. Har aldrig dock varit med om att man då sparat en huv då och kopplat på den för avluftning
Kanske fick han 2st 160mm huvar i initial ritning och snålade på att skrota dom och köpa en 200mm när man valde en 200mm FTX?T teo77 skrev:
Är varken rören med luft in till huset och rören med luft ut från huset kondensisolerade?T teo77 skrev:
Ps. jag har nyligen installerat FTX med 200 rör på vinden. Jag kör ett T-Rör som går från 200 till två 125 på avluft för att 200 rör gick inte att få plats med i takfoten där jag satt mina ventiler.
Nej, inga av dessa rör är isolerade. Båda rören är rätt kort dragna från aggregatet, typ 2 meter. Vinden är en kallvind, så ingen isolering i taket. Har inte märkt av nån kondens. Vad jag dock märkt av är att det blir fel mätning på temperaturen, då sensorn sitter på inkommande luft och under sommaren är det väldigt varmt på vinden så luften inne i det inkommande luftrör värms upp. Satt ett finmaskigt insektsnät på inkommande luftventil som inte gjorde saken bättre. Ska sätta en extern sensor för utetemperaturen så FTX:en bättre vet om vilken temperatur det är ute, framför allt för att få nattkylningen att gå igång. Som det är nu tror FTX att det inte är tillräckligt kallt uteDanielthatsme skrev:
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Ok!T teo77 skrev:Nej, inga av dessa rör är isolerade. Båda rören är rätt kort dragna från aggregatet, typ 2 meter. Vinden är en kallvind, så ingen isolering i taket. Har inte märkt av nån kondens. Vad jag dock märkt av är att det blir fel mätning på temperaturen, då sensorn sitter på inkommande luft och under sommaren är det väldigt varmt på vinden så luften inne i det inkommande luftrör värms upp. Satt ett finmaskigt insektsnät på inkommande luftventil som inte gjorde saken bättre. Ska sätta en extern sensor för utetemperaturen så FTX:en bättre vet om vilken temperatur det är ute, framför allt för att få nattkylningen att gå igång. Som det är nu tror FTX att det inte är tillräckligt kallt ute
Jag tänkte jag ska kika under den här vintern om jag behöver isolera till och från "uteluftsrören" mot kondens.
Vinden är en stor vind under valmat tak med bra ventilation/genomblås.
Generellt bör man väl alltid isolera rören kopplade till FTX:en om den står på en kallvind.Men just till och frånluftsrören känns ju lite overkill om det är en kort sträcka de är dragna. Mitt hus är dessutom i Skåne så inga stora temperaturskillnader på vintern.Danielthatsme skrev:
Jag har isolerat alla till och frånluftsrör ordentligt. Men som du skrev tidigare så kan det nog vara bra att isolera rören som tar in luften utifrån för att hålla rören svala sommartid och kunna nyttja nattkyla (blir som sagt reäjlt vamt på vinden under sommaren) Jag får kika på vilken lösning som blir smidigats nu när alla rör redan är dragna (drog isolerstrumpor på de andra rören)T teo77 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Uteluft & Avluft via Kombidon VS. Via takventiler
Ventilation -
Möss som gnagt kring ventilationens avluft, ftx, hur påverkar det?
Ventilation -
Ftx avluft tillsammans med imkanal
Ventilation -
FTX: Spjäll med fjäderretur i kanalerna för ute- och avluft"
Ventilation -
Dra avluft från ftx via skorstenen?
Ventilation