J jonaserik skrev:
Detb med butik och web. Kan vara 2 olika resultatenheter som står från varandra. Då kan webben fortsätta, men hur länge vet ingen, då leverantörerna bruka backa.
men är det så om det går att hämta varan i butiken som flera verkar har gjort

zarkov zarkov skrev:
En konkurs är aldrig till kundernas bästa, oavsett om de är företag eller privatpersoner. Även med en likabehandlingsprincip så hamnar små, oprioriterade fordringar ohjälpligt sist när tillgångarna skall delas upp.

Utan att vara lagkunnig undrar jag om inte de som "tagit tillbaka" sina pengar i butik efter att konkursen inletts är ute på väldigt tunn is och frågan är om de inte kan bli återbetalningsskyldiga till konkursboet om det finns bevis för vad som skett.
exakt privat kunden får oftast inte tillbaka nåt nära alla stora har fått sitt

då är det oftast bättre att försöka få nåt tillbaka direkt

Svar nej, är något beställt på vebben och hämtning sker i butik. Då måste butiken vara ett utlämningsställe för att vara lagligt. Ungefär som att hämta i färgaffären/livsmedelsbutiken o.s.v. Det får inte tas varaor från butiken om den och Webb är delade. En inventering av innehållet i boet/buyiken kommer då att visa ett minus efter KK-dagens datum. Efter det datumet är ägare/innehavare enligt lag helt låsta. Bara KK-förvaltare får godkänna uttag. Vid KK sä räknas alla utgifter bort ( får inte utbetalas/överföras ) och alla större betalningar kan återvnnas innom 30 dagar från utbetalningsdagen/KK. Detta för att ingen ska ha/få fördel av det kapital som ev finns kvar och gå före i kön av fordringsägare.

J jonaserik skrev:
Svar nej, är något beställt på vebben och hämtning sker i butik. Då måste butiken vara ett utlämningsställe för att vara lagligt. Ungefär som att hämta i färgaffären/livsmedelsbutiken o.s.v. Det får inte tas varaor från butiken om den och Webb är delade. En inventering av innehållet i boet/buyiken kommer då att visa ett minus efter KK-dagens datum. Efter det datumet är ägare/innehavare enligt lag helt låsta. Bara KK-förvaltare får godkänna uttag. Vid KK sä räknas alla utgifter bort ( får inte utbetalas/överföras ) och alla större betalningar kan återvnnas innom 30 dagar från utbetalningsdagen/KK. Detta för att ingen ska ha/få fördel av det kapital som ev finns kvar och gå före i kön av fordringsägare.
gå före i kön gör ju alla företag eller hur?

M maria01 skrev:
då är det oftast bättre att försöka få nåt tillbaka direkt
Vilket man i regel inte kan. Att det har gått till så i det här fallet är underligt och knappast korrekt.

Som privatperson är det bästa man kan göra att alltid handla på faktura eller kreditkort, då är det kortföretaget som får sköta allt i händelse av en konkurs.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maria01 skrev:
gå före i kön gör ju alla företag eller hur?
Svar nej. Inget företag kan gå före i kön. Kön börjar med skattemyndigheten och nästa är bankerna. Blir det något över så är företagen där. Om KK-förvaltaren bestämmer sig för att fortsätta driften i hopp att det kan rekonstrueras eller en köpare till boet finns,, så är det upp till henom. Det beror helt på hur skulder/tillgångar balanserar varndra. i bland kan det finnas kapital över vid slutavräkning och då får resten av fodringsägare dela på det. Privatpersoner kan tillskriva KK-förvaltaren och tala om sina krav. Alla fodringsägare måste framföra sina krav skriftligt.
Råkade själv ut för en KK och mitt krav var 90 kkr. Tog bilen, drog till företaget, knuffade in ägaren i bilen och drog till banken. Vilket konto ska pengarna sättas. Svaret jag gav """ Inget konto här KONTANT "" tuggade naglar i 30 dagar och det gick hem. PUH.

J jonaserik skrev:
Svar nej. Inget företag kan gå före i kön. Kön börjar med skattemyndigheten och nästa är bankerna. Blir det något över så är företagen där. Om KK-förvaltaren bestämmer sig för att fortsätta driften i hopp att det kan rekonstrueras eller en köpare till boet finns,, så är det upp till henom. Det beror helt på hur skulder/tillgångar balanserar varndra. i bland kan det finnas kapital över vid slutavräkning och då får resten av fodringsägare dela på det. Privatpersoner kan tillskriva KK-förvaltaren och tala om sina krav. Alla fodringsägare måste framföra sina krav skriftligt.
Råkade själv ut för en KK och mitt krav var 90 kkr. Tog bilen, drog till företaget, knuffade in ägaren i bilen och drog till banken. Vilket konto ska pengarna sättas. Svaret jag gav """ Inget konto här KONTANT "" tuggade naglar i 30 dagar och det gick hem. PUH.
så rent tekniskt så går ju flera före en privatperson

J jonaserik skrev:
Glöm inte att den giri...öhhh fina konkursförvaltaren ska ta sitt ruskiga arvode och han ligger högt i prioritet och övriga som inte har förmånsrätt kommer sist (oprioriterade fordringar). Återvinning kan göras mer än 6 månader tillbaka om konkursförvaltaren är hugget och nosar upp något skumt.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
så rent tekniskt så går ju flera före en privatperson
Rent tekniskt spelar det ingen roll om det är en privatperson eller en juridisk person som har en prioriterad fordran, det är bara det att det sällan är privatpersoner.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Glöm inte att den giri...öhhh fina konkursförvaltaren ska ta sitt ruskiga arvode och han ligger högt i prioritet
Ja, hur skulle man annars få någon att ta ett sådant uppdrag? Jag säger inte att konkursförvaltararvoden i sig är på rätt nivå, det har jag ingen uppfattning om, men utan förmånsrätt skulle förstås ingen ta ett sånt jobb.

kollar man omdömen på google och trustpilot blir man ju mörkrädd hur många personer dom har blåst och dom har hållt på så här i minst 2 år kommer nog bli många arga personer efter denna ägare

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, hur skulle man annars få någon att ta ett sådant uppdrag? Jag säger inte att konkursförvaltararvoden i sig är på rätt nivå, det har jag ingen uppfattning om, men utan förmånsrätt skulle förstås ingen ta ett sånt jobb.
Så är det, det är lätt att glömma och gå att hoppas på att man ska få återbäring men så försvann det mesta till KK-förvaltaren och dess anställda.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
ullberg
Jag hade en (betald) beställning liggande hos dem och hade mailat dagen innan konkursen och frågat när man kunde förvänta leverans, föga förvånande fick jag inget svar…

…ännu mer förvånande var att jag inte visste om konkursen förrän jag plötsligt fick ett mail från de som hanterade betalningarna där det stod att de fått ett meddelande om återköp och gjorde en kredit på hela beloppet - helt utan att jag lyft ett finger!

Ovetande om konkursen blev jag först sur och försökte (utan framgång) ringa för att säga att jag inte ville ha en retur utan prylarna men när jag sen googlade mig fram till konkursen blev infon om returen en jackpot. Först tänkte jag att det var för bra för att vara sant men nu har jag sett att krediten är registrerad på mitt kreditkort.

Jag tror man i vissa fall har en fördel att använda kreditkort då man i vissa lägen kan ”reklamera” mot kortföretaget, typ just vid KK - men att det skulle ske utan att jag gjorde något hade jag aldrig trott. Och det var inte mitt kortföretag utan deras betalleverantör som skickade meddelandet…

Med den turen borde jag kanske köpt en trisslott men har istället fokuserat på att ersätta den uteblivna leveransen, blev lite dyrare än vad Sandbergs ville ha - men så gick de ju inte runt heller & mycket billigare än att betala för det två gånger…

/U

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Jag tror man i vissa fall har en fördel att använda kreditkort då man i vissa lägen kan ”reklamera” mot kortföretaget, typ just vid KK - men att det skulle ske utan att jag gjorde något hade jag aldrig trott. Och det var inte mitt kortföretag utan deras betalleverantör som skickade meddelandet…
De gjorde väl det för att spara pengar. Om du reklamerar via kortet kostar det dem en slant extra för den hanteringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.