5 842 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Frostskyddskabel i en elanläggning utan jordfelsbrytare
Hej forum medlemmar, jag behöver hjälp med en fråga.
Min fråga är om det är det tillåtet att koppla in en frostkyddskabel i en jordad kontakt i en elanläggning som inte skyddas av jordfelsbrytare ?
Och om det är tillåtet finns det isåfall några risker med en sån inkoppling om frostskyddskabel skulle gå sönder.
Vi har en byggnad på vår tomt där det i dag bara sitter en liten elcentral med sex proppar (och ett par av dessa är lediga) och den skyddas f.nv inte av en jfb då anslutningen kommer direkt från "elskåpet ute på väggen" med nedgrävd markkabel.
I byggnaden sitter också en vattenanslutning där vi skulle vilja sätta in en självreglerande frostskyddskabel men då kom frågan upp om det är lämpligt eller ens tillåtet. Det är en behörig elektriker som kommer att anlitas för att dra ut en jordad kontakt från elcentralen där man sedan ansluter själva frosskyddskabelns jordade stickpropp.
Tacksam för svar om hur ni skulle ha gjort för att det ska bli gjort på rätt sätt.
Min fråga är om det är det tillåtet att koppla in en frostkyddskabel i en jordad kontakt i en elanläggning som inte skyddas av jordfelsbrytare ?
Och om det är tillåtet finns det isåfall några risker med en sån inkoppling om frostskyddskabel skulle gå sönder.
Vi har en byggnad på vår tomt där det i dag bara sitter en liten elcentral med sex proppar (och ett par av dessa är lediga) och den skyddas f.nv inte av en jfb då anslutningen kommer direkt från "elskåpet ute på väggen" med nedgrävd markkabel.
I byggnaden sitter också en vattenanslutning där vi skulle vilja sätta in en självreglerande frostskyddskabel men då kom frågan upp om det är lämpligt eller ens tillåtet. Det är en behörig elektriker som kommer att anlitas för att dra ut en jordad kontakt från elcentralen där man sedan ansluter själva frosskyddskabelns jordade stickpropp.
Tacksam för svar om hur ni skulle ha gjort för att det ska bli gjort på rätt sätt.
Om den behöriga elektrikern ändå ska dit för att sätta upp ett uttag sätter hen också med lätthet upp en JFB i den befintliga centralen, alternativt bara för kabelns grupp.
Portabel JFB anser jag inte vara en bra lösning då den kan tas bort vid strul, dvs just då JFB ska skydda.
Portabel JFB anser jag inte vara en bra lösning då den kan tas bort vid strul, dvs just då JFB ska skydda.
Bästa svaret
En värmekabel som ligger i vatten kan få ett litet läckage och fel mot rören/vattnet. Det behöver inte vara tillräckligt stort för att lösa säkringen men kan skapa farliga beröringsspänningar. En JFB skyddar mot även små läckströmmar och räddar förhoppningsvis liv vid ett fel.
Ärligt talat vet jag inte om det är tillåtet med portabel JFB. Jag skulle som sagt inte fundera över det utan bara installera fast.
Om elektrikern ska ut vidhåller jag att det är bäst att skydda hela anläggningen.
Ärligt talat vet jag inte om det är tillåtet med portabel JFB. Jag skulle som sagt inte fundera över det utan bara installera fast.
Om elektrikern ska ut vidhåller jag att det är bäst att skydda hela anläggningen.
Fast kopplar en elektriker in
En följdfråga: är det vettigt att (be elektrikern) sätta dit en "brytare som bryter både fas och nolla" före kontakten där värmekabeln sitter eller är detta en överloppsgärning. Jag tänker att man i isåfall kan stänga av värmekabeln för sig och att allt annat fungerar i huset.
Ja det låter helt klart vettigast så jag kommer att be elektrikern sätta upp en jfb för att minimera alla risker.tommib skrev:
En värmekabel som ligger i vatten kan få ett litet läckage och fel mot rören/vattnet. Det behöver inte vara tillräckligt stort för att lösa säkringen men kan skapa farliga beröringsspänningar. En JFB skyddar mot även små läckströmmar och räddar förhoppningsvis liv vid ett fel.
En följdfråga: är det vettigt att (be elektrikern) sätta dit en "brytare som bryter både fas och nolla" före kontakten där värmekabeln sitter eller är detta en överloppsgärning. Jag tänker att man i isåfall kan stänga av värmekabeln för sig och att allt annat fungerar i huset.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Om du ändå tänker koppla in den via ett uttag, så är det ju bara att dra ur den om du vill stänga av den.
Och som sagt JFB är ett måste för en sådan värmekabel. Beroende på exakt hur den går sönder och hur vattenanläggningen är utformad så kan ett fel på värmekabeln göra att ex. blandarna i badrum, kök osv blir strömförande. Då räddar jordfelsbrytaren liv.
Och som sagt JFB är ett måste för en sådan värmekabel. Beroende på exakt hur den går sönder och hur vattenanläggningen är utformad så kan ett fel på värmekabeln göra att ex. blandarna i badrum, kök osv blir strömförande. Då räddar jordfelsbrytaren liv.
Det är en god idé, om du står ut med kostnaden för brytaren och inte tror att den blir okynnesavstängd av busungar eller buskatter t.ex.bonor skrev:
Men om man återvänder till din ursprungsfråga så är den faktiskt inte helt enkel att svara på.
Eller ja, det enkla svaret är förstås "Installera en JFB, för böfvelen"
Men tittar vi strikt regelmässigt på detta så ska ju alla uttag som installeras idag föregås utav en JFB, så där är du (nästan) rökt.
Det finns ju dock några undantag, dessa är:
1. Om anläggningsdelen är utförd före att kraven på JFB infördes och det redan finns uttag utan JFB i detta rum (installerade före kravet) så får man utföra smärre kompletteringar med fler uttag utan JFB ifall det är ett torrt bostadsrum, typ. Alltså undantaget gäller ej utomhus, i tvättstugor, garage, pannrum osv.
2. Uttag som endast används under överinseende av fackkunniga eller instruerade personer, t ex i vissa yrkesmässiga eller industriella lokaler
3. Uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor samt fritids- och daghem som ska användas för att ansluta en specifik apparat.
Undantag 1 och 3, är vad som möjligen kan gälla för dig.
Det var uttaget det.
Sen måste vi även titta på ifall apparaten och/eller tillämpningen kräver en JFB.
Först konsulterar man lämpligtvis bruks/installationsanvisningen.
Står det att apparaten ska föregås av JFB så gäller detta.
Sen får man kika på tillämpningen och se till kravet på "skydd av person, djur och egendom". Kan man misstänka att läckströmmar kan ge farliga beröringsspänningar någonstans.
Tja, är det en värmekabel till tappvattensystemet i huset så är det säkerligen ingen höjdare att stå i duschen om det går läckströmmar i vattensystemet.
Så det gäller nog att se till att produkten i sig ger stor säkerhet i att leda ner ev läckströmmar till jord så ev restspänning blir låg. Finns det tvivel på detta så kan man förstärka skyddet genom att PUS-jorda lämpliga delar utav rörsystemet.
Skulle värmekabeln sakna skyddsjordsledare så ringer alla varningsklockor.
Kravet på JFB-skydd för uttag går dessutom att runda genom att klippa stickproppen och koppla in värmekabeln fast, men då gäller fortfarande det senare.