2 072 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
Frostsprängd vattenutkastare FMM - laga?
Tvättar fasaden eller vill ha dusch bilen fönster poolen till barnen tänk innan du skriver.T Thomas_Blekinge skrev:Jag förstår inte hur en kvarsittande slang kan leda till en frostsprängning.
Kranens kropp är ju någon typ av mässing. En duktig VVSare kan hårdlöda så att det blir tät igen. Men då måste kranen demonteras och sättas upp igen.
Köp en ny och kanske bara vör kallt vatten. Vem sjutton vattnar gräsmattan med varmt vatten?
Bästa svaret
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Byt till el. 😇 https://www.byggahus.se/forum/threa...sverkets-nya-premie-for-fattiga.574936/unreadD docboy skrev:
@Geatki Jag hade nog borrat två hål på vardera sidan sprickan och gängat, M4-M5 borde räcka. Sedan en bit plåt, alu lär duga om 2+ mm och sedan epoxi emellan, skruva ner. Borde hålla länge om blandaren är hel i övrigt.
Alltså som du tänkt fast med skruv också, det tror jag behövs för långsiktig hållbarhet.
Medlem
· Blekinge
· 12 216 inlägg
Så får det bli 😀. Tack för konstruktivt svar, verkar tyvärr vara sällsynt här :/MultiMan skrev:
Byt till el. 😇 [länk]
@Geatki Jag hade nog borrat två hål på vardera sidan sprickan och gängat, M4-M5 borde räcka. Sedan en bit plåt, alu lär duga om 2+ mm och sedan epoxi emellan, skruva ner. Borde hålla länge om blandaren är hel i övrigt.
Alltså som du tänkt fast med skruv också, det tror jag behövs för långsiktig hållbarhet.
sök på din motor efter en upgraderad turbo https://www.google.com/url?sa=t&sou...QtwJ6BAhTEAE&usg=AOvVaw29lZXIXIki4ZJs3gTSmJmOD docboy skrev:
Jag hade bytt till två separata vattenutkastare där den ena matas med ljummet/varmt vatten via en blandningsventil/termostatblandare och den andra med kallvatten.G Geatki skrev:Hej gänget!
Pga okänd anledning så har slangen tydligen fått sitta fast på kranen i vinter, vilket resulterat i denna sprängning. En ny av denna modell går på 2000 plus installation, vilket jag gärna undviker.
Tror ni den är räddningsbar?
En tanke är att slipa ner till plant och sätta en aluminiumbit med epoxy som lock över hålet. Eller det kanske finns något bättre sätt? Förstärka med ett par nitar?
Tar tacksamt emot hjälp då jag måste lägga dessa pengar på turbobyte :/
Klicka här för att svara