15 637 läst ·
7 svar
16k läst
7 svar
Frusen färg
Jag har en del oljefärgsburkar (varav en del aldrig öppnats) från förra vintern och som genomlevt frost i garaget. Om färgen ser ok ut när jag öppnar burken - kan jag då använda färgen eller kan egenskaper ha förstörts?
Oljefärg fryser inte så den ska vara helt ok att använda. Är det vattenbaserad färg är den bara att kassera.
så här är det väl: Visst stelnar oljefärgen i kyla, men den tar ingen skada av det utan kan användas efter omrörning när den tinat.
Vattenbaserad färg däremot skär sig som kokad bearnaise-sås bortom all räddning efter förfrysning.
Vattenbaserad färg däremot skär sig som kokad bearnaise-sås bortom all räddning efter förfrysning.
Klicka här för att svara