Fullt med is i den kalla modulen? Cirkulationsfläkten står stilla? Köldmedlet läkt ut?M magnu skrev:
Man kan höra fläkten blåsa.
Frysen gick ner till -20 över natten, men klarade inte att hålla temperaturen på morgonen när jag öppnat dörrent några gånger och försökt frysa lite isbitar.
Tittade in i köldmodulen frost på kylfenorna men ingen synlig isklump.
Igår låg det massor med vatten i skålen ovanpå kompressorn.
Frysen gick ner till -20 över natten, men klarade inte att hålla temperaturen på morgonen när jag öppnat dörrent några gånger och försökt frysa lite isbitar.
Tittade in i köldmodulen frost på kylfenorna men ingen synlig isklump.
Igår låg det massor med vatten i skålen ovanpå kompressorn.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Att jag har noll koll på min frys är väl uppenbart, det är därför som jag frågar.
Elektroniska kretsar har jag bättre koll på än de flesta.
Det jag inte förstår vilket fel som gör att frysen går ner i kyla ibland, men inte alltid, det verkar som om kompressorn tappat styrka och inte orkar frysa in.
Sedan vet jag inte heller vad kondensatorerna fyller för funktion på kortet. En spekulation är att de är bulk-capacitanser till en spänningsomvandlare. Med instabil matningsspänning till processorn kan vad som helst hända.
Återkommer om några veckor om resultatet eftersom jag har annat att prioritera.
Vi köpte en begagnad frys på blocket för att få handlingsfrihet och inte behöva agera under stress.
Det jag inte förstår vilket fel som gör att frysen går ner i kyla ibland, men inte alltid, det verkar som om kompressorn tappat styrka och inte orkar frysa in.
Sedan vet jag inte heller vad kondensatorerna fyller för funktion på kortet. En spekulation är att de är bulk-capacitanser till en spänningsomvandlare. Med instabil matningsspänning till processorn kan vad som helst hända.
Vi köpte en begagnad frys på blocket för att få handlingsfrihet och inte behöva agera under stress.
Här kommer lite bilder på kontrollkortet.
På nesersta bilderna syns två effektkomponenter. Jag kunde inte läsa typbeteckningen, men jag gissar att det är triacar för drivning.
Den ena komponenten som drivs är defrosterelementen, den röda tråden.
Det andra drivsteget verkar gå till kompressorn. Det gick i varje fall till en gråmantlad flerledarkabel som sedan verkade finnas vid kompressorstyrenheten.
Gällande de omtalade kondensatorerna som skulle bytas, så hittade jag inget fel.
Kondensatorerna fungerar som spänningsdelare, så att spänningsomvandlarens inspänning minskar. Man kan faktiskt väldigt lätt diagnosticera kondensatorerna. Så länge kontrollkortet tjuter och larmar är kondensatorerna OK.
Jag gissar att man satt parallella kondensatorer, för att förlänga kortets livslängd. Kortet fungerar troligen med en trasig kondensator. Motstånden parallellr med kondensatorerna är s.k. bleedermotstånd, så man laddar ur kondensatorna när frysen stängs. Då får man ingen stöt när man tar kondensatorn.
Sen tittade jag inte så noga.
Det kan faktiskt vara så enkelt att frysen behövde en manuell avfrostning.
Några tips för att diagnostisera att frysen är ok?
Om man slår på frysen och temperaturen går ner till -20, hur vet man att frysen inte trasslar igen om några veckor?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På nesersta bilderna syns två effektkomponenter. Jag kunde inte läsa typbeteckningen, men jag gissar att det är triacar för drivning.
Den ena komponenten som drivs är defrosterelementen, den röda tråden.
Det andra drivsteget verkar gå till kompressorn. Det gick i varje fall till en gråmantlad flerledarkabel som sedan verkade finnas vid kompressorstyrenheten.
Gällande de omtalade kondensatorerna som skulle bytas, så hittade jag inget fel.
Kondensatorerna fungerar som spänningsdelare, så att spänningsomvandlarens inspänning minskar. Man kan faktiskt väldigt lätt diagnosticera kondensatorerna. Så länge kontrollkortet tjuter och larmar är kondensatorerna OK.
Jag gissar att man satt parallella kondensatorer, för att förlänga kortets livslängd. Kortet fungerar troligen med en trasig kondensator. Motstånden parallellr med kondensatorerna är s.k. bleedermotstånd, så man laddar ur kondensatorna när frysen stängs. Då får man ingen stöt när man tar kondensatorn.
Sen tittade jag inte så noga.
Det kan faktiskt vara så enkelt att frysen behövde en manuell avfrostning.
Några tips för att diagnostisera att frysen är ok?
Om man slår på frysen och temperaturen går ner till -20, hur vet man att frysen inte trasslar igen om några veckor?
du kan omöjligen ha koll på elektroniska kretsar när du hela tiden snurrar i fel riktning och inte vet vad kondensatorerna fyller för funktionM magnu skrev:Att jag har noll koll på min frys är väl uppenbart, det är därför som jag frågar.