Jag har en del oljefärgsburkar (varav en del aldrig öppnats) från förra vintern och som genomlevt frost i garaget. Om färgen ser ok ut när jag öppnar burken - kan jag då använda färgen eller kan egenskaper ha förstörts?
 
Oljefärg fryser inte så den ska vara helt ok att använda. Är det vattenbaserad färg är den bara att kassera.
 
Oljefärg fryser visst. Lite lägre fryspunkt bara.
 
Tommy_S skrev:
Oljefärg fryser visst. Lite lägre fryspunkt bara.
Lite??
 
Michailoff skrev:
Lite??
Jag tillhör den ironiska generationen. Liiite! ;D
 
så här är det väl: Visst stelnar oljefärgen i kyla, men den tar ingen skada av det utan kan användas efter omrörning när den tinat.
Vattenbaserad färg däremot skär sig som kokad bearnaise-sås bortom all räddning efter förfrysning.
 
Jovisst, men varken funktion eller smak blir bättre ;D
 
jureit skrev:
Om den har skurit sig..... kan man inte reda den med lite vetemjöl då?   ;)
Nej, men man kan sätta på ett plåster s¨läker skärskadan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.