Hej
Har en fråga kring hur man kan ombilda fritidshus till bostadsrätter. Tittar man på ex andelshus.se bygger de fritidshus i fjällen och sen säljer de ut andelar oftast 1/10 av huset = 5 veckor per år. Hur gör man sånt. OM jag har tre fritidshus på en tomt, bygger dem själv och vill omvandla dessa enheter till bostadsrätter? Det behövs tre eneheter för att det ska kunna vara en bostadsrättsförening, men hur ser matematiken ut.
Ex: Kostnaden för alla tre husen säger vi är 5 mkr. Jag äger då alla tre husen. Sen vill jag "sälja av" ägande i husen med ex 1/10 ägande i varje hus dvs 30 ägarandelar. Då måste jag ha en bostadsrättsförening för att göra det antar jag. Bildar jag föreningen först och säljer till mig själv för 5 mkr och sen börjar föreningen sälja ut andelarna? Blir inte riktigt klok på stegen. Syftet är att inte själv behöva "äga" för 5 mkr även om jag kan bygga och lägga ut pengarna från början vill jag sälja ut andelarna och gå med vinst sen när husen är klara.
Skulle uppskatta om någon kunde guida mig i detta, dvs 1 gör så här, 2 sen göär du så här osv
Fakta i detta är: Vi kan bygga de tre husen själva så vi behöver inte i början få in fler som köper andelar men vill göra det längre fram. OM totalkostnaden är 5 mkr så skulle vi vilja sälja andelar för 6 mkr dvs med en vinst.
Tack på förhand.