Hej!
Varmvattenberedaren (en gammal trotjänare) i stugan fungerade utmärkt för några dagar sedan men idag när jag ska spola vatten så blir det ett fruktansvärt oljud. Spelar ingen roll om det är varmvatten eller kallvattenkranen jag öppnar eller i köket. Vi har mjukt vatten och brukar motionera ventilerna i armaturen ovanpå beredaren höst och vår. När jag gör det nu blir det oljud.
När ni kollar filmen, ha ljudet på; först susar det lite, det höga gnisslande oljudet kommer en stund in i filmen.
Vad är det? Vilken åtgärd tror ni?

P Proffsamatör skrev:
Hej!
Varmvattenberedaren (en gammal trotjänare) i stugan fungerade utmärkt för några dagar sedan men idag när jag ska spola vatten så blir det ett fruktansvärt oljud. Spelar ingen roll om det är varmvatten eller kallvattenkranen jag öppnar eller i köket. Vi har mjukt vatten och brukar motionera ventilerna i armaturen ovanpå beredaren höst och vår. När jag gör det nu blir det oljud.
När ni kollar filmen, ha ljudet på; först susar det lite, det höga gnisslande oljudet kommer en stund in i filmen.
Vad är det? Vilken åtgärd tror ni?
[video]
Oj Låter som en pump som behöver service. Men pumpen sitter väl i en brunn nånstans.
Men närmast blandnings/övertrycks ventilen isåfall, men aldrig hört dettta förrut

Det är kommunalt vatten med bra tryck så det är inte någon pump som "skriker" på hjälp. Finns ingen pump
När jag får lite mer tid ska jag kolla på ventilen som sitter på toppen på pumpen. Återkommer med information när jag gjort denna "operation"

Krilleman
P Proffsamatör skrev:
Jag sätter en öl på att det är den inbyggda backventilen i ventilröret från IDO som börjat ge upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.