11 535 läst ·
83 svar
12k läst
83 svar
Fritidshus ca 70 m² - 1,5-plan
Rent krasst så tänker jag att 6m bredd ändå funkat. Att det inte finns någon takfot gör i praktiken ingen skillnad mot ett hus med takfot, skillnaden är ju bara att takstol en kapats av. Höjderna är fortfarande de samma!
Tar man då 6m - vägg tjockleken så får du ca 5.4m kvar, med 1m bröstningshöjd på väggarna i snedtaket (vilket räcker gott) så har du 3.4m kvar i bredd vilket jag skulle vilja påstå är tillräckligt för ett sovrum i vardera ände
Tar man då 6m - vägg tjockleken så får du ca 5.4m kvar, med 1m bröstningshöjd på väggarna i snedtaket (vilket räcker gott) så har du 3.4m kvar i bredd vilket jag skulle vilja påstå är tillräckligt för ett sovrum i vardera ände
Nja, invändigt så var skillnaden rätt stor jämfört med vanliga takstolar med större takutsprång. På 7,2m med 38 graders lutning i "vanlig" stil var det 5 meter mellan stödbenen och dessa var cirka 1 meter höga. Samma mått för ladhus-takstolarna är 3,2 meter mellan benen och fortfarande 1 meter höga. För ladhus-takstolarna på 6m är det 3,2m mellan benen och dessa är 70cm höga .J Jarlsgård skrev:Rent krasst så tänker jag att 6m bredd ändå funkat. Att det inte finns någon takfot gör i praktiken ingen skillnad mot ett hus med takfot, skillnaden är ju bara att takstol en kapats av. Höjderna är fortfarande de samma!
Tar man då 6m - vägg tjockleken så får du ca 5.4m kvar, med 1m bröstningshöjd på väggarna i snedtaket (vilket räcker gott) så har du 3.4m kvar i bredd vilket jag skulle vilja påstå är tillräckligt för ett sovrum i vardera ände![]()
För att citera Lundqvist: "Loftbredden blir relativt liten på dessa med ladhusstil, men det beror på att takstolen blir svagare när utsprånget inte finns med."
Största anledningen är väl att det känns bättre att ha det tillgänglighetsanpassat, både om man vill sälja eller om man får för sig att flytta dit permanent (man vet ju aldrig om man skulle behöva det själv heller, anpassningen alltså). Det är ju egentligen ingen skillnad på hur man registrerar det mer än att om man kryssar i permanentbostad så kontrolleras tillgänglighetsmåtten, som jag förstått det?Lulaua skrev:
Vi har innedelen av en LVVP bredvid ett sovrum idag och har inte märkt av några ljud från denna. Tycker det känns värre att ha toalett och dusch mot ett sovrum (det har vi också idag)...
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
När det gäller värmepump så är det kompressorn och fläktar som står för ljudnivån. På en luft-vatten värmepump är kompressorn i de flesta fall i utomhusdelen så då slipper man en del ljud inne.
Med samma ytterväggsbredd och byggnadshöjd blir det ingen skillnad om man har taköverhäng eller inte så det blir mer en fråga om utseende och regnskydd. Visst, takstolsdesignen skiljer sig något men det bör inte påverka nämnvärt
Med samma ytterväggsbredd och byggnadshöjd blir det ingen skillnad om man har taköverhäng eller inte så det blir mer en fråga om utseende och regnskydd. Visst, takstolsdesignen skiljer sig något men det bör inte påverka nämnvärt
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok jag förstår!M MaxEO skrev:Största anledningen är väl att det känns bättre att ha det tillgänglighetsanpassat, både om man vill sälja eller om man får för sig att flytta dit permanent (man vet ju aldrig om man skulle behöva det själv heller, anpassningen alltså). Det är ju egentligen ingen skillnad på hur man registrerar det mer än att om man kryssar i permanentbostad så kontrolleras tillgänglighetsmåtten, som jag förstått det?
Vi har innedelen av en LVVP bredvid ett sovrum idag och har inte märkt av några ljud från denna. Tycker det känns värre att ha toalett och dusch mot ett sovrum (det har vi också idag)...
Tänkte om ni skulle ha en FLVP men då kör ni på LVVP + FTX då?
Ja, det får nog bli det. Litar inte på att FLVP ska täcka behoven utan för mycket el-tillskott och det finns en tanke om att kunna värma framtida garage och någon fristående attefallsbyggnad från samma pump om möjligt.Lulaua skrev:
Det blir mer loft än övervåning med 6 m bredd. Jag valde 40 grader takvinkel för att få lite mer takhöjd. På så vis kan vi använda utrymmet till ett sovrum, även om ytan blir mindre än med 7.2 m bredd. Det går att beställa vilken takvinkel du vill från Lundqvist. De beställer takstolar från en takstolsfabrik som inte är deras egen. Ring och prata med dem.M MaxEO skrev:Nja, invändigt så var skillnaden rätt stor jämfört med vanliga takstolar med större takutsprång. På 7,2m med 38 graders lutning i "vanlig" stil var det 5 meter mellan stödbenen och dessa var cirka 1 meter höga. Samma mått för ladhus-takstolarna är 3,2 meter mellan benen och fortfarande 1 meter höga. För ladhus-takstolarna på 6m är det 3,2m mellan benen och dessa är 70cm höga .
För att citera Lundqvist: "Loftbredden blir relativt liten på dessa med ladhusstil, men det beror på att takstolen blir svagare när utsprånget inte finns med."
Blev faktiskt lite förvånad över hur stor skillnad det var, men det blir ju inte heller samma byggnadshöjd om takvinkeln är samma för det är inte bara att takutsprånget kapas bort. Ladhus-varianten känns onekligen rätt trång, men som sovloft bör det funka.Johannes Carlsson skrev:
När det gäller värmepump så är det kompressorn och fläktar som står för ljudnivån. På en luft-vatten värmepump är kompressorn i de flesta fall i utomhusdelen så då slipper man en del ljud inne.
Med samma ytterväggsbredd och byggnadshöjd blir det ingen skillnad om man har taköverhäng eller inte så det blir mer en fråga om utseende och regnskydd. Visst, takstolsdesignen skiljer sig något men det bör inte påverka nämnvärt
"Vanlig" takstol för 6m:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Ladhus"-takstolen för 6m:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, det var ju intressant. Trodde 38 grader var högsta man kunde få. Men skillnaden mellan 38 och 40 känns inte extrem, hur stor skillnad gjorde det invändigt?En apelsin skrev:
Det blir mer loft än övervåning med 6 m bredd. Jag valde 40 grader takvinkel för att få lite mer takhöjd. På så vis kan vi använda utrymmet till ett sovrum, även om ytan blir mindre än med 7.2 m bredd. Det går att beställa vilken takvinkel du vill från Lundqvist. De beställer takstolar från en takstolsfabrik som inte är deras egen. Ring och prata med dem.
Du fick oss att börja vackla lite gällande att vi inte bygger huset tillräckligt långsmalt... skissar på en 6m-lösning också.
Den översta är ju en förhöjd ramverkstakstol, går ju att kapa takfoten på den också!M MaxEO skrev:Blev faktiskt lite förvånad över hur stor skillnad det var, men det blir ju inte heller samma byggnadshöjd om takvinkeln är samma för det är inte bara att takutsprånget kapas bort. Ladhus-varianten känns onekligen rätt trång, men som sovloft bör det funka.
"Vanlig" takstol för 6m:
[bild]
"Ladhus"-takstolen för 6m:
[bild]
Hmm, misstänker att jag varit ute och cyklat lite här och att den översta faktiskt inte är den som ingår i normal-leveransen. Det borde iallafall inte stämma eftersom väggblocken kommer färdiga med panel och då hade den ju inte gått hela vägen upp till takfoten (om man inte kan få blocken med längre panel). Jag ska sluta gissa och ta det med Lundqvist istället!Lulaua skrev: