Jag har en Elektro Helios-frys, minst tio år gammal. Den har gått som en klocka sedan vi köpte huset. Nu ville vi byta till en större och självavfrostande frys, och sätta den här nere i källaren. Jag passade på att avfrosta den innan flytten. Sedan bar vi den med ryggen nedåt nedför en trappa och några meter till. Det hela tog max fem minuter. Efteråt noterar jag att det ligger lite oljig snö där vi gått, typ en matsked snö. Låter skåpet stå i 1,5 timme innan jag sätter på det. Visserligen hade jag läst att 4 timmar rekommenderas, men efter en snabb förflyttning utan att ens lämna huset måste det ju gå snabbare. :rolleyes:

När jag sedan satte på frysen gick den i några sekunder och stannade sedan. Inga övriga missljud. Drog ur sladden igen. Lät den stå i ett dygn, och sedan flera veckor. Samma resultat. Däremot fanns det en liten oljefläck på golvet. Lade den nästan plant på ryggsidan igen i några timmar och lät stå upp i ett dygn innan påsättning, samma resultat.

Är det kört? Ska det fyllas på lämplig olja någonstans? Behöver den vändas åt något annat håll för att oljan ska rinna rätt?

Typskylt på en Elektro Helios-frys som visar modell, produkt- och serienummer samt tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av kompressor i Elektro Helios-frys med teknisk etikett och oljefläck på golvet.
Skapa konto
Oljefläck och smält snö på golv som indikerar en potentiell kylskåpsläcka.
Skapa konto

P
H Heidina skrev:
Jag har en Elektro Helios-frys, minst tio år gammal. Den har gått som en klocka sedan vi köpte huset. Nu ville vi byta till en större och självavfrostande frys, och sätta den här nere i källaren. Jag passade på att avfrosta den innan flytten. Sedan bar vi den med ryggen nedåt nedför en trappa och några meter till. Det hela tog max fem minuter. Efteråt noterar jag att det ligger lite oljig snö där vi gått, typ en matsked snö. Låter skåpet stå i 1,5 timme innan jag sätter på det. Visserligen hade jag läst att 4 timmar rekommenderas, men efter en snabb förflyttning utan att ens lämna huset måste det ju gå snabbare. :rolleyes:

När jag sedan satte på frysen gick den i några sekunder och stannade sedan. Inga övriga missljud. Drog ur sladden igen. Lät den stå i ett dygn, och sedan flera veckor. Samma resultat. Däremot fanns det en liten oljefläck på golvet. Lade den nästan plant på ryggsidan igen i några timmar och lät stå upp i ett dygn innan påsättning, samma resultat.

Är det kört? Ska det fyllas på lämplig olja någonstans? Behöver den vändas åt något annat håll för att oljan ska rinna rätt?

[bild] [bild] [bild]
Flyttad kyl och frys bör stå stilla i ett dygn innan man startar. Enl. kompis fd. Siba

Kan vara från koppen för kondensvattnet som rann ut som du såg. Det är en sörja. Ingen fara.

P
Magnus Filip skrev:
Flyttad kyl och frys bör stå stilla i ett dygn innan man startar. Enl. kompis fd. Siba

Kan vara från koppen för kondensvattnet som rann ut som du såg. Det är en sörja. Ingen fara.
Som sagt beroende på hur transporten gått till kan man starta direkt eller vänta några timmar.
Denna frys saknar avdunstningsskål för avfrostningsvatten (syns på bilden)

P
H Heidina skrev:

[bild] [bild] [bild]
Ser ju märkligt ut, du ser inte varifrån det kommer, det verkar vara rost i det.
Slår kompressorn Ifrån så snabbt brukar det vara kompressorn

electroluxaren skrev:
Ser ju märkligt ut, du ser inte varifrån det kommer, det verkar vara rost i det.
Slår kompressorn Ifrån så snabbt brukar det vara kompressorn
Efter att ha granskat frysen noga och inte hittat något vid kompressor och rör, så insåg jag att det droppat från vecken i den nedre dörrlisten. Eftersom det inte ska finnas något aktivt alls där och det ändå kladdade en massa där så granskade jag oljan noga och insåg ... att den luktade stekt champinjon. Något gammalt spill som inte blivit bortstädat alltså. :rolleyes:
Så oljan verkade vara oskyldig men det ger mig tyvärr inte nya idéer om vad jag gör nu. :rolleyes:

P
Har du testat att vrida väggkontakten ett halvt varv ?
(Inget skämt! )

Handyman 1 skrev:
Har du testat att vrida väggkontakten ett halvt varv ?
(Inget skämt! )
Inte för att jag begriper vad det ska spela för roll, men det blev ingen skillnad.

P
om den inte startar nu så är det kompressorn kanske en sladd som lossnat i flytten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.