Vi var till slut igår tvungna att plugga ut frysen(13 år gammal) i köket.

Idag så ser jag att det är något form av öppet bad på baksida som är överfullt.

Är det kylmedel eller är det något annat?

Kandet varit isproppp så det är värt att köra igång frysen innan vi köper nytt.
Baksida av gammal frys med överfylld uppsamlingsbehållare och synliga rör och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl kondensvatten från kylens insida som rinner ut där i skålen, tanken är att det ska dunsta bort med hjälp av värmen från kompressorn
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
En avfrostning kan absolut hjälpa ibland,fläkten kan ha varit blockerad av is tex,vad var problemet med frysen?
 
Problemet var att den inte orkade hålla temperaturen utan varnade stup i kvarten.

Har frostat av den, satt på den igen, fläkten går, kompressorn är varm så att man inte vill hålla fingrarna mer än en liten stund mot den.

temperaturen sjunker nu långsamt.
 
Ja frosta av frysen måste man göra oftare än vart 13:e år, om inte den är självavfrostande.

Vätskan är mycket riktigt kondensvatten som helst ska dunsta bort eller som man får hälla ut. Kylmedium är det definitivt inte, sånt blir till gas när det läcker ut (fråga mig inte hur jag vet det... :oops:)
 
ricebridge ricebridge skrev:
Ja frosta av frysen måste man göra oftare än vart 13:e år, om inte den är självavfrostande.

Vätskan är mycket riktigt kondensvatten som helst ska dunsta bort eller som man får hälla ut. Kylmedium är det definitivt inte, sånt blir till gas när det läcker ut (fråga mig inte hur jag vet det... :oops:)
ja, jag är lite förvånad över teknisk livslängd på dessa apparater. Dock är det en frostfri frys.

håller tummarna nu för är nere på minus 13 och den kyler ner snabbt tkr jag.
 
M Minkqvist skrev:
ja, jag är lite förvånad över teknisk livslängd på dessa apparater. Dock är det en frostfri frys.

håller tummarna nu för är nere på minus 13 och den kyler ner snabbt tkr jag.
De kan hålla länge om man bara frostar av dem med jämna mellanrum. Dåliga tätningar runt dörren tex är dock en typisk svag punkt som kan göra att de isar igen oftare än så.

Minus 13 är fullt godkänt. Minus 18 är riktmärket, men det håller sig fruset vid minus 13.
 
P
Om du får vatten i skålen så funkar avfrostningarna
Så antingen går inte fläkten - lyssna.
Eller så har köldmedlet läckt ut.
Med tanke på den varma kompressorn så kan en ventil gått.
 
electroluxaren skrev:
Om du får vatten i skålen så funkar avfrostningarna
Så antingen går inte fläkten - lyssna.
Eller så har köldmedlet läckt ut.
Med tanke på den varma kompressorn så kan en ventil gått.
Vi har inte märkts att skålen var full för än vi stängde av den. Ska dra ut frysen igen och kolla om kompressorn är varm nu när det nått rätt temperatur. Frysen är dock märkbart tystare efter vi stängde av den.

Ska jag lyssna efter fläkten med stängd eller öppen dörr?

Vilket som kommer jag vänta ett par dagar med fylla på med maten igen för att se om den börjar leva rövare igen.
 
P
okay
hur länge efter du stängde av frysen såg du vattnet?
fläkten kan du höra med dörren öppen 1cm för att tystna när du öppnar mer.

bra ide att vänta med den sjötungan och bara testa med korv & bröd...
 
electroluxaren skrev:
okay
hur länge efter du stängde av frysen såg du vattnet?
fläkten kan du höra med dörren öppen 1cm för att tystna när du öppnar mer.

bra ide att vänta med den sjötungan och bara testa med korv & bröd...
24 h efter jag stängde av den. Höll inte koll men jag såg att det hade runnit över behållaren då.

Fläkten går, vi har lagt in små saker som bröd men avvaktar till sluten av veckan med köttet.

Jag kände på kompressorn och den var inte alldeles lika het nu. Man kunde lägga handen på den och det var varmt.
 
P
då får du ge den 14 dagar så att du ser om avfrostningen fungerar oxå
 
P
electroluxaren skrev:
bra ide att vänta med den sjötungan och bara testa med korv & bröd...
Jobbigt,nog för att korv med bröd är gott,men i 14 dagar! :)
 
P
Bättre än sjötunga i 2 veckor...
 
  • Älska
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
P
Fisk är nyttigt...:geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.