492 läst ·
2 svar
492 läst
2 svar
Frysbox, köpråd tack!
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 626 inlägg
Skulle behöva en frysbox till landet eftersom jag flertalet gånger varit tvungen att tacka nej till kött, både nöt och vilt p.g.a. att min frys är full och att jag inte får plats med någon större frys i huset. Således tänker jag mig en frysbox i källaren. Det enda kravet jag har är att den ska klara låg omgivande temperatur men det har jag sett att många modeller klarar. Hur skiten ser ut eller hur mycket den ev. låter skiter jag i då den ska stå i min kallkällare.
Förutom div. rätt okända märken som Frigor, Scandomestic, Senz och Point finns det lite Cylindor, Electrolux etc. men även Gram och Bauknecht. Är dom sistnämnda mycket bättre och värda pengarna?
Förutom div. rätt okända märken som Frigor, Scandomestic, Senz och Point finns det lite Cylindor, Electrolux etc. men även Gram och Bauknecht. Är dom sistnämnda mycket bättre och värda pengarna?
Oavsett fabrikat, så mår en kompressor inte bra av att starta med minusgrader i sig. Vad för temp blir det i källaren, minus, många minus eller låga plus. Av den anledningen har alla VP med kompressorn på utsidan en värmekabel runt sig. Det har med oljan att göra, blir den på minussidan så smörjs inte kompressorn på ett bra sätt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 173 inlägg
Det kan ju TS lösa genom att sätta en temperaturstyrd glödlampa i utrymmet runt kompressorn. Kanske t.o.m. montera inuti frysboxens kompressorlåda. Så gjorde min farfar till frysarna för honungen. De stod utomhus i ett förråd som nog kunde bli -20° kallt. Vanliga konsumentfrysskåp och de arbetade på i åtminstone 25 år innan vi skrotade dem p.g.a att de rostade istället.
Klicka här för att svara