P
M matslew skrev:
Här är sprängskiss för elektroniken, tyvärr utan beskrivning av delarna.
Det finns en sparat kondensator att köpa som reservdel, som inte sitter på kretskortet. Vet inte vad den har för funktion. Bifogar bild på den också.
den är till kompressorn (startkondensator)

P
startproblemen för kompressorn kan härledas till kortet
därför vill jag att du mäter de två rektangulära kondensatorerna

@electroluxaren
Kan man mäta kondensatorerna utan att löda loss dem?

Har ni frostat av? Jag menar du inte invändigt, utan stängt av frysen några dygn för att tina ev. isklump på baksidan som kan täppa till ventilation m.m.

Jag säger detta då vi själva hade exakt det problemet. När reparatören berättade om detta trodde vi först inte på det, men lät ändå frysen stå avstängd i rumstemparatur några dygn och efter det fungerade den igen.

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Har ni frostat av? .
@martinradbo

Jag fick det tipset av Electrolux också när jag ringde och ville beställa service. De var ganska envisa med att det kan hjälpa, men de sa att 4-6 timmar kan räcka.

Har inte gjort det ännu men tänkte prova när vi har lite mindre varor i frysen.

Isklump på baksidan? Inte synligt utanpå antar jag?

M matslew skrev:
@martinradbo

Jag fick det tipset av Electrolux också när jag ringde och ville beställa service. De var ganska envisa med att det kan hjälpa, men de sa att 4-6 timmar kan räcka.

Nej, tror det sitter osynligt bakom någonstans och därmed hindrar fritt luftflöde på nåt sätt. Inte helt säker dock

• Gilla
matslew
  • Laddar…
P
M matslew skrev:
@electroluxaren
Kan man mäta kondensatorerna utan att löda loss dem?
en del påstår det men...

P
M matslew skrev:
@martinradbo

4-6 timmar räcker inte men din fläkt sitter ju inte fast och din modell har extra värmare i vattenrännan så det kan nog inte vara aktuellt just nu.

electroluxaren skrev:
en del påstår det men...
Hmmm… får se vad jag vågar mig på.

En ny observation får mig att tro att det är en kondensator. Det verkar ny som att felet inträffar några timmar, typ tio, efter att jag senast öppnade frysen.

Skulle kunna vara så att någon kondensator inte håller laddningen, och att den laddas upp varje gång jag öppnar dörren. I så fall bör samma kondensator, om dess laddning sjunkit, göra att kompressorn inte startar normalt utan först när temperaturen nått -7 grader.

Komplex hypotes?

Redigerat:
P
M matslew skrev:
Hmmm… får se vad jag vågar mig på.

En ny observation får mig att tro att det är en kondensator. Det verkar ny som att felet inträffar några timmar, typ tio, efter att jag senast öppnade frysen.

Skulle kunna vara så att någon kondensator inte håller laddningen, och att den laddas upp varje gång jag öppnar dörren. I så fall bör samma kondensator, om dess laddning sjunkit, göra att kompressorn inte startar normalt utan först när temperaturen nått -7 grader.

Komplex hypotes?
enklare än så den orkar inte hålla uppe spänningen när kompressorn försöker starta

electroluxaren skrev:
enklare än så den orkar inte hålla uppe spänningen när kompressorn försöker starta
Ah! Vilken konding kan det vara? En på kretskortet, eller kan det vara den där externa som finns som reservdel?

M matslew skrev:
Ah! Vilken konding kan det vara? En på kretskortet, eller kan det vara den där externa som finns som reservdel?
@electroluxaren
Driftkondensatorn bör vara den som finns som reservdel.
Den sitter bredvid kompressorn. Första ska man demontera en skyddskåpa men fast det finns ett slags instruktion på kåpan lyckas jag inte ta bort den.
Rädd för att skada någon plastdetalj.
Bifogar bild.

• Bild på en kompressormotor, troligen till ett kylskåp eller en frys, med synliga elektriska anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måste vara driftkondensatorn. Medan jag hade frysen avstängd för att försöka komma åt kondensatorn och mäta på den så måste den ha laddats ur ordentligt. När jag satte i kontakten och startade frysen så orkade den inte ens hålla elektroniken igång när kompressorn försökte starta. Displayen blinkade en gång i sekunden och det klickade i samma takt från startreläet.
Efter att ha hållit på så i tio minuter kom elektroniken igång, men kompressorn har fortfarande inte startat.

Har beställt kondensatorn, men om någon kan hjälpa mig med hur jag får loss kåpan över startreläet bredvid kompressorn och kommer åt kondensatorn är jag tacksam. Hittar inte en enda video på nätet.

En blinkande display tyder mer på att det är strömförsörjningen på kretskortet som är problemet. Driftskondensatorn vid kompressorn borde inte kunna påverka.

Det som enkelt går att byta på kretskortet är elektrolytkondensatorerna (stående cylindrar) och även de rektangulära kondensatorerna som har påklistrade etiketter.

E etompau skrev:
En blinkande display tyder mer på att det är strömförsörjningen på kretskortet som är problemet. Driftskondensatorn vid kompressorn borde inte kunna påverka..
Ok, tack @etompau
Med blinkande menar jag alltså inte att den blinkar som ett slags felmeddelande, utan att den slocknar helt när startreläet slår till för att spänningen dippar. Jag tänker att det beror på en kondensator som inte ger tillräckligt stöd när kompressorn behöver startström.

Tror du att det snarare är någon kondensator för strömförsörjningen på kretskortet? Jag tänkte annars att om driftkondensatorn är svag så händer samma sak?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.