2 728 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Fritidshus med källare under grundvattennivå - Vad göra?
Jag har ärvt ett barndomshem med en källare på runt 40 m2 och två meter takhöjd som ligger minst en halvmeter under grundvattennivå stora delar av året. Vatten tränger därför in i källaren kontinuerligt. Vattnet har alltid pumpats bort via en pumpgrop sedan källaren grävdes ur på 60-talet. Källaren består av flera olika rum och har gjutna väggar och golv.
Problem 1: Jag bor på andra sidan landet och hinner inte vistas i huset mer än någon vecka då och då. Därför kan jag inte fortsätta använda dränkpump i källaren. Det kommer garanterat bli översvämningar och fuktskador gång på gång när pumparna slutar fungera, jag vågar inte lita på en sådan lösning även med en reservpump på plats.
Problem 2: Dränering till avrinningsdike är inte heller nåt enkelt alternativ eftersom det inte finns några diken som är djupa nog i närheten. Skulle nog behöva grävas 1-2 meter djupare dike än idag samt minst en halv kilometer långt för att få bort vattnet.
Frågan är vad det finns för alternativ. Går det att fylla igen källaren? Lär vara ett jätteprojekt. Vill inte behöva sälja huset och gården. Jag antar att det blir rejäla fuktskador när det står vatten i en kall källare flera månader i sträck mellan mina besök. Inte så kul att behöva panik-sanera varje gång man kommer dit
Tacksam för all input.
Problem 1: Jag bor på andra sidan landet och hinner inte vistas i huset mer än någon vecka då och då. Därför kan jag inte fortsätta använda dränkpump i källaren. Det kommer garanterat bli översvämningar och fuktskador gång på gång när pumparna slutar fungera, jag vågar inte lita på en sådan lösning även med en reservpump på plats.
Problem 2: Dränering till avrinningsdike är inte heller nåt enkelt alternativ eftersom det inte finns några diken som är djupa nog i närheten. Skulle nog behöva grävas 1-2 meter djupare dike än idag samt minst en halv kilometer långt för att få bort vattnet.
Frågan är vad det finns för alternativ. Går det att fylla igen källaren? Lär vara ett jätteprojekt. Vill inte behöva sälja huset och gården. Jag antar att det blir rejäla fuktskador när det står vatten i en kall källare flera månader i sträck mellan mina besök. Inte så kul att behöva panik-sanera varje gång man kommer dit
Redigerat:
Tack för ditt svar. Men fyller inte grundvattnet upp kistan så den typ blir verkningslös?Jonatan79 skrev:
Annars lär det väl behövas en enorm kista i så fall och att den ligger extremt djupt, typ 4-5 meter? Annars lär väl vattnet bara rinna tillbaka ner i källaren under blötare årstider?
Nja det är ju platt mark överallt, vet inte riktigt hur man avgör förutsättningarna för att använda kista. Misstänker att vattennivån blir likadan i kistan som i källaren...Jonatan79 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Att fylla källaren är att förstöra värden. dessutom får du stående grundvatten där och det är inte bra.
Jag har en liknande situation. Min pump i pumpgropen har jobbat i 15 år utan något problem. Nu tänkte jag byta den i förebyggande syfte.
Vattnet pumpas i det kommunala avloppet. Det är säkert inte korrekt men så var det när jag köpte huset. Jaag vet dock inte hur mycket tillrinningen är men pumpen går kanske varje kvart.
Jag har en liknande situation. Min pump i pumpgropen har jobbat i 15 år utan något problem. Nu tänkte jag byta den i förebyggande syfte.
Vattnet pumpas i det kommunala avloppet. Det är säkert inte korrekt men så var det när jag köpte huset. Jaag vet dock inte hur mycket tillrinningen är men pumpen går kanske varje kvart.
Vad använder du för pump? Farsan har bytt pump nästan varje år.T Thomas_Blekinge skrev:Att fylla källaren är att förstöra värden. dessutom får du stående grundvatten där och det är inte bra.
En skillnad är väl att om du bor i huset så upptäcker du och kan åtgärda problem snabbt, det kommer inte jag kunna göra. Jag kan nog garantera dig att en vattenfylld källare också förstör värden...
En annan skillnad är att jag inte har någonstans att göra av vattnet. Finns inget kommunalt, eller privat, avlopp med tillräckligt djup.
Reservpump + larm för högnivå på vatten via sms eller epost borde väl räcka för att säkerställa att du får en varning innan det blir vattenskador?
Hur långt ner är grundvattnet? Känns som en ny stenkista borde vara bästa lösningen. Finns ingen sådan lösning får du väl gräva ett litet dike där pumpen pumpar till, och säkra att det inte utloppet från pumpen fryser vid övergång mot diket. Känns inte rimligt att fylla igen källaren kan jag tycka.
Låter konstigt att pumpen går sönder varje år, går den till och från med väldigt korta intervall? Något är fel när man måste byta pump årligen.
Hur långt ner är grundvattnet? Känns som en ny stenkista borde vara bästa lösningen. Finns ingen sådan lösning får du väl gräva ett litet dike där pumpen pumpar till, och säkra att det inte utloppet från pumpen fryser vid övergång mot diket. Känns inte rimligt att fylla igen källaren kan jag tycka.
Låter konstigt att pumpen går sönder varje år, går den till och från med väldigt korta intervall? Något är fel när man måste byta pump årligen.
Topografi: Det är helt platt, buskage träd och åkermark runt omkring. Området är beläget på en grusås.J jonaserik skrev:
Årstider: Det är högre vatten både på vår och höst vad jag vet, troligen mest vatten på sen höst.
Varje år är kanske en överdrift, men absolut vartannat eller var tredje. Men det har bara varit billiga skitpumpar från typ Biltema.B BSOD skrev:Reservpump + larm för högnivå på vatten via sms eller epost borde väl räcka för att säkerställa att du får en varning innan det blir vattenskador?
Vilka dränkpumpar håller längst?
Grundvattnet är väl 1-1,5 meter ned i snitt. Fungerar en stenkista även om vattennivån är samma i kistan som i källaren?
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Allting är frågan om tilloppet. Vatten kommer in med en viss mängd per dygn. Om pumpen klarar att pumpa ut samma mängd till stenkistan så bör det funka.För det finns ju ett visst flödesmotstånd från stenkistan till källarens insida.R Jesper H skrev:
Ju längre bort du kan pumpa vattnet ju bättre.
När man ska bygga under mark i låglänta terräng (t ex Holland) så installerar man tillräckligt med pumpar och kan hålla bygggropen torr även när den ligger under grundvattennivån.
Redigerat:
Det är skillnad på pump och pump. Har kört Flygt SXM med inbyggd vippa i flera år utan problem.R Jesper H skrev:
Sätter du två sådana där den ena är fail-over är risken minimal att något skulle hända. Självfallet måste du kolla till pumparna när du är där.
På jobbet har vi mest flygt och grundfospumpar, 90% flygt. På jobbet har vi har stora källare som ligger extremt nära grundvatten-nivån (ca 0.5m) , och stora hårdgjorda ytor brukar innebära att det emellanåt kommer in regnvatten. De håller väldigt länge, men många start och stopp tycks döda dem. Genom att dimensionera dem rätt flödesmässigt (inte överstora pumpar), och ordna med styrningen (tillräckligt stor höjdskillnad mellan start och stopp) så håller de bra.
hemma har jag en grundfos-pump. Den har funkat felfritt i ungefär 10år hittills. Innan dess hade jag en noname jula-pump som höll i 7år, men de står mest stilla hemma, inte så hård belastning i mitt fall.
hemma har jag en grundfos-pump. Den har funkat felfritt i ungefär 10år hittills. Innan dess hade jag en noname jula-pump som höll i 7år, men de står mest stilla hemma, inte så hård belastning i mitt fall.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
NIBE EVC13 golvvärme fritidshus - underhållsvärme på vintern?
Värmepumpar -
Rostiga armeringsjärn i källare under fristående garage
Grund & Markarbeten -
Hur tung kamin kan jag ställa på golvet? Gjutet med källare under.
Byggmaterial & Byggteknik -
Kondens vatten under källaren
Grund & Markarbeten -
Plintgrund på fritidshuset, fundering?
Grund & Markarbeten