1 001 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Frostskyddskabel / värmekabel i varmvattenledning?
Vi bor i ett äldre hus med torpargrund där vi har en tillbyggnad på platta. Det går både en kallvattenledning och en varmvattenledning mellan dessa. Det händer ibland att dessa ledningar fryser på vintern (i torpargrunden) så jag planerar nu att montera frostskyddskabel i båda ledningarna.
Min fråga är:
Finns det nåt regelverk som berör frostskyddskabel i varmvattenledningar?
Min poäng: I varmvattenledningen så kommer kabeln värmas upp till ca 60 grader av omgivande varmvatten. Tål den det? Kommer den avge nåt "farligt" ämne?
Kallvattenledningen är vanlig PE plast. Varmvattenledningen är isolerad kopparledning. Båda är typ 20 mm invändigt.
Jag har frågat om detta på en VVS-firma och googlat en del, men lyckas inte hinna nån tydlig information.
Nån som vet?
Min fråga är:
Finns det nåt regelverk som berör frostskyddskabel i varmvattenledningar?
Min poäng: I varmvattenledningen så kommer kabeln värmas upp till ca 60 grader av omgivande varmvatten. Tål den det? Kommer den avge nåt "farligt" ämne?
Kallvattenledningen är vanlig PE plast. Varmvattenledningen är isolerad kopparledning. Båda är typ 20 mm invändigt.
Jag har frågat om detta på en VVS-firma och googlat en del, men lyckas inte hinna nån tydlig information.
Nån som vet?
Googla på livsmedelgodkänd värmekabel och rör.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
OM du tittar på databladet för Ebeco (som exempel) frostskyddsledning: https://www.ebeco.se/product-sheet/469
Så ser man att den är specad att kunna användas upp till 85 graders omgivningstemperatur, när den är avstängd. Lite lägre om den är igång.
Den är livsmedelsgodkänd, men om det gäller även vid så höga omgivningstemperaturer vet jag inte. De hänvisar till ett par standarder, som man kanske kan studera.
Men det är ju inte meningen att man skall dricka varmvatten, så jag ser det som ett icke problem.
Om du är orolig så kan du säkert få bra svar om du kontaktar Ebeco.
Så ser man att den är specad att kunna användas upp till 85 graders omgivningstemperatur, när den är avstängd. Lite lägre om den är igång.
Den är livsmedelsgodkänd, men om det gäller även vid så höga omgivningstemperaturer vet jag inte. De hänvisar till ett par standarder, som man kanske kan studera.
Men det är ju inte meningen att man skall dricka varmvatten, så jag ser det som ett icke problem.
Om du är orolig så kan du säkert få bra svar om du kontaktar Ebeco.
Klicka här för att svara